merkdealer
Disclaimer
Consument denkt positief over autoverkoper bij merkdealer
datum: 23-03-2005
De Nederlandse consument denkt positief over de autoverkopers van
merkdealers. Tot deze voor sommigen wellicht verrassende conclusie
komt onderzoeksbureau Trendbox, dat een onderzoek uitvoerde in
opdracht van de Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van
BOVAG.
Trendbox vergeleek het beeld dat de consument heeft van de
autoverkoper bij de merkdealer met dat van verkopers van elektronica,
verzekeringen, keukens, meubels en kleding. Aan het onderzoek deden
duizend rijbewijsbezitters mee, onder wie 740 klanten van een
(merk-)dealer. Gevraagd naar eigenschappen die de consument vindt
passen bij de autoverkoper in het dealerbedrijf scoren vriendelijk,
serieus, belangstellend, rustig en sympathiek het beste. De minst
toepasselijke eigenschap voor de autoverkoper vindt men verlegenheid.
De autoverkoper staat altijd voor mij klaar zo vonden respondenten in
het onderzoek. Verkopers in de andere branches die in het onderzoek
onder de loep werden genomen scoorden op dit punt lager. Ook vindt men
dat de autoverkoper in het dealerbedrijf het best op de hoogte is van
de behoeften en wensen van de klant. De autoverkoper is duidelijk
klantgericht; alleen van verkopers in de kledingbranche krijgt de
consument een nog warmer gevoel, maar alle andere soorten verkopers
laat de autoverkoper wat dit betreft achter zich. De klant heeft ook
vertrouwen in de autoverkoper. Ook op dit punt neemt hij de tweede
plaats in, na de kledingadviseur.
De consument heeft verder niet het gevoel dat een autoverkoper de
klant iets door de strot wil duwen. Men vindt vooral niet dat de
autoverkoper alleen maar producten wil verkopen. Dat vindt men
bijvoorbeeld wel in overwegende mate van de elektronicaverkoper. En
ook over de dienstverlening ná de aanschaf van de auto is men goed te
spreken over de autoverkoper, beter dan bij verkopers in andere
branches.
BOVAG