DaimlerChrysler Nederland

New York Auto Show 2005: Jeep Grand Cherokee SRT8: de krachtigste, de snelste
De autotentoonstelling van New York is het podium voor het debuut van de 415 pk sterke Jeep Grand Cherokee SRT8 - de eerste Jeep met de aanduiding SRT (Street and Racing Technology). Deze Grand Cherokee is de krachtigste en snelste Jeep ooit en daarmee gelijk de nieuwe maatstaf in zijn segment.

De Jeep Grand Cherokee SRT8 is de eerste Jeep die is ontworpen door de Street And Racing Technology-afdeling (SRT) van de Chrysler Group. SRT was eerder al verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de Viper, de Crossfire SRT6 en de 300C SRT8.
De Grand Cherokee SRT8 is de krachtigste en snelste Jeep ooit. Hij beschikt over een 6,1-liter HEMI V8 met een topvermogen van 305 kW (415 pk) en een maximaal koppel van 570 Nm. De HEMI V8 is zodanig aangepast dat hij perfect aansluit bij het vierwielaandrijvingsysteem van de Grand Cherokee en daardoor is een sprint van 0-100 km/h in minder dan 5 seconden mogelijk - een waarde die normaal alleen door pure sportwagens wordt gehaald.

Toptechnologie
De Grand Cherokee is in alle opzichten aangepast aan de hoge prestaties. Zo is de carrosserie in aërodynamisch opzicht geoptimaliseerd en de auto beschikt over een lichtgewicht vierwielaandrijvingsysteem. Bij het ontwerpen hiervan is uiteraard rekening gehouden met het hoge vermogen en koppel. Het systeem beschikt over een variabele vermogensverdeling. Normaal gesproken gaat 5-10% van de (trek)kracht naar de voorwielen, maar als de omstandigheden erom `vragen,' wordt er extra vermogen naar de voorwielen overgebracht.
Prestaties op sportwagenniveau
In vergelijking met de andere uitvoeringen van de Grand Cherokee, is de koets van de SRT8 zo'n 2,5 centimeter verlaagd. Dat zorgt niet alleen voor een agressiever uiterlijk, maar ook voor een lager zwaartepunt en dus een nog betere wegligging. Het weggedrag wordt verder verbeterd door speciale schokdempers en een sportievere `set-up' van het onderstel in het algemeen. De remmen zijn speciaal voor deze auto door Brembo ontworpen. Dit alles maakt de Grand Cherokee tot een auto die in het terrein een échte Jeep is, terwijl hij op asfalt in alle opzichten tot prestaties op sportwagenniveau in staat is.
In- en exterieur
De SRT8 valt niet alleen op door zijn lager geplaatste koetswerk en zijn gewijzigde front, maar ook door de 20-inch wielen en de centraal geplaatste dubbele uitlaat. Daarnaast zijn dorpelverbreders standaard
- deze zorgen niet alleen voor een sportief uiterlijk, maar ook voor extra downforce.
Ook het interieur is extra sportief uitgevoerd met onder meer speciaal ontworpen kuipstoelen, die bestuurder en passagier zelfs onder extreme omstandigheden `klemvast' houden. Ook uit de details blijkt de sportieve inslag: diverse onderdelen zijn in carbonfiber uitgevoerd en de kilometerteller heeft een schaal die tot 300 km/h reikt. Deze Jeep Grand Cherokee is in alle opzichten een echte SRT en daarmee de nieuwe maatstaf in zijn klasse.
Of en zo ja, wanneer de Grand Cherokee SRT8 naar Nederland komt, is nog niet bekend.

© 1998-2005 DaimlerChrysler. All rights reserved.

Provider, Legal Notices and Terms, Privacy Statement