Motorengamma Opel uitgebreid met nieuwe 140 pk sterke 1,8-liter benzinemotor
(23-3-2005)
Een verhoging van het maximumvermogen met 14 procent, een daling van
het brandstofverbruik met ongeveer 4 procent, een verbeterde souplesse
en meer verfijning zijn de belangrijkste voordelen van de gloednieuwe
1,8-liter Opel ECOTEC benzinemotor met 103 kW/140 pk, ten opzichte van
zijn 125 pk sterke voorganger met dezelfde cilinderinhoud.
De uitermate efficiënte viercilinder zal deze zomer zijn debuut maken
onder de motorkap van de nieuwe Opel Zafira en zal in de nabije
toekomst ook beschikbaar komen in de Vectra, de Signum en andere
Opel-modellen.
Deze volledig nieuwe motor met vier kleppen per cilinder is uitgerust
met talrijke technologische hoogstandjes, waaronder twee continu
verstelbare nokkenassen
(DCVCP - Double Continuous Variable Cam Phasing) voor een optimale
cilindervulling, een tweetraps inlaatspruitstuk en een
uitlaatspruitstuk met geïntegreerde katalysator. Met een specifiek
vermogen van 57 kW/l behoort de nieuwe 1.8 ECOTEC tot de krachtigste
motoren in deze cilinderklasse. Negentig procent van het maximumkoppel
van 175 Nm is beschikbaar over een breed toerentalbereik van 2.200 tot
6.200 t/min. Dit staat garant voor levendige prestaties, zelfs bij een
laag toerental en ontspannen rijplezier in het dagelijks verkeer.
Hans H. Demant, GME Vice President Engineering en Managing Director
van Adam Opel AG: "Met zijn lage brandstofverbruik en levendige
prestaties illustreert de zeer efficiënte nieuwe 1,8-liter
benzinemotor opnieuw Opels lange traditie van innovaties die
daadwerkelijk voordelen bieden voor de klant."
Tests met de Opel Vectra toonden een gemiddeld verbruik aan van 7,3
liter per 100 kilometer, 0,3 liter (of vier procent) minder dan een
Vectra met de vorige 1,8-liter motor. Tevens zijn de topsnelheid (213
km/u in plaats van 205 km/u) en het acceleratievermogen (0 tot 100
km/u in 10,5 seconden in plaats van 11,2 seconden) aanzienlijk
verbeterd.
Een gewichtsverlaging, dat bereikt is dankzij een consequent
gewichtsbesparend ontwerp, draagt bij aan het hoge rendement van de
motor. Ondanks de toevoeging van technologieën zoals 'Double
Continuous Variable Cam Phasing', zijn de ingenieurs erin geslaagd de
nieuwe motor drie procent lichter te maken dan de vorige versie.
Dankzij uitgebreide maatregelen om het motorblok en de cilinderkop
stijver te maken werden de constructiesterkte en de stijfheid van de
motor verhoogd. Het motorblok alleen al is 20 procent lichter dan zijn
voorganger. De nieuwe 1.8 motor weegt slechts 118 kilogram, met een
uitstekende verhouding gewicht/vermogen van 1,14 kg/kW als resultaat.
AutoRai