PERSBERICHT
Brussel, 22 maart 2005
InBev geeft smaak aan de bierindustrie met de wereldwijde lancering van Brahma®, het bier met de ware spirit van Brazilië - 'Ginga'
InBev, 's werelds grootste brouwer in volume, kondigt vandaag de wereldwijde lancering aan van Brahma®. Het merk wordt in meer dan vijftien landen op de markt gebracht. Een globale lancering op deze schaal is niet alleen uniek voor de consumptiegoederensector, het merk en zijn benadering kennen ook hun gelijke niet in de drankenindustrie. Het bier wordt gebotteld in een unieke fles met een originele, zwierige lijn. Brahma® weerspiegelt de authenticiteit van Brazilië en wil consumenten wereldwijd laten kennismaken met de Braziliaanse houding en manier van leven. Brahma® breekt met bestaande biermodellen en is een sterk zichtbaar teken van de kracht van de combinatie van Interbrew en AmBev tot InBev.
Brahma® is veel meer dan zomaar een nieuw merk. Het brengt een volledig nieuwe ervaring en houding in deze categorie. Het is een licht en verfrissend bier met een heldere en tintelende afdronk en een nasmaak van papaja. De fles zonder rechte lijnen met het opschrift Brahma® in reliëf ligt gemakkelijk en ergonomisch in de hand van de consument. Het design ademt moderniteit, raffinement en creativiteit, terwijl de "Rio-Flash"-kleur van het merk Brahma® alle passie en opwinding uitstraalt waarvoor Brazilië staat en tegelijk ook de wortels van Brahma® eerbiedigt, die teruggaan tot 1888.
Brazilië kan rekenen op steeds grotere belangstelling wereldwijd en precies op tijd laat Brahma® ons proeven van de Braziliaanse cultuur - een cultuur waar mensen in het leven staan met ongedwongen flair of, zoals Brazilianen zeggen, met 'ginga'. 'Ginga' staat voor een houding en een levensstijl die volledig in het teken staan van een optimistische en creatieve aanpak van het leven. We vinden 'ginga' in de manier waarop Brazilianen lopen en bewegen, in de manier waarop ze voetbal spelen, in alles wat ze doen. en nu ook in Brahma®.
Toen InBev op 3 maart 2004 de combinatie van Interbrew en AmBev bekendmaakte, kondigde de onderneming ook aan dat deze combinatie belangrijke synergieën zou teweegbrengen: een totaal van 140 miljoen euro per jaar aan commerciële synergieën vóór belastingen tegen 2007. Tegen eind 2007 zou de verkoop van Brahma® buiten zijn thuismarkt naar verwachting 30 miljoen euro moeten opbrengen.
John Brock, algemeen directeur (CEO) van InBev, verklaarde: "Slechts zeven maanden na het samenbrengen van beide ondernemingen zien we vandaag een heel sterk zichtbaar en tastbaar teken van de collectieve kracht van onze nieuwe onderneming. Deze mondiale lancering benadrukt onze sterkte en rijkwijdte en stelt ons in staat onze ambitie waar te maken om naast de grootste brouwer ter wereld ook de beste ter wereld te zijn."
Brent Willis, Chief Commercial Officer van InBev, verklaarde: "Centraal in alles wat we als onderneming doen staat de consument, en deze lancering belichaamt die benadering. Consumenten waar ook ter wereld staan misschien niet te wachten op een nieuw bier, maar we weten allemaal dat ze behoefte hebben aan een beetje 'ginga'!"
Brahma® (4,8% ABV) zal vanaf april verkrijgbaar zijn in verkooppunten en gedurende het hele jaar 2005 op de markt worden gebracht in de landen die daarvoor werden geselecteerd. Ter ondersteuning wordt gebruik gemaakt van een breed assortiment van communicatiemiddelen zoals muziek (cd's), reclamespots op televisie in verschillende talen en stijlen, een groot aanbod van display- en "point-of-connection"-materiaal, drukwerk, outdoor-, internet- en andere geschikte middelen om contact te leggen met de consument.
Om de wereld te laten kennismaken met Brazilië heeft Brahma® de handen in elkaar geslagen met "Brahma® Ambassadeurs", een groep van creatieve talenten van Brazilië, waartoe behoren: André Szajman en João Marcello Bôscoli, oprichters van Trama, het grootste onafhankelijke platenlabel van Brazilië, Emanuela Carvalho, styliste, journaliste en docente, en Speto, een gedreven kunstenaar in de hedendaagse Braziliaanse kunstscène.
U wordt uitgenodigd om het speciale persevenement bij te wonen dat vandaag om 11.00 uur CET plaatsvindt onder leiding van Brent Willis, Chief Commercial Officer van InBev, bij InBev, Brouwerijplein 1, 3000 Leuven, België.
Na afloop van dit evenement zal een aantal afbeeldingen worden gepubliceerd op www.InBev.com.
Ook in New York, Sao Paulo en Parijs vinden vandaag persevenementen plaats.
Meer informatie vindt u ook op de nieuwe website http://www.BRAHMA.com
Over InBev
InBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: INB) met hoofdzetel in Leuven, België. Het bedrijf, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1366, is vandaag de grootste brouwer ter wereld in volume. De strategie van InBev bestaat erin haar lokale platformen te versterken door belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale efficiëntie, gerichte overnames en door de consument op de eerste plaats te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Stella Artois®, Brahma®, Beck's®, Skol® - het derde beste verkopende bier wereldwijd - Leffe®, Hoegaarden®, Staropramen® en Bass®. InBev stelt ongeveer 77.000 mensen te werk en heeft activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2004 realiseerde InBev een netto-omzet van E8,57 miljard (inclusief 4 maanden AmBev). Bezoek voor meer informatie onze website www.InBev.com.
Contactinformatie
Marianne Amssoms, Patrick Verelst
Corporate Media Relations Director VP Investor Relations
Tel: +32-16-27-67-11 Tel: +32-16-27-65-41
Fax: +32-16-50-67-11 Fax: +32-16-50-65-41
E-mail: marianne.amssoms@inbev.com E-mail: patrick.verelst@inbev.com
---- --
InBev