Opel HydroGen3 brandstofcelprototype aan start van Rally Monte Carlo
(23-3-2005)
De HydroGen3, het brandstofcelprototype op basis van de Opel Zafira,
verschijnt tijdens het eerste weekend van april aan de start van de
Rally Monte Carlo voor brandstofcel- en hybrideauto's, met aan het
stuur Heinz-Harald Frentzen, drievoudig winnaar van een Formule 1
Grand Prix en momenteel coureur bij Opel in het Duitse
toerwagenkampioenschap.
Op Opels testcircuit in Dudenhofen kreeg Frentzen een briefing over de
auto van de ingenieurs van het GM FCA-onderzoekscentrum (Fuel Cell
Activities) in het Duitse Mainz-Kastel. "Ik was vooral verrast dat de
HydroGen3 op het gebied van rij-eigenschappen zo weinig afwijkt van
een gewone Zafira", aldus de 37-jarige coureur. "Dit bewijst nog maar
eens hoe dicht deze technologie bij serieproductie staat."
De race wordt gereden aan de hand van richttijden en wordt
georganiseerd door de FIA (Fédération Internationale de
l'Automobile) en de Automobile Club de Monaco (A.C.M.). Het weekend
begint met een controle van de auto's op 1 april in het Zwitserse
Lugano. Het startschot voor de rally wordt gegeven op 2 april 2005 om
9.00 uur. De ongeveer 410 kilometer lange race bestaat uit twee
etappes en leidt de coureurs via Zwitserland, Italië en Frankrijk
naar Monaco, waar de deelnemers diezelfde middag aankomen. Het
reglement voorziet in één brandstofstop voor de brandstofcelauto's.
Het verbruik wordt bovendien gemeten en meegenomen in de beoordeling,
die opgesteld wordt voor verschillende klassen.
"Omdat de Monte Carlo Rally door de Alpen gaat, wordt hij tot de
moeilijkste rally's ter wereld gerekend", vertelt Dr. Udo Winter,
Chief Engineer bij GM Fuel Cell Activities. "We willen met de
HydroGen3 deze specifieke uitdaging aangaan omdat we ons op dit
ogenblik in een ontwikkelingsfase bevinden voor de
brandstofceltechnologie. Testen is dus de boodschap en liefst in
extreme omstandigheden."
De HydroGen3 wordt aangedreven door een 60 kW/82 pk sterke,
driefasige, asynchrone motor. De elektrische energie wordt
geproduceerd door een zogenaamde 'Fuel Cell Stack', een reeks van 200
individuele brandstofcellen die in serie met elkaar verbonden zijn.
Met zijn bijna geruisloze aandrijving accelereert deze
voorwielaangedreven auto in ongeveer 16 seconden van 0 naar 100 km/u
en haalt hij een topsnelheid van 160 km/u.
De HydroGen3 heeft zijn uithoudingsvermogen al diverse keren bewezen.
In de zomer van 2004 reed hij nog de 'Opel Fuel Cell Marathon -
Powered by GM'. In 38 dagen legde het prototype exact 9.696 kilometer
af tussen het Noorse Hammerfest en het Portugese Cabo da Roca - een
nieuw wereldrecord voor brandstofcelauto's.
AutoRai