Gemeente Dordrecht
---
Tweederde woonwagens is verspreid over de stad
Vincent Brinkhof
In 2004 vonden 23 verhuizingen van woonwagens plaats naar de Essen
(Vijverlaan) en de Windsingel (de Hoven). Acht van de twaalf geplande
decentrale woonwagenlocaties zijn aangelegd en daarop staan meer
woonwagens dan nog resteren aan het centrale woonwagenkamp aan de
Wieldrechtse Zeedijk; respectievelijk 102 en 43.
De deconcentratie van het centrale woonwagenkamp kost gemiddeld veel
tijd. Nog vier locaties moeten worden ontwikkeld: het Quickterrein (27
standplaatsen, waarvan 10 woningen), de Brandts Buijsstraat (12
standplaatsen), de Minnaertweg (6 standplaatsen) en de Heelalstraat (5
standplaatsen).
Het tempo van de definitieve opheffing van het centrale woon-wagenkamp
hangt sterk af van ruimtelijke procedures en andere randvoorwaarden.
Het Quickterrein kan pas in gebruik worden genomen als de daar
geplande woningen zijn opgeleverd. De ontwikkeling van de Brandts
Buijsstraat is qua planning afhankelijk van de inwerkingtreding van
het bestemmingsplan en de aanleg van het geluidsscherm langs de A16
die eind 2006 is voorzien.
Voor de aanleg van de standplaatsen aan de Minnaertweg moet de artikel
19 WRO procedure nog worden afgerond. Voor de Heelalstraat zijn de
procedures al doorlopen. Voor deze locatie zijn nog geen gegadigden.
Het aantal woonwagenbewoners met een bijstandsuitkering is gedaald. Op
1 januari 2005 waren er 23 minder uitkeringen dan op 1 januari 2003.
Toezicht en handhaving ten aanzien van bouwvergunningen vindt
structureel plaats. Medio 2005 rondt de gemeente een onderzoek af naar
de beheerkosten van de woonwagenlocaties, zodat overleg kan
plaatsvinden met woningcorporaties over de mogelijke overdracht van
standplaatsen en huurwagens aan een corporatie.