VAN LUYKEN COMMUNICATIE
Bakkerijen nemen merk Tarvo over van Meneba
Drie bakkerijorganisaties hebben het broodmerk Tarvo overgenomen van
meelproducent Meneba. Het merk Tarvo werd in 1933 geĂŻntroduceerd en is
daarmee het oudste merk in brood. De overnemende partijen zijn
Bakkersland, Bake Five en Kamps Quality Bakeries. Zij hebben een
Vennootschap Onder Firma (VOF) opgericht die het merk gaat
exploiteren.
Tarvo is een samentrekking van Tarwe en Vos, de molenaar die bijna 75
jaar geleden het speciale moutmeel ontwikkelde waarvan Tarvo wordt
gebakken. Karakteristiek voor Tarvo zijn de zachte korst en het feit
dat er geen korrels of pitjes in het brood zitten. Het is daarom als
lichtbruin brood nog altijd favoriet bij kinderen tot 12 jaar. Hoewel
er al enkele jaren niet meer voor Tarvo is geadverteerd is de
merkbekendheid (68%) nog bijzonder hoog. Vorig jaar zijn ruim 7
miljoen Tarvobroden afgezet.
VOF Tarvo heeft het merkbeeld laten moderniseren en verbindt Tarvo met
thema's rond voeden en opvoeden. Zo herkennen kinderen op de
verpakking bijvoorbeeld hun eigen naam, hun sport, spelletjes of hun
favoriete broodbeleg. Uniek is dat Tarvo in een dagelijks wisselende,
vrolijke verpakking wordt aangeboden. Dit is in het supermarktkanaal
nog niet eerder gedaan.
Tarvo is een samenwerking aangegaan met Stichting CliniClowns
Nederland. Op dit moment spelen bijna 60 clowns in ruim 100
ziekenhuizen en andere zorginstellingen door heel Nederland.
CliniClowns biedt afleiding & plezier aan zoveel mogelijk zieke
kinderen zodat zij het ziek zijn even kunnen vergeten. Deze
organisatie zal per verkocht brood een bijdrage ontvangen. Op basis
van de afzetcijfers 2004 loopt dat bedrag op tot ongeveer euro
75.000,- op jaarbasis. De spaarstand wordt dagelijks bijgehouden op de
website www.tarvo.nl. Voor de samenwerking met CliniClowns is gekozen
omdat de leeftijdsgroepen waarop Tarvo en CliniClowns zich richten in
belangrijke mate overeenkomen en omdat vrolijkheid en plezier zowel
bij Tarvo als bij CliniClowns centraal staan.
Het vernieuwde merk Tarvo wordt gelanceerd tijdens de Nationale Food
Week begin april in U trecht.Deuitleveringbegintop25aprilenzal
worden ondersteund met een reclamecampagne op de radio. Het vernieuwde
merk is te koop bij supermarkten.