Gemeente Gouda
partners brede school vormen zelfstandige federatie (23/03/2005)
De nieuwe organisatievorm van de Brede School wordt een federatie, zo
besloot het college van burgemeester en wethouders in haar vergadering
van dinsdag 22 maart 2005.
De komende tijd wordt - samen met de primaire partners (de drie
schoolbesturen; Openbaar PC en Katholiek) - nader invulling gegeven
aan deze vorm. Het is aan de federatie om, samen met
vertegenwoordigers van welzijns-, sport-, jeugd-, culturele- en
zorginstellingen, te onderzoeken hoe zij gaan participatiperen in deze
nieuwe organisatie. De rol van de gemeente richt zich vanuit de
regierol op het faciliteren van de federatie waarbij de uitvoering aan
hen wordt overlaten.
De afgelopen maanden is onderzocht welke organisatievorm voor de Brede
School kan bijdragen aan de inhoudelijke en kwalitatieve verbeterslag
en de verhoging van de efficiency. Met name een vorm waarbij de
gemeente kan participeren vanuit een regierol. In het onderzoek zijn
meerdere mogelijke organisatievormen onderzocht en beoordeeld op een
aantal criteria.
De organisatievorm die op alle criteria positief scoort is de
federatie. Door het kiezen voor de federatie hebben de
samenwerkingspartners de kans om binnen hun eigen doelstellingen een
goede organisatievorm neer te zetten, aangezien de federatie verplicht
is verantwoording af te leggen aan de partners. Daarnaast geeft het de
gemeente kans om ook in haar nieuwe rol te groeien en de regierol
duidelijk neer te zetten. Voor de gemeente is het van belang dat de
sturing op het onderwijs-, jeugd- en welzijnsbeleid gewaarborgd
blijft.
Het belangrijkste verschil tussen een federatie en een klassieke
stichting is dat een stichtingsbestuur zelfstandig eigen ambities,
koers en richting kan bepalen naast hetgeen met de gemeente
overeengekomen is. De autonomie van een stichting is groter en daarmee
ook de kans op vervreemding van de dragende organisaties. Dit wordt
door de huidige samenwerkingspartners als een bezwaar gezien. Mede
daardoor geeft men de voorkeur aan een federatie.
Door het oprichten van een federatie kan een efficiëntieslag worden
gemaakt op de volgende punten.
1. De rol van de coördinatieteams wordt versterkt en de organisatie
van de Brede School wordt verbeterd.In de ontwikkeling die de Brede
School doormaakt is de tijd rijp om de organisatiestructuur formeel
vast te leggen en ook te voorzien van een zelfstandige status. Hiermee
kan de brede school doorgroeien naar een volwaardige partner in het
onderwijsveld die tevens met een eigen gezicht naar buiten kan treden.
2. De inzet van middelen wordt efficiënter vorm gegeven en de
financiële slagvaardigheid wordt verbeterd
De manier waarop de huidige financiële stromen lopen binnen de Brede
School is niet efficiënt. Omdat de coördinatieteams geen rechtspersoon
zijn, zijn ze niet gemachtigd om zelf met aanbieders van activiteiten
afspraken te maken. In de nieuwe situatie valt een hoop tijd, energie
en geld te winnen wanneer de nieuwe organisatie als zelfstandige
rechtspersoon zelf formele afspraken kan maken en betalingen kan
verrichten.
3. De rol van de gemeente wordt beperkt tot subsidiegever met een
regierol.
De gemeente heeft als opdrachtgever de rol van subsidiegever en maakt
met de organisatie Brede School, die de opdrachtnemer is,
productafspraken. Deze productafspraken worden zo veel mogelijk
gezamenlijk ingevuld. De federatie Brede school krijgt daarin de
volledige verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering.
In 2000 is in Korte Akkeren gestart met een pilot Brede school. Een
Brede School is een samenwerkingverband tussen scholen en instellingen
dat zich richt op het stimuleren van de ontwikkelingskansen van
kinderen. Na de succesvolle pilot is besloten om ook in andere wijken
te starten met Brede Scholen. Inmiddels zijn er drie Brede Scholen; in
Korte Akkeren. Goverwelle/Oosterwei en Kadebuurt, Achterwillens en
Noord. Bij aanvang van het project was nog niet duidelijk hoe het
project precies vorm zou krijgen. Vanuit de gemeente was het daarom
van belang het proces van dichtbij te volgen om bijsturing tijdig te
kunnen realiseren. Inmiddels is de ontwikkelfase van het project
afgerond.
Footer