Waterschap Regge en Dinkel
24-03-2005 11:40
Unie van waterschappen neemt initiatief tot concrete invulling nieuwe
vorm van verkiezingen, bestuurssamenstelling en financiering
29-03-2005
De Unie van Waterschappen heeft op 23 maart 2005, de Staatssecretaris
van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Schultz, per brief een aantal
concrete voorstellen gedaan met betrekking tot de invulling van
voorgenomen vereenvoudiging van de bestuurssamenstelling, verkiezingen
en financiering van de waterschappen. De Tweede Kamer heeft halverwege
2004 met deze beoogde vereenvoudiging ingestemd. De Unie van
Waterschappen vindt het samen met de staatssecretaris van groot belang
dat de voorgenomen wijzigingen zo snel mogelijk in de Waterschapswet
worden vastgelegd. Waterschappen kunnen dan in 2008, volgens de nieuwe
systematiek, voor het eerst landelijk verkiezingen houden.
Bestuurssamenstelling
In de besturen nieuwe stijl zullen vooral inwoners zitten. Daarnaast
worden enkele zetels ingeruimd voor bedrijven, agrariërs en bos en
natuurterreinbeheerders. De vertegenwoordigers van de inwoners zullen
direct via een lijstenstelsel gekozen worden. Vertegenwoordigers van
bedrijven, agrariërs en bos en natuurterreinbeheerders zullen zoveel
mogelijk door de eigen standsorganisaties worden benoemd. De Unie van
Waterschappen stelt voor dit drietal belangencategorieën ieder
tenminste twee zetels in het waterschapsbestuur toe te wijzen. De
categorie gebouwd verdwijnt. Dit maakt een eind aan de miljoenen
dubbele stembiljetten en doet recht aan het beginsel 'one (wo)man one
vote'. Het belang van de huiseigenaar wordt in het nieuwe stelsel
behartigd door de inwoners. Overigens zal het in het nieuwe systeem
niet meer mogelijk zijn je gelijktijdig kandidaat te stellen voor
meerdere waterschapsbesturen.
Financiering
De financiering van de waterschappen zal uit twee heffingen bestaan:
de watersysteem en de zuiveringsheffing. De eerste financiert de zorg
voor droge voeten. De tweede financiert de zuivering van het
afvalwater. De watersysteemheffing wordt betaald door de inwoners van
het waterschap en door de eigenaren van huizen, bedrijven en grond. De
inwonerdichtheid van het waterschap bepaalt het aandeel dat de
inwoners in de kosten dragen. Dit varieert van 20 tot 50 procent van
de totale kosten. De eigenaren van huizen, bedrijven en grond brengen
het overige deel op. De economische waarde is de indicator van het
belang dat deze groepen bij het waterbeheer hebben. De nieuwe
systematiek zorgt voor minder perceptiekosten. Doordat de lasten
anders over de betalende categorieën worden verdeeld brengt het wel
een beperkte lastenverschuiving mee. Huiseigenaren gaan over het
algemeen iets meer betalen. Agrariërs en bos en
natuurterreinbeheerders zien de lasten dalen. De zuiveringsheffing
wordt geheven volgens het principe de vervuiler betaalt.
Unie wijst landelijk verplicht waterketentarief af
De Unie van Waterschappen wijst de ontwikkeling richting een landelijk
verplicht waterketentarief af. De Unie zoekt het vergroten van de
transparantie en de verlaging van de perceptiekosten in meer
samenwerking in de afvalwaterketen. Ze richt zich daarom op verdere
samenwerking met de gemeenten. Zowel op het gebied van de afstemming
van rioleringen en zuivering, als op het gebied van de
belastingheffing. Nederland telt 27 waterschappen. Jaarlijks gaat er 2
miljard euro in om.