Railion
Nieuwsbrief 23 maart 2005
Goederentrein van China naar Duisburg
Vorige week arriveerde een trein met ruim 2000 ton cokes uit Hohot
(Mongolië) bij Thyssen Krupp in Duisburg. De cokes werd vervoerd in
101 containers waarvoor een trein van 1 kilometer lengte nodig was. De
reis van 10.000 kilometer had 16 dagen dagen geduurd, aanzienlijk
sneller dan de verbinding overzee.
Het betrof een testrit in opdracht van Thyssen Krupp en uitgevoerd
door Railion Deutschland in samenwerking met de spoorwegen van Belarus
(Wit Rusland), de Russische en de Chinese spoorwegen. De proef lijkt
perspectief te bieden voor regelmatige vervoeren op deze afstand.
China levert behalve cokes ook hoogwaardige mineralen als magnesiet en
grafiet aan Thyssen Krupp. Via Stinnesdochter TRANSA is ook
retourlading voor deze trein geacquireerd: Duitse brei- en
strijkmachines voor de Chinese textielindustrie. De economie in China
groeit snel. Ook in het binnenland. Voor die industrieën liggen de
Chinese havens op relatief grote afstanden zodat rechtstreekse
railverbindingen naar het Westen aantrekkelijk worden.
Omdat in Rusland een andere spoorbreedte wordt toegepast, moeten de
containers aan de Chinees-Russische grens en aan de grens tussen Polen
en Wit Rusland worden overgeslagen op andere wagons. Er wordt
inmiddels gewerkt aan snellere railverbindingen via het 'Pan Europese
Corridor' waarbij het tijdsverlies door overslag tot een minimum wordt
beperkt. De totale afstand moet dan in ca tien dagen kunnen worden
afgelegd.
Wieger Visser gehuldigd
Railions' adviseur vervoer gevaarlijke stoffen, Wieger Visser, is
onlangs gehuldigd als 'conseiller honoraire' van de
Intergouvernementele Organisatie voor Internationaal Railvervoer
(OTIF) te Bern. Hij ontving deze onderscheiding uit handen van de
Directeur Generaal van de OTIF, Stefan Schimming, op grond van zijn
buitengewone bijdragen aan de verbetering van de veiligheid van het
railvervoer van gevaarlijke stoffen.
Wieger Visser heeft gedurende zijn ruim dertigjarige loopbaan
Nederland en later de internationale spoororganisatie UIC
vertegenwoordigd in de gezamenlijke vergadering van deskundigen die
zich bezighouden met de voorbereiding en uitwerking van de
internationale wetgeving ten aanzien van het transport van gevaarlijke
stoffen. Tevens was hij lid van het comité van experts voor het RID.
Wieger Visser vertegenwoordigde daarnaast de OTIF in diverse
expertgroepen binnen de VN en de Europese Commissie.
In de meer dan honderd jaar dat de OTIF bestaat is dit de derde keer
dat een dergelijke bijzondere onderscheiding wordt uitgereikt.
Logistics
Logistics is het relatiemagazine van Stinnes, het concern waartoe ook
Railion behoort. Het blad wil klanten en andere geïnteresseerden
informeren over de snel opeenvolgende ontwikkelingen in de wereld van
transport en logistiek. Vanuit verschillende sectoren en alle
belangrijke regio's in de wereld. In dit nummer onder meer een
uitgebreid verhaal over het transport van gevaarlijke stoffen. En
aandacht voor Australië, dat haar infrastructuur grondig gaat
aanpakken om toenemende goederenstromen het hoofd te kunnen bieden.
Logistics verschijnt ieder kwartaal, in zowel Engels als Duits. U kunt
Logistics online via onderstaande link bekijken.
Link naar Logistics
Railion brengt 113 ton zware trafo 'aan huis'
Onlangs vervoerde Railion een 113 ton zware transformator van de
fabriek in Lodz (Polen) naar het onderstation van TenneT in Naaldwijk.
Daar wordt de transformator gebruikt om hoogspanning van 150 kVolt te
reduceren tot een 'middenspanning' van 25 kV. De transformator kan een
vermogen van 105 MVA leveren, voldoende voor een middelgrote stad.
Railion regelde niet alleen het railvervoer, maar ook het verdere
transport naar Naaldwijk. In Rotterdam Botlek werd de trafo van de
trein overgeladen op een schip dat de trafo naar Schiedam bracht.
Vandaar werd het apparaat op een speciale oplegger van Mammoet Road
Cargo - met maar liefst 80 wielen! - over de weg naar de bestemming in
Naaldwijk gereden.
Railion Nederland N.V. is Nederlands grootste railtransportbedrijf en
behoort tot de Stinnes groep.