Landstede Open Huis
Studenten maken spel voor dementerenden
Hoe kun je dementerende zorgvragers de zorg bieden die ze nodig
hebben? En hoe structureer je de tijd van deze mensen? Over deze
vragen bogen zich de leerlingen van de Landstede-opleiding Verpleging
& Verzorging niveau 2 zich de laatste maanden. Tot nu toe werd hun
kennis in een theorietoets getest, dit jaar beproeven zij voor het
eerst hun leerervaringen in de praktijk.
De leerlingen ontwikkelden activiteiten die op 21 maart in
Verzorgingshuis De Wissel in Zwolle in de praktijk uitgevoerd werden.
Op 4 april komt er een vervolg.
Zo werd als oefening voor het geheugen een Memory-spel met als thema
het Koningshuis ontworpen, evenals een kwartetspel over het leven op
de boerderij. De activiteiten op het gebied van het maken van
voorjaarskaarten, paastakken en lentecakejes dienen om de ouderen met
het heden bezig te laten zijn en hun zintuigen en motoriek te oefenen.
Voor mensen die in de eerste en tweede fase van dementie verkeren,
wordt het verleden steeds belangrijker, vertelt docente Esther Prins.
Dus daaraan moet bij het ontwikkelen van activiteiten aandacht worden
geschonken. Tegelijkertijd is het belangrijk om deze zorgvragers in
het hier en nu te houden.
De leerlingen worden beoordeeld op de activiteiten door begeleiders
van Verzorgingshuis De Wissel, door hun docenten en door elkaar. Aan
de hand van de opgedane ervaring wordt een evaluatie geschreven. We
merken dat zon praktijktoets veel meer aanslaat dan een theorietoets,
vertelt Prins. De studenten vinden het spannend, maar ook heel leuk.
We zijn dan ook van plan om hun kennis op dit gebied voortaan altijd
op een dergelijke manier te toetsen.