Persbericht
Permanent bewonen recreatiewoningen vooral zaak van gemeenten
22-3-2005
Het college van gedeputeerde staten van Utrecht heeft beleidsregels
vastgesteld voor de omzetting van een recreatiewoning naar een woning
die permanent bewoond mag worden. "Binnen die regels kunnen gemeenten
zelf bepalen, hoe zij met recreatiewoningen omgaan", stelt
gedeputeerde Ekkers.
Vorig jaar oktober heeft de provincie haar voorlopige beleidsregels
voorgelegd aan gemeenten en andere belanghebbenden en zijn de
beleidsregels besproken in de statencommissie Ruimte en Groen. De
regels zelf zijn naar aanleiding van de binnengekomen reacties niet
gewijzigd, maar de toelichting daarop wel. "Zowel gemeenten als de
provinciale statencommissie Ruimte en Groen wilden dat de toelichting
zich zou beperken tot de provinciale rol; het goed- of afkeuren van
bestemmingswijzigingen. Zaken als handhaving van regelgeving en
gedogen van permanente bewoning in recreatiewoningen is de eigen
verantwoordelijkheid van gemeenten", benadrukt Ekkers.
Verruimd beleid
In november 2003 heeft minister Dekker in een brief aan de Tweede
Kamer een verruimd beleid voor permanente bewoning van
recreatiewoningen aangekondigd. Zij stelde richtlijnen op, waarbinnen
recreatiewoningen een bestemmingswijziging kunnen krijgen en dus een
reguliere woning worden. Het Rijk droeg de gemeenten en provincies op
invulling te geven aan dit verruimde beleid en daarmee de bewoners
duidelijkheid te geven. Ekkers: "Ons streven naar duidelijkheid voor
bewoners heeft geleid tot een beperkt aantal, heel heldere regels".
Niet in kwetsbaar gebied
Er zijn twee manieren om permanente bewoning mogelijk te maken: een
omzetting van de bestemming van recreatie naar wonen of een
persoonsgebonden beschikking. Een wijziging van de bestemming kan
alleen als de woning op 31 oktober 2003 permanent bewoond was en de
woning niet ligt in kwetsbaar gebied zoals de Ecologische
Hoofdstructuur, Vogel- en Habitatgebieden of in delen van een
Nationaal Landschap.
De woning moet ook voldoen aan de bouwtechnische vereisten uit het
Bouwbesluit. (Sta-)caravans en eenvoudige houten huisjes horen hier
dus niet bij. De precieze grenzen van de Nationale Landschappen binnen
de provincie worden momenteel nader in kaart gebracht en beschreven.
Hierbij wordt ook bepaald welke delen daarvan kwetsbaar zijn.
Verzoeken tot bestemmingswijzigingen binnen de Nationale Landschappen
kunnen pas worden beoordeeld als deze beschrijvingen gereed zijn.
Persoonsgebonden
De andere manier om permanente bewoning mogelijk te maken is het
afgeven van een persoonsgebonden beschikking door de gemeente. Dit is
een tijdelijke gedoogbeschikking, die ook in kwetsbaar gebied mag
worden afgegeven. Ook in dit geval moet de recreatiewoning op 31
oktober 2003 bewoond zijn geweest en moet aan de milieuwetgeving
worden voldaan. "De minister geeft aan dat in alle overige gevallen
gemeenten actief moeten handhaven om permanente bewoning tegen te
gaan", aldus Ekkers.
In de provincie Utrecht zijn ruim 3200 recreatiewoningen. Hierin zijn
eenvoudige houten huisjes en stacaravans of andere onofficiële
verblijven niet meegerekend, want deze komen niet aanmerking voor een
bestemmingswijziging. Volgens een globale inventarisatie van de
provincie liggen ruim driekwart van de recreatiewoningen in kwetsbaar
gebied. Blijven over 850 woningen, die in aanmerking zouden komen voor
een bestemmingswijziging. Volgens gemeentelijke cijfers is hiervan
circa 30% permanent bewoond, ruim 250 recreatiewoningen. Alleen deze
woningen komen volgens het beleid van minister Dekker in aanmerking
voor een bestemmingswijziging.
Laatst gewijzigd op 03/22/2005 02:14:49 PM. Paginabeheer:
Jeroen.van.Houten@provincie-utrecht.nl
Provincie Utrecht