Gemeente Alphen aan den Rijn


Persbericht nr. 16 Afvalstoffenheffing

22 maart 2005

De vervuiler betaalt: afvalstoffenheffing lager Gemeente neemt nieuwe initiatieven om meer afval te scheiden

Meer containers om oud papier weg te gooien, vaker legen van papiercontainers, stoppen van GFT-inzameling bij hoogbouw, invoeren van een tarief voor ophalen van grof vuil en ruimere openingstijden van het brengstation. Dat zijn de belangrijkste nieuwe maatregelen in het afvalstoffenbeleid van de gemeente. Doel is enerzijds meer afval gescheiden in te zamelen en anderzijds (mogelijke) vermindering van de afvalstoffenheffing. De veranderingen gaan deels in 2005 en deels in 2006 van start.

Uit onderzoek blijkt dat Alphen aan den Rijn nog veel te winnen heeft als het gaat om het gescheiden inzamelen van huisafval. Slechts 42 procent van het afval is gescheiden. In vergelijkbare plaatsen bedraagt dit percentage 53 procent. Het relatief lage scheidingspercentage is uiteraard minder voordelig voor ons milieu, maar heeft ook financiële consequenties voor burgers door een onnodig hoge afvalstoffenheffing.

Afvalstoffenheffing is kostendekkend
De afvalstoffenheffing die elk huishouden betaalt zou lager kunnen zijn wanneer meer afval gescheiden wordt aangeboden. Dit heeft te maken met de tarieven die de gemeente moet betalen voor het verwerken van verschillende afvalsoorten. Het restafval is het duurst, alle andere afvalfracties zijn goedkoper. De afvalstoffenheffing die de Alphense inwoners betalen is volledig kostendekkend.

Elk jaar berekent de gemeente alle kosten voor het inzamelen en verwerken van het afval. Dit bedrag bestaat voor ongeveer de helft uit verwerkingskosten, dit zijn de tarieven die de gemeente betaalt aan de afvalverwerkende bedrijven. De overige kosten zijn voor het inzamelen zelf: de vrachtwagens, de vuilnismannen, de aanschaf en onderhoud van containers, etc.

Nieuw: betalen voor grof vuil
Heel veel Alphenaren brengen hun grof vuil zelf naar het brengstation. Zo'n 13 procent van de Alphenaren laat echter het grof vuil thuis ophalen. De kosten hiervoor zijn onderdeel van de afvalstoffenheffing en worden dus door alle inwoners meebetaald. Om deze scheve verhouding recht te zetten, vraagt de gemeente vanaf 2006 een bedrag voor het thuis ophalen van grof vuil van 33,50 euro voor maximaal vier kubieke meter. Tegelijkertijd kan het tarief van de afvalstoffenheffing met 3 euro per huishouden dalen. Totaal gaat het om een bedrag van bijna 84 duizend euro.

Daarbij houdt de gemeente er rekening mee dat het aantal verzoeken om grof vuil op te halen met vijftig procent afneemt. Om het zelf brengen van (grof) vuil eenvoudiger te maken, zijn onlangs de openingstijden van het brengstation verruimd. Mensen die onder het kwijtscheldingsbeleid vallen, kunnen de eerste twee maal hun grof vuil nog wel gratis laten ophalen.

Door het invoeren van het voorrijtarief is de verwachting dat meer mensen het afval zelf naar het brengstation zullen brengen. Voordeel hiervan is dat het aangeboden vuil op het brengstation verder kan worden gescheiden in aparte fracties, wat weer kostenvoordelen biedt. En beter voor milieu

Geen verplichte GFT-scheiding bij hoogbouw
Net als in veel andere plaatsen is ook in Alphen aan den Rijn gebleken dat de kwaliteit van het GFT-afval bij hoogbouw te wensen overlaat. Het is vaak zodanig vervuild met ander afval, dat de GFT-verwerker het niet accepteert. Gevolg: hoge verwerkingskosten en onnodige inspanningen van flatbewoners. Het blijkt heel moeilijk om de structurele vervuiling van GFT-afval op die plaatsen te voorkomen. Het is daarom veel efficiënter de scheiding van GFT-afval bij hoogbouw af te schaffen. Dit scheelt o.a. in schoonmaakkosten en heeft dus een gunstig effect op de totale kosten. Uiteraard blijft het gescheiden houden van glas, papier, kleding e.d. wel mogelijk en gewenst. En voor flatbewoners die wel gezamenlijk het GFT-afval apart willen blijven scheiden, zoekt de gemeente samen met de bewoners passende oplossingen.

Meer papier
Voor het inzamelen van oud papier gelden rijksnormen. Alphen aan den Rijn zou per inwoner 75 kilo papier en karton moeten kunnen inzamelen. In 2003 bedroeg deze hoeveelheid slechts 54 kilo. Veel papier en karton komt in het restafval terecht. En dat is zonde, want oud papier kan zelfs geld opleveren. Om meer papier apart in te zamelen neemt de gemeente extra maatregelen. Zo komen er drie extra ondergrondse papiercontainers die, evenals de andere papiercontainers, ook vaker geleegd zullen worden. Andere maatregelen zijn het aanprijzen van ja/nee-stickers, het waarschuwen van mensen die onnodig papier bij het restafval aanbieden en stimuleren van verenigingen en scholen om gebruik te maken van de subsidieregeling voor het inzamelen van oud papier. Het streven is om 6 kilo papier per inwoner per jaar extra in te zamelen, zo'n 450 ton.

Besparingen
Wanneer door de genoemde maatregelen minder restafval en meer aparte fracties worden ingezameld, levert dat zowel het milieu als de portemonnee van de Alphense burger geld op. Hoeveel precies is niet met zekerheid aan te geven, want de precieze effecten van de maatregelen zijn nog onzeker. Op dit moment rekent de gemeente op een besparing van 3 euro per huishouden (onder verder gelijkblijvende omstandigheden). De efficiencywinst wordt in eerste instantie ingezet om het serviceniveau te verbeteren.

De vermindering van de afvalstoffenheffing kan de gemeente overigens pas in 2006 daadwerkelijk verrekenen. De tarieven voor 2005 zijn door de raad al vastgesteld en mogen wettelijk niet tussentijds aangepast worden.

PORTEFEUILLEHOUDER: J.M.C.M. Groen in 't Wout
Voor informatie: afdeling Communicatie, Toos Groeneweg, telefoon 0172
- 465 673

Reageer op deze pagina | Disclaimer

Deze pagina is bijgewerkt op: 22-03-2005 16:58
© copyright gemeente Alphen aan den Rijn
URL huidige pagina:
http://www.alphenaandenrijn.nl/smartsite.htm?id=16697