Veilig Amsterdam
Gemeente Amsterdam - Aanpak Stationseiland uitgebreid tot en met
Amstelstation
22/03/2005 - Elf partijen werken samen aan het tegengaan van overlast
en onveiligheid
Na de succesvolle aanpak van de onveiligheid en overlast op het
Stationseiland, wordt nu ook de onveiligheid en overlast op de
ondergrondse metrostations en het Amstelstation aangepakt. Vandaag
(dinsdag 22 maart) hebben elf betrokken partijen afspraken gemaakt
over de metrostations Nieuwmarkt, Waterlooplein, Weesperplein,
Wibautstraat en het Amstelstation. Dit zogenoemde
veiligheidsarrangement treedt op 1 april in werking en heeft een
looptijd van een jaar. Het arrangement is ondertekend door de grote
driehoek Amsterdam (burgemeester, Politiekorps Amsterdam-Amstelland,
Arrondissementsparket Amsterdam), ROA, GVB, KLPD, GG&GD, NS,
Connexxion, stadsdeel Amsterdam-Centrum en stadsdeel
Oost/Watergraafsmeer.
Nieuwmarkt tot en met Amstelstation
De keuze van het traject Nieuwmarkt tot en met Amstelstation is
gemaakt op basis van een analyse van de veiligheidssituatie door de
regiopolitie. Reizigers blijken zich vaak onveilig te voelen in de
ondergrondse metrostations. Dit komt vooral door openlijk drugs- en
alcoholgebruik, drugshandel en andere vormen van overlast,
zakkenrollerij en beroving. De problemen zijn complex en zijn zonder
goede samenwerking van de gemeente, de regiopolitie, het
Arrondissementsparket Amsterdam en de vervoerbedrijven niet op te
lossen.
Resultaten Stationseiland
Het convenant Stationseiland heeft zijn vruchten afgeworpen. De
verwachting is dat deze resultaten ook op de metrostations en het
Amstelstation zullen worden geboekt:
- afname overlastveroorzakers van ongeveer 350 personen naar een
enkeling;
- forse afname van aantal processen verbaal voor openlijk drugs- en
alcoholgebruik;
- forse afname aantal politieaangiften;
- reizigers voelen zich veiliger.
Veiligheidsplan Amsterdam
Het veiligheidsarrangement is onderdeel van het Veiligheidsplan
Amsterdam en betreft afspraken ter verbetering van toezicht,
handhaving en opvang op de stations. De operationele regie ligt bij de
regiopolitie. De belangrijkste maatregelen zijn:
* Meer menselijk toezicht en handhaving en meer kaartcontrole.
* Lik op stukbeleid met hulp aan notoire overlastveroorzakers,
waarbij nauw wordt samengewerkt tussen de partners van het
veiligheidsarrangement.
* Bijna 24 uur per dag inzetbare flexibele expertise.
Onderzoeken, registreren en evalueren
De ontwikkelingen in het nieuwe gebied worden, net als bij het
Stationseiland, nauwgezet gevolgd en onderzocht. Daarnaast houden de
politie, het Arrondissementsparket Amsterdam en de vervoerbedrijven
allerlei gegevens bij over strafbare feiten, overlast en incidenten.
Op basis hiervan wordt zo nodig bijgestuurd en kan het
veiligheidsarrangement worden verlengd, beëindigd of worden ingezet
bij nieuwe hot spots.
Verbetering veiligheid in het Amsterdamse openbaar vervoer
De uitbreiding van het convenant Stationseiland met het
veiligheidsarrangement sluit goed aan bij diverse andere maatregelen
die onder de regie van de gemeente worden genomen om de veiligheid in
het openbaar vervoer te verbeteren, zoals de opknapbeurt die de metro
de komende vijf jaar krijgt, de toename van het aantal cameras en de
plaatsing van poortjes die samen met de OV-chipkaart in 2006 in
werking gaan. Zie