23 mrt 2005
Verspreiding papieren documenten Vlaams Parlement "op uitdrukkelijk verzoek"
levert belangrijke daling van papierverbruik op
Begin januari 2005 startte het Vlaams Parlement met het systeem van
selectieve verzending van parlementaire documenten. Terwijl vroeger
iedereen alles op papier kreeg, kan men nu op een keuzeformulier
aangeven welke documenten men voortaan nog wil ontvangen en in welke
vorm: digitaal of op papier.
De Vlaamse volksvertegenwoordigers vormen de eerste groep die kiest
tussen een papieren of een digitale versie van de parlementaire
documenten. De ambtenaren van het Algemeen Secretariaat, de abonnees
en de gewezen volksvertegenwoordigers volgen.
· Eerste bevindingen in percentages
Na goed een maand blijkt al dat het systeem van selectieve verzending
(het thematische abonnement) een substantiële daling van het
papiergebruik tot gevolg heeft. De meeste volksvertegenwoordigers
vragen niet langer de documenten van alle commissies. Zij blijken zeer
selectief te zijn in hun keuze en verkiezen bovendien een digitale
versie van de documenten die ze nog wel willen ontvangen boven een
papieren versie. Van de 124 Vlaamse volksvertegenwoordigers zijn er
gemiddeld nog 23 die de papieren versie van de parlementaire
documenten vragen. Zodoende is het aantal te versturen papieren
exemplaren van de Stukken en de Handelingen van commissievergaderingen
sinds de invoering van het systeem per 1 januari 2005 substantieel
gedaald. Hetzelfde geldt ook voor de documenten die het basispakket
vormen, zoals de agenda's van de plenaire vergaderingen en de
commissievergaderingen, het Beknopt Verslag & de Handelingen van de
plenaire vergaderingen, het Bulletin van Schriftelijke Vragen en de
nummers 1-60 van de Stukken (de zgn. lijst der voorbehouden nummers,
gewijd aan jaarlijks terugkerende initiatieven).
· Totaal papierverbruik in pagina's
Het is nog te vroeg om te becijferen wat de nieuwe aanpak oplevert
voor het totale papierverbruik in aantallen bladzijden. Die gegevens
komen pas beschikbaar na het volledige zittingsjaar 2004-2005. Maar
dat de thematische selectie én de sterke voorkeur voor de digitale
versie boven de papieren versie van de parlementaire documenten het
papierverbruik, en dus het totaalcijfer in bladzijden, naar beneden
zal brengen, is wel zeker, onder meer ook doordat voortaan nog maar
maximaal 5 commissiemappen met documenten per commissievergadering ter
beschikking gesteld worden. Vroeger waren dat er, afhankelijk van het
soort vergadering, 20 of 30. In geval van omvangrijke Stukken scheelt
dat een berg papier.
Bijlage: cijfergegevens selectieve verzending parlementaire documenten
Vlaams Parlement