Resultaten Bredase Burgerenquête
Voor de 11e keer hield de gemeente Breda een Burgerenquête om erachter
te komen wat Bredanaars vinden. Ruim 4.000 mensen gaven hun mening
over de stad, het gemeentebeleid, ontwikkelingen en plannen en over de
gemeentelijke dienstverlening.
Het gemeentebestuur wil graag weten wat de inwoners van Breda vinden
en gebruikt deze gegevens bij verdere plannen voor de stad. Een
samenvatting van de Burgerenquête 2004, meningen, wensen en behoeften
van de ondervraagden, staat in een speciale uitgave, die begin april
verschijnt. Hieruit blijkt dat zij Breda een aantrekkelijke stad
vinden om te wonen.
Grote Stedenbeleid
Voor de vijfde keer bevatte de Burgerenquête dit jaar vragen over het
Grote Stedenbeleid. Men is het meest tevreden over basisonderwijs en
het minst over voorzieningen voor jongeren. Belangrijkste problemen in
de buurt zijn te hard rijden en hondenpoep. Ondervraagde Bredanaars
vinden hun buurt iets vooruit gegaan, vooral door renovaties en
vernieuwingen aan woningen, betere sfeer en leefbaarheid, betere
groenvoorzieningen en infrastructuur. Het veiligheidsgevoel in de
eigen buurt krijgt een 6,9. Het aantal slachtoffers van vandalisme,
diefstal of geweld veranderde nauwelijks. Nog steeds zijn diefstal uit
en vernieling van auto's het belangrijkste probleem.
Gevraagd naar de ontwikkeling van de stad noemt men als positieve
punten nieuwbouw- en renovatieprojecten en de betrokkenheid van de
gemeente. Als redenen voor achteruitgang noemt men verkeerd beleid,
weinig activiteiten en evenementen en onderhoud van
groenvoorzieningen. Gemiddeld rapportcijfer is een 7,5.
Stad met karakterpagina
Ruim de helft van de ondervraagden van 45 jaar en ouder kent de
maandelijkse pagina in het Stadsblad, de Stad met karakterpagina met
informatie van de gemeente en beoordeelt deze positief.
Afvalservice
Bijna iedereen is tevreden over de verschillende voorzieningen van
Afvalservice en beoordeelt deze met een 7 of hoger. Ook maken vrijwel
alle Bredase huishoudens gebruik van de mogelijkheden om afvalstoffen
gescheiden in te zamelen.
Natuur- en milieueducatie
Ruim een kwart van de ondervraagden van 18 jaar en ouder bezocht de
Kinderboerderij bij Wolfslaar. Eén op de zes Bredanaars bracht en
bezoek aan het Milieu Educatie Centrum (MEC) en de Natuurtuin
Wolfslaar, voornamelijk gezinnen met kinderen, afkomstig uit Breda
Zuidoost.
Parkeergarages en fietsenstallingen
De gemeente Breda heeft vijf parkeergarages en drie fietsenstallingen.
De Chassé Parking (rapportcijfer 7,6), Garage De Prins (7,6) en Garage
De Barones (7,3) krijgen de hoogste beoordelingen, net als de
fietsenstallingen in de Nieuwstraat (7,8) en op de Oude Vest 7,5). De
klantvriendelijkheid van de beheerders van de garages en stallingen
scoort goed.
De beoordeling van de taken van de Stadstoezichthouders steeg op alle
onderdelen, vergeleken met 2003. Dit geldt vooral voor veiligheid en
controle in het Park Valkenberg.
Buitenruimte
Het meest tevreden zijn de respondenten met de openbare verlichting in
hun buurt. Minder tevreden zijn ze over onderhoud van
groenvoorzieningen, het minst tevreden over onderhoud van straten,
stoepen en fietspaden. De ergernis over zwerfvuil neemt jaarlijks af.
De meeste mensen vinden het probleem van het zwerfvuil een gedeelde
verantwoordelijkheid van bewoners en gemeente.
Overlast van geur en geluid
Alle vormen van overlast door geur en geluid daalden ten opzichte van
2003. De meeste overlast ondervindt men door geluid van bromfietsen en
scooters, al nam dit percentage sinds vorig jaar af van 41% naar 28%.
Overlast van geur komt het meest van CSM.
Woon- en leefklimaat
91% van de ondervraagden vindt het woon- en leefklimaat in de eigen
buurt gezond. Dit komt relatief vaker voor in Noordwest en Zuidoost en
minder vaak in het Centrum. Het gemiddeld rapportcijfer voor het woon-
en leefklimaat is een 7,5. De meeste aandacht voor de woonkwaliteit
zou moeten gaan naar groen in de wijk, vinden de ondervraagden.
Gebruik van de auto binnen Breda
86% van de Bredase huishoudens heeft één of meer auto's, het
percentage met twee of meer auto's steeg naar 28%. Een kwart van de
autobezitters zegt de auto het afgelopen jaar minder te hebben
gebruikt binnen Breda. Sociaal wenselijke antwoorden beïnvloeden deze
vraag sterk. De afgelopen acht jaar zegt men steevast binnen Breda
minder auto te rijden dan een jaar eerder. De auto is favoriet voor de
wekelijkse boodschappen en bezoeken van familie en kennissen. Voor
dagelijkse boodschappen, winkelen, werk en vrije tijd gebruikt men de
fiets.
Via Breda
Via Breda, het vernieuwingsproject rondom het station, is bekend bij 2
op de 10 Bredanaars, die ook min of meer weten wat het inhoudt. Als
voordelen noemt men de snelle treinverbinding met diverse steden en de
uitstraling voor de economie van Breda. Hoge kosten en geluids- en
verkeersoverlast worden als nadelen genoemd.
De gemeente Breda doet ook onderzoek via Internet. Een panel van een
paar honderd Bredanaars vult circa 4 à 5 keer per jaar via Internet
een korte vragenlijst in. Bredanaars die een computer met
Internetaansluiting hebben, kunnen zich aanmelden voor dit digipanel
onder www.breda.nl/Breda/Feiten en Cijfers.
De Burgerenquête 2004 is vanaf vandaag gratis verkrijgbaar bij de
balie Voorlichting in het stadskantoor. Een samenvatting van de
resultaten van de Burgerenquête 2004 is ook te zien op de website van
de gemeente Breda www.breda.nl/Breda/Feiten en Cijfers/Burgerenquêtes.
Breda, 23 maart 2005
Gemeente Breda