Cadillac presenteert XLR-V
(23-3-2005)
Op de autotentoonstelling van New York onthult Cadillac de XLR-V, een
zeer krachtige versie van de opvallend gestileerde tweezitter die in
2004 is uitgebracht.
Door de toepassing van een supercharger stijgt het vermogen van de 4.4
liter V8 naar maar liefst 328 kW/440 pk. Deze nieuwe variant in de
exclusieve V-serie van Cadillac komt in 2006 naar Nederland. Ook van
de CTS en van de STS heeft het Amerikaanse merk inmiddels
V-uitvoeringen gepresenteerd.
Het gaat bij de V-versies om extra luxe en krachtige auto's, waarvan
Cadillac slechts een bescheiden aantal produceert. De XLR-V versterkt
de gelederen als één van de krachtigste roadsters ter wereld. Net
als de XLR valt hij op door zijn onderscheidende styling en door een
luxe interieur, waarvoor de lat in dit geval nog hoger is gelegd.
Verder onderscheidt de XLR-V zich van de XLR door de volgende zaken:
* Supercharged Northstar V8 en achterin geplaatste zestrapsautomaat.
De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt binnen vijf seconden.
* Vanbuiten en vanbinnen zijn typische V-serie designkenmerken
aangebracht, zoals de verchroomde gazen grille. Ook heeft hij
grote 19-inchwielen en in het interieur zijn ebbenhouten en
aluminium accenten aangebracht.
* Het chassis is aangepast aan de hogere prestaties, met onder meer
grotere remmen, sterkere stabilisatoren en grotere wielen en
banden. Cadillacs Magnetic Ride Control-systeem is sportiever
afgestemd.
* Voor het eerst past Cadillac meedraaiende koplampen toe. Dit
Adaptive Forward Lighting-systeem zorgt ervoor dat de lampen bij
het insturen automatisch tot 15 graden verdraaien voor beter zicht
op een bocht bij het rijden in het donker.
Net als de XLR wordt de XLR-V gebouwd in de moderne GM-fabriek in
Bowling Green in de Verenigde Staten.
Supercharged Northstar motor
Het kloppend hart van de XLR-V is een nieuwe 4.4-liter versie van de
Northstar V8, die in dit geval is voorzien van een supercharger met
intercooler. De V8 heeft dubbele bovenliggende nokkenassen en is
tevens de krachtigste motor die Cadillac ooit heeft geproduceerd.
Deze Northstar V-8 SC (supercharged) heeft een maximum-vermogen van
328 kW/440 pk bij 6.400 rpm en een maximumkoppel van 576 Nm bij 3.600
rpm. Negentig procent daarvan is beschikbaar tussen 2.200 en 6.000
rpm. Dankzij variabele kleptiming komt het soepele karakter optimaal
naar voren en bovendien trekt de motor krachtig door tot aan hoge
toerentallen. Door het hoge koppel over een breed toerenbereik
accelereert de XLR-V met gemak binnen vijf seconden van 0 naar 100
km/u. Met het oog op een soepel schakelgedrag van de automaat zijn de
elektronische besturingssystemen van de motor en de automaat
nauwkeurig op elkaar aangepast. Het motorvermogen vermindert een
fractie van een seconde tijdens het schakelen en komt soepel weer
terug om schokken te reduceren. Achterin is een geheel nieuwe
Hydra-Matic 6L80 zestrapsautomaat gemonteerd. Dit is ook de enige
transmissie waarmee de XLR-V wordt geleverd.
Sportief afgestemd onderstel
In vergelijking met de XLR heeft de V-versie grotere remschijven en
een op sportief rijden afgestemd Magnetic Ride Control. Ook zijn voor
en achter dikkere stabilisatoren gemonteerd terwijl enkele punten van
de wielophanging zijn versterkt. Daarnaast heeft de auto grotere
wielen en banden, een koeler voor de hydraulische vloeistof van de
stuurbekrachtiging en een brandstofpomp met een hogere capaciteit. Het
remvermogen is indrukwekkend, wat bereikt is met speciale J55 remmen
die ook zijn toegepast op de Corvette C6. Verder zijn gekoelde en
geperforeerde remschijven met een grotere diameter gemonteerd. Om het
volledige potentieel van de auto te allen tijde te kunnen benutten is
de koeling van diverse onderdelen van de motor en de
stuurbekrachtiging vergroot.
Magnetic Ride Control is bij de XLR-V opnieuw geprogrammeerd om een
sportievere manier van rijden mogelijk te maken. Het systeem houdt de
carrosserie onder alle omstandigheden zo vlak mogelijk. Het resultaat
is een bijzonder strakke wegligging, zeker in combinatie met de
stijvere stabilisator voor, de nieuwe stabilisator achter en de
versterkte wielophanging.
V-serie stylingmodificaties
Talrijke uiterlijke aanpassingen zorgen voor een agressiever voorkomen
van de XLR-V. Dat past bij de prestaties, maar aan de andere kant
versterken de wijzigingen ook de elegante kenmerken in het design
zoals een gepolijst chromen gazen grille met een V-Series-logo,
motorkap met middenop een verhoging die het krachtige uiterlijk
versterkt, nieuwe aluminium tienspaakswielen met een afwerking in
sterling silver, vier gepolijst chromen uitlaatuiteinden en aluminium
accenten op de dorpelpanelen.
Meedraaiende koplampen
De XLR-V is de eerste Cadillac met in de bocht meedraaiende koplampen
(AFL). Het is een geavanceerd systeem met sensoren die snelheid en
stuuruitslag registreren, zodat de koplampen automatisch een bocht
zoveel mogelijk verlichten bij het rijden in het donker.
Dat draaien gebeurt met een stappenmotor en de lampen kunnen tot 15
graden naar binnen draaien en tot vijf graden naar buiten.
AutoRai