Landstede Open Huis


Studenten maken spel voor dementerenden

Hoe kun je dementerende zorgvragers de zorg bieden die ze nodig hebben? En hoe structureer je de tijd van deze mensen? Over deze vragen bogen zich de leerlingen van de Landstede-opleiding Verpleging & Verzorging niveau 2 zich de laatste maanden. Tot nu toe werd hun kennis in een theorietoets getest, dit jaar beproeven zij voor het eerst hun leerervaringen in de praktijk.

De leerlingen ontwikkelden activiteiten die op 21 maart in Verzorgingshuis De Wissel in Zwolle in de praktijk uitgevoerd werden. Op 4 april komt er een vervolg.

Zo werd als oefening voor het geheugen een Memory-spel met als thema het Koningshuis ontworpen, evenals een kwartetspel over het leven op de boerderij. De activiteiten op het gebied van het maken van voorjaarskaarten, paastakken en lentecakejes dienen om de ouderen met het heden bezig te laten zijn en hun zintuigen en motoriek te oefenen. Voor mensen die in de eerste en tweede fase van dementie verkeren, wordt het verleden steeds belangrijker, vertelt docente Esther Prins. Dus daaraan moet bij het ontwikkelen van activiteiten aandacht worden geschonken. Tegelijkertijd is het belangrijk om deze zorgvragers in het hier en nu te houden.

De leerlingen worden beoordeeld op de activiteiten door begeleiders van Verzorgingshuis De Wissel, door hun docenten en door elkaar. Aan de hand van de opgedane ervaring wordt een evaluatie geschreven. We merken dat zon praktijktoets veel meer aanslaat dan een theorietoets, vertelt Prins. De studenten vinden het spannend, maar ook heel leuk. We zijn dan ook van plan om hun kennis op dit gebied voortaan altijd op een dergelijke manier te toetsen.