PERSBERICHT - 2005-03-22
Beste catalogus 2005 volgens vakjury en beste webwinkel volgens
publiek
Thuiswinkelprijs voor VacanceSelect.nl en Sunweb Vliegreizen
Vacanceselect.nl heeft tijdens de nationale thuiswinkelcompetitie de
vakprijs gewonnen voor de beste catalogus 2005. Sunweb.nl kreeg de
publieksprijs voor de beste thuiswinkel in de categorie Reizen. De
prestigieuze ThuiswinkelAwards werden maandagavond 21 maart uitgereikt
tijdens een feestelijk gala in Noordwijk. Voor de competitie,
georganiseerd door de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie, brachten
meer dan 65.000 consumenten hun stem uit, aanzienlijk meer dan vorig
jaar.
De Nederlandse
thuiswinkelorganisatie is de branchevereniging voor bedrijven die
producten/en of diensten verkopen aan consumenten via catalogi,
internet, post etc. Behalve VacanceSelect.nl waren voor beste
catalogus ook Euro Relais, de ECI, Wehkamp en Yves Rocher Nederland
genomineerd.
'Feel good magazine'
In december 2004 heeft VacanceSelect.nl afscheid genomen van de
traditionele brochure. Deze brochure is vervangen door een zogenoemd
feel good magazine (foto). In dit magazine Onze Vakantie vertellen
klanten over hun ervaringen op de vakantiebestemmingen van
Vacanceselect.nl.
Als de klant na het lezen van het magazine in de vakantiestemming komt
en een vakantie wil boeken, kan men voor de feitelijke informatie
terecht op de website www.VacanceSelect.nl.
Buitengewoon blij
Commercieel directeur Werner Kleiss van Vacanceselect is 'buitengewoon
blij' met de erkenning die blijkt uit het toekennen van de
ThuiswinkelAward door de 18 leden tellende vakjury aan zijn
onderneming. "Voor ons was het afscheid nemen van de 350 pagina's
dikke catalogus met ons complete aanbod een erg rigoureuze stap. Het
is fantastisch om te ervaren, dat achttien wijze professionals ons
daarvoor deze prachtige beloning geven," zegt hij.
Hoe belangrijk voor Vacanceselect het oordeel van de vakjury ook is,
het zwaarst weegt vanzelfsprekend de reactie van de consument. Kleiss:
'We hebben ons daarover in het begin echt wel wat zorgen gemaakt. Maar
waar we vroeger bij wijzigingen van ons publieksmateriaal soms veel
negatieve reacties kregen, zijn deze nu volledig uitgebleven.
Integendeel, er waren alleen maar positieve reacties. En in onze
boekingen constateren we dit jaar tot nu toe een aanwijsbare groei.
Voor mij is dat een overtuigend bewijs, dat we met dit afscheid van de
traditionele manier van communiceren absoluut ook bij het publiek
hebben gescoord".
Zeer tevreden
Sunweb Vliegreizen (Sunweb.nl) ontving in de categorie Reizen 16.216
voorkeursstemmen van de in totaal 44.174 uitgebrachte stemmen en
toonde zich met deze score van bijna 37 procent bijzonder tevreden.
Andere genomineerden waren Belvilla Vakantiewoningen
(www.belvilla.nl), ElmarReizen.nl (www.elmarreizen.nl), GoGo Tours
(www.gogo.nl) en Tickets.nl (www.tickets.nl).
Sunweb.nl was genomineerd door een jury onder leiding van Roel Pieper,
hoogleraar e-commerce Universiteit Twente. Deze jury heeft diverse
websites beoordeeld op basis van inhoud, structuur en navigatie,
vormgeving, functionaliteit, interactiviteit en totaalbeleving. De
jury heeft uit de 120 aanmeldingen 35 webwinkels genomineerd in 7
categorieën. Daarna was het aan de consument om de uitslag te bepalen.
Trots op prijs
De publieksprijs betekent veel voor Sunweb Vliegreizen, directeur
Joost Romeijn (foto) vertelt: Deze award is een prijs waar we heel
trots op mogen zijn. Het is de bevestiging dat de combinatie van
reizen verkopen en internet door ons fantastisch wordt gemaakt.
In vijf jaar tijd is Sunweb Vliegreizen gegroeid naar ruim 120.000
boekers, 80% van deze mensen boekt online. De groei is er nog lang
niet uit, Sunweb.nl is volop in ontwikkeling, er worden continu nieuwe
producten aan het al ruime assortiment toegevoegd. Zo is de
organisatie dit jaar gestart met Sunweb Autovakanties: zeer scherp
geprijsde (familie)vakanties per eigen vervoer naar comfortabele
(all-inclusive) hotels in o.a. Oostenrijk en Frankrijk.
Verwachting overtroffen
Zon 64.327 consumenten hebben tussen 29 januari en 20 maart 316.693
stemmen uitgebracht via www.thuiswinkelawards.nl. Gemiddeld bracht een
consument 4,9 stemmen uit in de 7 categorieën. Daarmee zijn alle
verwachting volstrekt overtroffen. In 2004 werden er ruim 200.000
stemmen geteld, in 2003 zon 22.000 stemmen geteld en in 2002, bij de
start van Nationale Thuiswinkel Awards bijna 7.000 stemmen.
Fons van Westerloo, voorzitter van de publieksjury: Nederlanders
hebben dit jaar werkelijk massaal gestemd op hun favoriete webwinkel.
Vorig jaar brachten werden er ruim 200.000 consumenten stemmen geteld,
dit jaar is het ongekende hoge aantal van meer dan 300.000 stemmen
gehaald, voorwaar een prestatie'.