HCC
http://www.hcc.nl
HCC wint uitspraak tegen Dell
Computerverkoper Dell past voorwaarden aan
HCC is als winnaar uit de strijd gekomen in de procedure die tegen
Dell was aangespannen over de algemene voorwaarden van dit bedrijf.
Het Hof in Den Haag stelde de belangenvereniging van
computergebruikers grotendeels in het gelijk en veroordeelde Dell
bovendien binnen een week een samenvatting van de uitspraak te
publiceren in vier landelijke dagbladen.
HCC-directeur Ronald van Rooden is bijzonder tevreden met het
resultaat. 'Terwijl dat op zich helemaal niet verrassend is, want in
de wet staat eigenlijk klip en klaar dat de betreffende algemene
voorwaarden van Dell gewoon niet kunnen. Toch heeft de gerechtelijke
procedure nog ruim een anderhalf jaar op een juridisch hoogstaand
niveau geduurd. Dat toont aan dat het voor de gewone consument in de
praktijk vrijwel onmogelijk is op zulke eenvoudige punten zijn gelijk
te halen.'
Juist deze laatste overweging is voor HCC de reden geweest twee jaar
terug de strijd met Dell aan te gaan. 'Wij zien dat consumenten die
met klachten bij hun verkoper aankloppen vaak worden afgescheept met
verwijzingen naar de algemene voorwaarden van het bedrijf ', zegt Van
Rooden. 'Daarin staan voor de consument allerlei ongunstige
voorwaarden die weliswaar tegen de wet zijn, maar dat weten
consumenten vaak niet. Het staat zwart op wit en 'dan zal het wel zo
zijn' wordt gedacht. Om daar verandering in te brengen zijn we de
procedure tegen Dell begonnen, de grootste computerverkoper van
Nederland. In haar voorwaarden zit veel fout zit en bovendien vind je
veel daarvan ook terug bij andere bedrijven. Ook daarvoor heeft deze
uitspraak van het Hof in Den Haag nu gevolgen.'
Vooral op het gebied van de aansprakelijkheid gaan de algemene
voorwaarden van Dell in de fout, zo zegt het Hof. Bijvoorbeeld wanneer
het gaat om producten van derden die in de computers van Dell zijn
ingebouwd, zoals dvd-branders of harddisks. Het Hof heeft duidelijk
laten weten dat Dell als eindproducent van het product (de computer)
altijd verantwoordelijk is voor het gehele product en de daarvan deel
uitmakende componenten, inclusief de software. Ook beperkte Dell de
eigen aansprakelijkheid bij schade te veel.
De actie van HCC leidde ook nog tot een tussentijds succes doordat
Dell nog tijdens de procedure haar algemene voorwaarden op tal van
punten aanpaste, waardoor een deel van de bezwaren van HCC werd
weggenomen.
Een tegenvaller vindt HCC het standpunt dat het Hof heeft ingenomen
ten aanzien van de vooruitbetaling. Tijdens een aparte door HCC
aangespannen procedure vorig jaar kwam het Hof nog tot het oordeel dat
Dell geen 100% vooruitbetaling mag vragen, maar hooguit de wettelijke
50%. Dell paste daarop de betalingsregeling zodanig aan dat er nu voor
houders van een credit card de mogelijkheid bestaat pas bij aflevering
van het product te betalen. 'De rechters hebben gezegd dat het type
consument waarmee Dell zaken doet over het algemeen over een credit
card beschikt en dat er wat dat betreft dus voldoende mogelijkheid is
om niet vooruit te hoeven betalen,' zegt Van Rooden. 'Wij zijn het
daar pertinent niet mee eens. Als zoiets over een pinpasmogelijkheid
was gezegd hadden we er wel mee kunnen leven, maar dat vrijwel heel
Nederland over een credit card beschikt gaat ons echt te ver.' HCC
bekijkt nog of men tegen onder andere dit onderdeel van de uitspraak
in beroep zal gaan.
De integrale tekst van de uitspraak is te lezen op
www.rechtspraak.nl
Over HCC
HCC is dé vereniging van computergebruikers in Nederland en telt circa
200.000 leden. Het door HCC aangeboden dienstenpakket omvat de
magazines Computer!Totaal, PC Zone, Tips & Trucs, GamePro en ZOOM
Magazine, HCC Dagen en de portal HCCnet.nl. Daarnaast biedt HCC
diverse vormen van internettoegang via HCCnet.
------------