New York Auto Show 2005: Jeep Grand Cherokee SRT8: de krachtigste, de
snelste
De autotentoonstelling van New York is het podium voor het debuut van
de 415 pk sterke Jeep Grand Cherokee SRT8 - de eerste Jeep met de
aanduiding SRT (Street and Racing Technology). Deze Grand Cherokee is
de krachtigste en snelste Jeep ooit en daarmee gelijk de nieuwe
maatstaf in zijn segment.
De Jeep Grand Cherokee SRT8 is de eerste Jeep die is ontworpen door de
Street And Racing Technology-afdeling (SRT) van de Chrysler Group. SRT
was eerder al verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de Viper, de
Crossfire SRT6 en de 300C SRT8.
De Grand Cherokee SRT8 is de krachtigste en snelste Jeep ooit. Hij
beschikt over een 6,1-liter HEMI V8 met een topvermogen van 305 kW
(415 pk) en een maximaal koppel van 570 Nm. De HEMI V8 is zodanig
aangepast dat hij perfect aansluit bij het vierwielaandrijvingsysteem
van de Grand Cherokee en daardoor is een sprint van 0-100 km/h in
minder dan 5 seconden mogelijk - een waarde die normaal alleen door
pure sportwagens wordt gehaald.
Toptechnologie
De Grand Cherokee is in alle opzichten aangepast aan de hoge
prestaties. Zo is de carrosserie in aërodynamisch opzicht
geoptimaliseerd en de auto beschikt over een lichtgewicht
vierwielaandrijvingsysteem. Bij het ontwerpen hiervan is uiteraard
rekening gehouden met het hoge vermogen en koppel. Het systeem
beschikt over een variabele vermogensverdeling. Normaal gesproken gaat
5-10% van de (trek)kracht naar de voorwielen, maar als de
omstandigheden erom `vragen,' wordt er extra vermogen naar de
voorwielen overgebracht.
Prestaties op sportwagenniveau
In vergelijking met de andere uitvoeringen van de Grand Cherokee, is
de koets van de SRT8 zo'n 2,5 centimeter verlaagd. Dat zorgt niet
alleen voor een agressiever uiterlijk, maar ook voor een lager
zwaartepunt en dus een nog betere wegligging. Het weggedrag wordt
verder verbeterd door speciale schokdempers en een sportievere
`set-up' van het onderstel in het algemeen. De remmen zijn speciaal
voor deze auto door Brembo ontworpen. Dit alles maakt de Grand
Cherokee tot een auto die in het terrein een échte Jeep is, terwijl
hij op asfalt in alle opzichten tot prestaties op sportwagenniveau in
staat is.
In- en exterieur
De SRT8 valt niet alleen op door zijn lager geplaatste koetswerk en
zijn gewijzigde front, maar ook door de 20-inch wielen en de centraal
geplaatste dubbele uitlaat. Daarnaast zijn dorpelverbreders standaard
- deze zorgen niet alleen voor een sportief uiterlijk, maar ook voor
extra downforce.
Ook het interieur is extra sportief uitgevoerd met onder meer speciaal
ontworpen kuipstoelen, die bestuurder en passagier zelfs onder extreme
omstandigheden `klemvast' houden. Ook uit de details blijkt de
sportieve inslag: diverse onderdelen zijn in carbonfiber uitgevoerd en
de kilometerteller heeft een schaal die tot 300 km/h reikt.
Deze Jeep Grand Cherokee is in alle opzichten een echte SRT en daarmee
de nieuwe maatstaf in zijn klasse.
Of en zo ja, wanneer de Grand Cherokee SRT8 naar Nederland komt, is
nog niet bekend.
© 1998-2005 DaimlerChrysler. All rights reserved.
Provider, Legal Notices and Terms, Privacy Statement
DaimlerChrysler Nederland