Collegebesluiten van 22 maart 2005
B&W-belicht bevat samenvattingen van de openbare besluiten uit de wekelijkse collegevergadering. Hoewel deze samenvattingen met zorg zijn samengesteld, kunt u er geen rechten aan ontlenen: de samenvattingen geven immers een beknopt beeld van de beleidsstukken waarover het college heeft besloten.
Portefeuille van burgemeester Cor de Vos
Mandaat voor administratieve handelingen rond bezwaarschriften (2005/4441)
Vanaf half maart is de nieuwe commissie Bezwaarschriften van start gegaan. Deze onafhankelijke commissie behandelt bezwaren die worden ingediend tegen besluiten van college, raad of burgemeester. De commissie adviseert vervolgens college, raad of burgemeester, die daarna een besluit neemt over het bezwaar.
College en burgemeester hebben de administratieve handelingen rond de afhandeling van bezwaarschriften nu rechtstreeks gemandateerd aan de ambtenaren die de commissie ondersteunen bij de advisering omtrent bezwaarschriften. Dit heeft tot doel dat die administratieve handelingen slagvaardig en efficiënt kunnen worden uitgevoerd. Deze personen, die ook ambtelijk secretaris zijn van de bezwaarschriftencommissie, krijgen daarnaast tekenmandaat voor correspondentie namens de voorzitter van de bezwaarschriftencommissie.
Daarnaast heeft het college besloten tot wijziging en uitbreiding van het aantal (plaatsvervangende) secretarissen van de commissie Bezwaarschriften.
Portefeuille van wethouder Carla Breuer
Bezwaren tegen verlaging subsidie Muziekvereniging De Vriendschap ongegrond verklaard (2005/3662)
Het college heeft de subsidie 2003 voor Muziekvereniging De Vriendschap definitief vastgesteld. Omdat de vereniging niet aan een voorwaarde uit de beschikking heeft voldaan is de subsidie lager dan het bedrag dat is aangevraagd. De Muziekvereniging maakt hiertegen bezwaar. Het college heeft besloten de bezwaren ongegrond te verklaren en blijft bij haar eerder genomen besluit.
College gaat akkoord met uitwerkingsrichting in Plan van aanpak Wet Maatschappelijke Ondersteuning (2005/4443)
In het plan van aanpak Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) geeft de gemeente aan welke stappen er worden gezet ter voorbereiding op de invoering van nieuwe wetgeving. De WMO wordt per 1 januari 2006 gefaseerd ingevoerd en heeft tot doel dat iedereen - oud en jong, gehandicapt en niet gehandicapt - volwaardig kan (blijven) deelnemen aan de samenleving.
Portefeuille van wethouder Evert van Linge
Bezwaren tegen ophoging terrein Het Klooster ongegrond verklaard (2005/18434)
In november 2004 heeft het college besloten een vrijstelling te verlenen voor het ophogen van de deelgebieden 2 en 3 van het toekomstig bedrijvenpark Het Klooster. Twee inwoners van de gemeente Houten, die aan de grens van het gebied wonen, hebben tegen dit besluit bezwaren ingediend. De bezwaren hebben vooral betrekking op de komst van het bedrijvenpark en de daaruit voortvloeiende aantasting van hun woongenot. De bezwaren zijn niet rechtstreeks gericht tegen het ophogen van het terrein. Om deze reden heeft het college besloten de bezwaren ongegrond te verklaren.
Bezwaar tegen weigering vrijstelling voor schoonheidssalon aan Sluisje ongegrond (2005/2340)
In december 2004 heeft het college besloten geen medewerking te verlenen aan het verzoek om de 1e verdieping van het pand Sluisje 2 als schoonheidssalon te kunnen gebruiken. Tegen dit besluit is een bezwaarschrift ingediend. Het college heeft de zaak heroverwogen, maar blijft van mening dat een schoonheidsalon op de 1e verdieping ongewenst is. Op de begane grond is al een kapsalon aanwezig. Door de vestiging van een schoonheidsalon zal het gehele pand voor bedrijfsactiviteiten worden gebruikt. De gehele woonfunctie van het pand komt daarmee te vervallen. Dat is in strijd met zowel het geldend bestemmingsplan als het toekomstig bestemmingsplan " Zuilenstein-Huis de Geer". Het college heeft daarom het bezwaarschrift ongegrond verklaard.
Aanleg voetpad Frans Halshage (2005/4655)
In juni 2004 besloot het college om een bestemmingsplanvrijstelling te verlenen voor de aanleg van een openbaar voetpad tussen de Frans Halshage en de Galecopperdijk. Tegen dit besluit heeft advocatenkantoor CMS Derks Star Busmann, namens 20 omwonenden, een bezwaarschrift ingediend. De bezwaarmakers zijn tegen de aanleg van een voetpad omdat zij vrezen dat het pad leidt tot een verhoogde kans op overlast, vandalisme en inbraak. De gemeente heeft vastgesteld dat slechts enkele omwonenden voorstander zijn van een voetpad. Gelet op de weerstand van de direct omwonenden en het feit dat de aanleg van het voetpad niet strikt noodzakelijk is heeft het college besloten de vrijstelling in te trekken. De aanleg van het voetpad is daarmee van de baan.
Bezwaar tegen uitbouw Felix Timmermanshove ongegrond (2005/4657)
In december 2004 besloot het college een vrijstelling en bouwvergunning te verlenen voor het vergroten van de 2e verdieping van de woning Felix Timmermanshove 41. Tegen dit besluit is een bezwaarschrift ingediend. De indiener vreest een vermindering van zonlichttoetreding én uitzicht. Door vermindering van zonlicht meent bezwaarmaker meer kosten te moeten maken voor verwarming en verlichting van zijn woning. Volgens het college gaat het om een kleine uitbouw gaat. Mede gelet op de uitkomst van een opgesteld zonnediagram is het effect van de uitbouw op de omgeving vrij gering. Gelet op de geringe aantasting van het woongenot van bezwaarmaker heeft het college besloten het bezwaarschrift ongegrond te verklaren.
Voorontwerp-uitwerkingsplan voor deelgebieden Het Klooster (2005/5275)
De gemeenteraad heeft in februari 2005 het bestemmingsplan 'Het Klooster 2004, correctieve herziening' vastgesteld. Het bestemmingsplan is van globale aard. Dit houd in dat het bestemmingsplan voor een groot deel (in ieder geval voor de bedrijfsbestemmingen) geen rechtstreekse bouwtitel oplevert, maar eerst nader geconcretiseerd moet worden. De juridische vorm hiervoor is volgens de Wet op de Ruimtelijke Ordening het uitwerkingsplan (geboden en verboden). Het college heeft nu ingestemd met de start van de inspraakprocedure voor het voorontwerp-uitwerkingsplan, die binnenkort start. Hierover verschijnt nog een openbare bekendmaking in de Molenkruier. Het uitwerkingsplan heeft, in tegenstelling tot het stedenbouwkundige plan, geen betrekking heeft op het
entreegebied.
Artikel 19 procedure Palmtorens (2005/1995)
De gemeente heeft een aanvraag voor een vrijstelling (artikel 19 lid 1 WRO) van het bestemmingsplan ontvangen voor de Palmtorens (twee kantoortorens van respectievelijk 99 en 70 meter met een parkeergarage voor minimaal 225 parkeerplaatsen). Het college heeft besloten de vrijstellingsprocedure op het bestemmingsplan op te starten, onder voorbehoud dat de bevoegdheid hiervoor op 31 maart aanstaande door de gemeenteraad aan het college wordt gedelegeerd. Als de gemeenteraad de bevoegdheid delegeert, wordt op 6 april de openbare bekendmaking voor de vrijstellingsprocedure gepubliceerd. Een ieder krijgt dan twee weken de mogelijkheid om liefst schriftelijk te reageren op de aanvraag. Op basis van de inspraakreacties bepaalt het college of de vrijstellingsprocedure wordt voortgezet.
Start vrijstellingsprocedure voor bouwrijp maken deelgebieden 2 en 3 Het Klooster (2005/5284)
Het college heeft besloten een artikel 19 vrijstellingsprocedure te starten voor werkzaamheden in het kader van het bouwrijp maken van deelgebieden 2 en 3 van het bedrijvenpark Het Klooster, onder voorbehoud dat de bevoegdheid hiervoor op 31 maart door de gemeenteraad aan het college wordt gedelegeerd. Als de gemeenteraad de bevoegdheid delegeert, wordt hierover binnenkort een openbare bekendmaking. Iedereen krijgt dan twee weken de mogelijkheid om te reageren op de aanvraag. Op basis van de inspraakreacties bepaalt het college of de vrijstellingsprocedure wordt voortgezet. In november 2004 verleende het college al een vrijstelling voor het ophogen van deze deelgebieden.
Delegatieverzoek vrijstellingsbevoegdheid (2005/5538)
De gemeente heeft tien verschillende verzoeken ontvangen om vrijstelling te verlenen van geldende bestemmingsplannen. Het college vraagt met een concept-raadsvoorstel en -besluit aan het presidium om de raad zijn artikel 19 vrijstellingsbevoegdheid van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor deze verzoeken te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast is voor de Palmtorens en het Klooster een apart delegatieverzoek ingediend.
Portefeuille wethouder Corrie van Rooijen
Beleid rond verwijderen inboedels bij ontruimingen (2005/5276)
In de gemeente Nieuwegein vinden regelmatig huisontruimingen plaats. De oorzaak ligt meestal in een huurachterstand, maar soms ook in het veroorzaken van overlast. In veel gevallen blijft de inboedel na de ontruiming op straat staan. Dit levert mogelijk overlast, gevaar en vervuiling op. De gemeente zorgt tot nu toe voor vervoer en opslag van de goederen. Uit onderzoek blijkt echter dat de gemeente geen verantwoordelijkheid draagt voor het afvoeren en opslaan van de inboedels. Jurisprudentie bevestigt dat de verhuurder (de opdrachtgever tot ontruiming) hiervoor verantwoordelijk mag worden gehouden. Nieuwegein wijzigt het beleid door de verantwoordelijkheid voor vervoer en opslag van de inboedels bij de verhuurder te laten. Indien de verhuurder inboedels toch op straat laat staan, is sprake van een overtreding van diverse APV-regels. De gemeente gaat dan over tot uitoefening van bestuursdwang, waarbij alle kosten worden verhaald op de overtreder. Diverse gemeenten (o.a. Delft) brengen dit al met succes in de praktijk. Het nieuwe beleid sluit aan bij de filosofie uit 'Nieuwegein Kiest'.
Geluidbeleid bedrijvenpark Het Klooster (2005/5277)
Het college heeft ingestemd met het geluidbeleid voor de omgeving van Het Klooster. Het geluidbeleid geeft voorlopige maximaal toelaatbare grenswaarden voor de geluidbelasting van het bedrijvenpark Het Klooster. Hiermee kan de gemeente geluidbelasting van bedrijven in Het Klooster bewaken. Binnenkort start de inspraakprocedure voor dit geluidbeleid. Hierover wordt nog een openbare bekendmaking gepubliceerd in de Molenkruier. Daarna stelt het college de definitieve grenswaarden vast.
Het geluidbeleid voor de omgeving van Het Klooster wordt ook gebruikt als pilot om het gemeentelijk geluidbeleid te ontwikkelen.
Portefeuille wethouder Martin Monrooij
Weigering bouwvergunning tuinhuis Maaiersweide (2004/17791)
In december 2004 heeft het college een bouwvergunning voor een tuinhuis bij de woning aan de Maaiersweide 32 geweigerd. Dit omdat het bouwplan niet aan redelijke eisen van welstand voldeed. Tegen dit besluit heeft de aanvrager bezwaar gemaakt. Daarin gaf ze aan het niet eens te zijn met het welstandsoordeel. Naar aanleiding van dit bezwaarschrift en de toelichting daarop tijdens de hoorzitting, besloot het college de welstandscommissie opnieuw te raadplegen. In februari 2005 oordeelde de welstandscommissie nog steeds negatief. Ze kan zich niet verenigen met het gekozen materiaalgebruik (beton/hout) en adviseert de schuur in metselwerk uit te voeren. Het college heeft het advies voor het tuinhuis overgenomen maar heeft geen bezwaren tegen de uitvoering van een schutting met betonpalen en tussenliggende houtdelen.
College wil arbeidsvoorwaardenregeling wijzigen (2005/1808)
De Verplaatsingskosten regeling 1989 is een regeling van het Rijk waarop gedeeltelijk hoofdstuk 18 van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Nieuwegein is gebaseerd. Omdat deze regeling is gewijzigd en om enkele redactionele onvolkomenheden te verbeteren, is hoofdstuk 18 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Nieuwegein herzien. Dit collegevoorstel wordt nog ter instemming voorgelegd aan het Georganiseerd Overleg. Voor het personeel heeft dit geen gevolgen.
Gestegen loonkosten meenemen in voorjaarsnota (2005/5287)
Ten behoeve van de voorbereiding van de voorjaarsnota 2005 zijn de personeelslasten van de gemeente voor 2005 volledig doorgerekend. Met name door de gestegen werkgeversbijdrage aan de pensioenpremies zijn de lasten ongeveer ¤365.000,- hoger dan begroot. Het college heeft besloten dit bedrag mee te nemen in de voorjaarsnota. Waarschijnlijk neemt de algemene uitkering van het rijk uit het Gemeentefonds ook iets toe door de premiestijgingen. Voor het restant van het nadeel bekijkt de gemeente of er dit jaar door vacatures nog ruimte is binnen de begroting. Voor 2006 wordt het bedrag meegenomen in de begroting.
Mandatering parkeervergunningen (2005/5279)
Voor het formaliseren van de bestaande werkwijze met als doel een snelle en efficiënte afhandeling van de uitgifte van parkeervergunningen en parkeerbezoekerspassen, wordt deze bevoegdheid gemandateerd aan medewerkers van PGN. PGN is een private onderneming die in opdracht van Stadsbeheer zorgt voor de uitvoering van het parkeerbeheer ten behoeve van de parkeerregulering op straat (fiscalisering).
College stelt reactie op boardletter vast (2005/3824)
Zoals vastgelegd in de controleverordening stelt de accountant met ingang van 2004 jaarlijks een zogeheten ´boardletter´ op. Hierin rapporteert de accountant aan de raad de hoofdlijnen van de tussentijdse accountantscontrole. De accountant stelt deze boardletter op ná het uitbrengen van de managementletter (rapportage van de accountant aan de gemeentesecretaris). De boardletter bevat de belangrijke conclusies uit de managementletter.
De raad heeft de boardletter en de daarin voorgestelde aanbevelingen behandeld. Het college dient te zorgen voor uitvoering van de aanbevelingen. In een reactie op de boardletter heeft het college nu aangegeven hoe de gedane aanbevelingen van de accountant worden overgenomen. Deze reactie wordt ter behandeling voorgelegd aan de commissie voor Algemeen Bestuurlijke Zaken.
College stelt Arbo- en verzuimbeleid vast (2004/5467)
De Ondernemingsraad heeft ingestemd met de kadernota Arbo- en verzuimbeleid.
In deze Kadernota zijn alle regelingen, procedures en werkwijzen op het gebied van Arbo- en Verzuimbeleid verzameld. Deze regelingen, procedures en werkwijzen zijn aangepast, geactualiseerd en zonodig aangevuld.
Nu de OR heeft ingestemd, heeft het college de Kadernota definitief vastgesteld.
College stuurt brief aan raad over WOZ-waardebepalingen (2005/5451)
Het college stuurt een brief aan de raad met nadere informatie over het proces rond het waarderen van panden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ). De brief is opgesteld om de raad enige nadere informatie te verstrekken over de waardebepaling en de stijgingspercentages van de WOZ-waarden in relatie tot de lokale lasten. Over deze onderwerpen zijn de laatste tijd in de media de nodige berichten verschenen.
Vaststelling bouw- en sloopvergunningen (2005/5278)
Het college heeft een lijst met de te verlenen bouw- en sloopvergunningen vastgesteld. Deze lijst verschijnt in principe volgende week woensdag als openbare bekendmaking in de Molenkruier.
(*) Het presidium is een vertegenwoordiging uit de gemeenteraad, bestaande uit burgemeester, vijf raadsleden en de raadsgriffier. Het presidium doet een voorstel aan de gemeenteraad en de raadscommissies over welke stukken op welke wijze behandeld worden in hun vergadering.
(Deze B&W-Belicht bevat waarschijnlijk niet de samenvattingen van álle openbare besluiten van de laatste collegevergadering. Ook staan er waarschijnlijk enkele samenvattingen in van besluiten uit éérdere collegevergaderingen. De publicatie van een samenvatting in B&W-Belicht wordt namelijk regelmatig één of twee weken uitgesteld, omdat de gemeente eerst direct betrokkenen wil inlichten over het besluit. Daarmee voorkomt de gemeente dat direct betrokkenen via de pers bericht krijgen over besluiten die hen heel direct aangaan.)
Invoerdatum 29-3-2005
Gemeente Nieuwegein