Gemeente Utrecht
2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
24 Vragen van de heer P.F.C. Jansen, de heer G.A.M. van de Vecht,
mevrouw mr. M. Schuring en de heer drs. C.J. Verhoef
(ingekomen 28 februari 2005)
Op 25 februari 2005 heeft het Milieupunt Zuid, op verzoek van de bewonerscommissie van de C. Erzeijstraat, een goed bezochte informatieavond georganiseerd. Zoals bekend wordt binnen de gemeente Utrecht een groot aantal inwoners blootgesteld aan concentraties NO2 en fijn stof, die uitgaan boven de Europese normen die respectievelijk in 2010 en 2005 van kracht
Tijdens de avond is door een drietal inleiders (universiteit Utrecht, Utrechtse Natuur- en Milieufederatie, gemeente Utrecht) verteld hoe de regelgeving met betrekking tot luchtkwaliteit tot stand is gekomen, wat de ratio is achter de normstelling en wat de generieke en lokale mogelijkheden zijn om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Naar aanleiding van het vertelde en een aantal vragen/verzoeken van de aanwezige bewoners zouden wij graag antwoord krijgen op de volgende vragen:
1. Heeft het College onderzocht wat de mogelijkheden zijn om in Utrecht een vergunningstelsel voor op diesel rijdend vrachtverkeer en taxi's in te voeren om daarmee de luchtkwaliteit in stedelijk gebied te verbeteren, zoals staatssecretaris Van Geel bepleit heeft ?
2. Het College heeft onlangs schriftelijke vragen van de heer Giesberts over 80 km/uur op de autowegruit rond Utrecht beantwoord . Tijdens de informatieavond van 25 februari werd door de medewerker van de Utrechtse Natuur en Milieufederatie gesteld dat minister Peijs recent heeft aangegeven bereid te zijn tot de invoering van een 80km/uur regime op de autowegen rond de grote steden, indien de betrokken regio/gemeenten haar daarom verzoeken.
Klopt dat en zo ja: heeft het Utrechtse College, in samenwerking met het Bestuur Regio Utrecht, al initiatieven genomen om de invoering van 80km/uur te bevorderen?
3. In de beantwoording van eerdergenoemde schriftelijke vragen stelde uw College dat een 80km/uur regime als mogelijk negatief effect zou kunnen hebben: een groei van het sluipverkeer op (deels) binnenstedelijke routes. Voor welke routes zou dit effect kunnen optreden? Op welke termijn zou genoemd onderzoek gereed kunnen zijn?
4. Enkele aanwezigen op de informatieavond suggereerden om de luchtkwaliteit van de Erzeijstraat te verbeteren door de invoering van eenrichtingverkeer op de Erzeijstraat/Vultostraat en de Jutfaseweg. Op beide routes zou er een rijbaan beschikbaar komen voor autoverkeer en een voor bussen-taxi-hulpdiensten-vuilniswagen.
Een dergelijke aanpassing lijkt met betrekkelijk geringe financiële middelen uitgevoerd te kunnen worden.
Is het college bereid om na te gaan wat de milieueffecten van deze variant langs beide routes zijn? Wij willen overigens benadrukken dat een eventuele oplossing een meerwaarde dient te hebben voor het gehele gebied, dus niet slechts tot een verschuiving van de problemen leidt.
5. Op de Erzeijstraat/Vultostraat zijn middengeleiders aangebracht om te voorkomen dat er op een onverantwoorde wijze wordt ingehaald en te hard gereden. De bewoners constateren dat sindsdien de vuilniswagen niet meer gebruik maakt van de rijbaan, maar over het fietspad rijdt. Ook rijden surveillancewagens van het nabijgelegen politiebureau Tolsteeg met regelmaat over de vrijliggende fietspaden, zelfs over de trottoirs, om de file op de rijbaan te omzeilen.
Is het college met ons van mening dat dit onaanvaardbaar is uit het oogpunt van verkeersveiligheid? Wat gaat u doen om een einde te maken aan deze praktijk?
Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 22 maart 2005)
1. Nee.
2. De minister heeft de Tweede Kamer laten weten dat er op een aantal weggedeelten in Nederland rond grote steden 80 km/uur zal worden ingesteld. Voor Utrecht betreft het rijksweg A12 tussen knooppunt Oudenrijn en Lunetten. Op de hoofdbaan wordt de snelheid verlaagd van 120 naar 100 km/uur en op de parallelbanen van 100 naar 80 km/uur. Op andere weggedeelten heeft zij hiervan afgezien, omdat het effect van de maatregel naar verwachting te gering is. Rijkswaterstaat Directie Utrecht is sinds 15 februari 2005 bezig met de voorbereiding van de uitvoering, waarbij het BRU en de gemeente Utrecht worden betrokken. De planning is dat uitvoering plaatsvindt tussen juni en september 2005, inclusief stringente handhaving door trajectcontrole. Het BRU heeft de Minister in februari 2005 een brief gestuurd, waarin zij heeft verzocht om a) van de voorgenomen snelheidsverhoging van 100 naar 120 km/uur op de twee weggedeelten A2 Oudenrijn - Lekbrug en A12 Lunetten - Driebergen af te zien en b) een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid van een snelheidsreductie op de Utrechtse Ring. Naar verwachting start het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in april 2005 met een gebiedsgerichte Verkenning (wegennet in gebied Noordvleugel Utrecht, waarvan Ring Utrecht onderdeel uitmaakt). De gemeente en het BRU zijn van plan in deze Verkenning ook het betreffende onderzoek onder (b) in te brengen in het proces.
3. Ambtelijk is inmiddels met een verkeersmodel onderzocht of een verlaging van de snelheid naar 80 km/uur op het gedeelte van rijksweg A12 tussen afslag Papendorp en afslag Waterlinieweg (verkeersplein Laagraven) tot ongewenst extra verkeer in de stad (o.a. de stedelijke verdeelring) leidt. Modelberekeningen geven aan dat dit nauwelijks het geval zal zijn. Of bij het verlagen van de snelheid naar 80 km/uur op de Ring Utrecht geen extra verkeersdruk in de stad ontstaat is (nog) niet onderzocht. Getracht wordt dit onderzoek deel te laten zijn van de Verkenning, die in april 2005 start.
4. Invoering van eenrichtingverkeer op de Erzeijstraat/Vultostraat en Jutfaseweg brengt dusdanig veel verkeerskundige problemen met zich mee, dat het college op dit moment niet bereid is te onderzoeken wat de milieueffecten van deze maatregel zouden zijn. Door instellen van eenrichtingverkeer wijzigt de gehele ontsluiting/ verkeerscirculatie in de buurten Tolsteeg, Hoograven Noord en de Rivierenbuurt. Sluipverkeer zal zich een weg gaan zoeken door die wijken. Verder zou eenrichtingverkeer niet alleen grote consequenties hebben voor verkeer vanaf de 't Goylaan naar de binnenstad, maar ook voor verkeer vanaf de Socratesbrug (Europaplein) en aan de andere zijde de Albatrosstraat. Daarnaast zijn voor een dergelijke aanpassing van de verkeersstructuur ook financiële middelen vereist. In het ontwerp-GVVP wordt onderscheid gemaakt tussen hoofdstructuur, wijkontsluitingswegen en woongebieden. De Erzeijstraat/Vultostraat wordt aangewezen als wijkontsluitingsweg, wat betekent dat hier zoveel mogelijk verkeer gebundeld dient te worden ten gunste van de achterliggende woongebieden. Doorstroming op deze wegen heeft prioriteit.
5. Ten aanzien van de vuilniswagens: Het college is met u van mening dat het onaanvaardbaar is vanuit oogpunt van verkeersveiligheid dat een vuilniswagen over het fietspad rijdt. De RHD geeft aan dat het niet de bedoeling is dat huisvuilwagens op een dergelijke wijze opereren. Verkeersregels en -veiligheid zijn leidend. In het geval een chauffeur zich niet aan die regels houdt, wordt hij daar beslist op aangesproken.Ten aanzien van de politievoertuigen: Voor de Erzeijstraat/Vultostraat geldt een bijzondere situatie. Het gebied 't Goylaan e.o. is aangewezen als urgentiegebied in het kader van "Utrecht Veilig: dat doen we samen." Voor ondermeer dat gebied is afgesproken dat alle prioriteit- 2 meldingen (wat normaal betekent: binnen maximaal 30 minuten ter plaatse) behandeld worden als prioriteit-1 melding (levensbedreigende situaties). Bij prioriteit-1 meldingen dient de politie binnen maximaal 10 minuten ter plaatse te zijn. Indien de normale rijbaan in zo'n situatie geblokkeerd is door file, mag het politievoertuig over het fietspad rijden of in een uitzonderlijk geval over het trottoir. Indien hiervan gebruik wordt gemaakt geschiedt dit altijd met de nodige voorzichtigheid. Er is derhalve geen sprake van een situatie waar naar inzicht van het college een einde aan zou moeten worden gemaakt.
---
Telegraaf, 16 april 2004.
2004/102 d.d. 9 november 2004, beantwoord op 7 december 2004.
---- --