Waterschap Regge en Dinkel

24-03-2005 11:40

Unie van waterschappen neemt initiatief tot concrete invulling nieuwe vorm van verkiezingen, bestuurssamenstelling en financiering 29-03-2005

De Unie van Waterschappen heeft op 23 maart 2005, de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Schultz, per brief een aantal concrete voorstellen gedaan met betrekking tot de invulling van voorgenomen vereenvoudiging van de bestuurssamenstelling, verkiezingen en financiering van de waterschappen. De Tweede Kamer heeft halverwege 2004 met deze beoogde vereenvoudiging ingestemd. De Unie van Waterschappen vindt het samen met de staatssecretaris van groot belang dat de voorgenomen wijzigingen zo snel mogelijk in de Waterschapswet worden vastgelegd. Waterschappen kunnen dan in 2008, volgens de nieuwe systematiek, voor het eerst landelijk verkiezingen houden.

Bestuurssamenstelling
In de besturen nieuwe stijl zullen vooral inwoners zitten. Daarnaast worden enkele zetels ingeruimd voor bedrijven, agrariërs en bos en natuurterreinbeheerders. De vertegenwoordigers van de inwoners zullen direct via een lijstenstelsel gekozen worden. Vertegenwoordigers van bedrijven, agrariërs en bos en natuurterreinbeheerders zullen zoveel mogelijk door de eigen standsorganisaties worden benoemd. De Unie van Waterschappen stelt voor dit drietal belangencategorieën ieder tenminste twee zetels in het waterschapsbestuur toe te wijzen. De categorie gebouwd verdwijnt. Dit maakt een eind aan de miljoenen dubbele stembiljetten en doet recht aan het beginsel 'one (wo)man one vote'. Het belang van de huiseigenaar wordt in het nieuwe stelsel behartigd door de inwoners. Overigens zal het in het nieuwe systeem niet meer mogelijk zijn je gelijktijdig kandidaat te stellen voor meerdere waterschapsbesturen.

Financiering
De financiering van de waterschappen zal uit twee heffingen bestaan: de watersysteem en de zuiveringsheffing. De eerste financiert de zorg voor droge voeten. De tweede financiert de zuivering van het afvalwater. De watersysteemheffing wordt betaald door de inwoners van het waterschap en door de eigenaren van huizen, bedrijven en grond. De inwonerdichtheid van het waterschap bepaalt het aandeel dat de inwoners in de kosten dragen. Dit varieert van 20 tot 50 procent van de totale kosten. De eigenaren van huizen, bedrijven en grond brengen het overige deel op. De economische waarde is de indicator van het belang dat deze groepen bij het waterbeheer hebben. De nieuwe systematiek zorgt voor minder perceptiekosten. Doordat de lasten anders over de betalende categorieën worden verdeeld brengt het wel een beperkte lastenverschuiving mee. Huiseigenaren gaan over het algemeen iets meer betalen. Agrariërs en bos en natuurterreinbeheerders zien de lasten dalen. De zuiveringsheffing wordt geheven volgens het principe de vervuiler betaalt.

Unie wijst landelijk verplicht waterketentarief af De Unie van Waterschappen wijst de ontwikkeling richting een landelijk verplicht waterketentarief af. De Unie zoekt het vergroten van de transparantie en de verlaging van de perceptiekosten in meer samenwerking in de afvalwaterketen. Ze richt zich daarom op verdere samenwerking met de gemeenten. Zowel op het gebied van de afstemming van rioleringen en zuivering, als op het gebied van de belastingheffing. Nederland telt 27 waterschappen. Jaarlijks gaat er 2 miljard euro in om.