Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
21 maart 2005
Ons kenmerk
DGP/SPO/U.05.00547
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040509460
Onderwerp
kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Gerkens over achterstallig onderhoud van spoorstaven.

Wat is uw mening over de uitgelekte presentatie van BAM over de RCF- Problematiek Randstadzuid? ,


1. Het betreft een bedrijfspresentatie van de BAM aan NS. Inhoudelijk ken ik het rapport niet.

Kunt u aangeven hoe het gesteld is met de RCF-problematiek in Nederland? Hoe heeft zich dit ontwikkeld in de afgelopen jaren?


2. Het aantal haarscheurtjes is tussen 1999 en 2002 sterk toegenomen. Als gevolg van verscherpt onderhoud, vervanging en inspectieregime is een kentering opgetreden. In 2003 is het aantal haarscheurtjes gedaald. Nog belangrijker is dat het aantal haarscheurtjes in de categorie "zwaar en ernstig" ook daalt. Over 2004 heb ik nog geen definitieve cijfers ontvangen.

Is het waar dat het aantal gebreken steeds verder toeneemt en de veilige berijdbaarheid in het geding komt met de huidige aanpak? Kunt u uw antwoord toelichten?


3. Zie het antwoord op vraag 2. Veiligheid heeft bij onderhoud de hoogste prioriteit. De veilige berijdbaarheid komt dan ook niet in geding.

Kunt u aangeven of er nog voldoende aandacht is voor het preventief slijpen van het spoor?


4. Er is voldoende aandacht voor preventief slijpen. De slijpstrategie is in juni 2004 gewijzigd van correctief slijpen naar preventief cyclisch slijpen. Bij cyclisch slijpen wordt het volledige spoorwegnet volgens vastgestelde intervallen geslepen op basis van werkelijke belasting van het spoor. Daarnaast wordt lokaal ook nog steeds correctief geslepen.

Op hoeveel trajecten gelden snelheidsbeperkingen of andere beperkingen omdat de spoorstaven gebreken vertonen?


5. Er zijn geen snelheidsbeperkingen of andere beperkingen die het gevolg zijn van haarscheurtjes.

Zijn de huidige schouwingen van de rails voldoende om tijdig dreigende spoorstaafbreuken te signaleren? Zo neen, wat voor maatregelen gaat u nemen?


6. Ja. ProRail heeft richtlijnen voor de frequentie en de aard van de schouwingen die er onder meer op gericht zijn om tijdig dreigende spoorstaafbreuken te signaleren. Deze richtlijnen worden ook aan onderhoudsaannemers opgelegd.

Kunt u aangeven wat er gedaan is met de 82 miljoen euro om onveilige rails aan te pakken? Is dit voldoende om het achterstallig onderhoud aan de spoorstaven in te lopen? Kunt u uw antwoord toelichten?


7. De E 82 miljoen wordt voor een groot deel besteed aan het beheersen van de
RCF- problematiek onder andere door:

- Cyclisch slijpen;

- Inspectie spoorwegennet;

- Spoorstaaf vervanging;

- Onderzoek.

Er is geen sprake van achterstallig onderhoud aan de spoorstaven (zie ook het antwoord op vraag 9).

Is het waar dat het huidige onderhoudsrooster onvoldoende is in sommige delen van het land? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen?


8. Voor alle delen van het land geldt dat het onderhoud wordt uitgevoerd met als oogmerk te voorkomen dat de veiligheid in het geding komt. Uiteraard kan niet al het onderhoud binnen een huidige onderhoudsrooster worden uitgevoerd. Aparte buitendienststellingen zullen altijd nodig blijven. Het is niet nodig dat ik hiervoor maatregelen neem.

Welke aanvullende maatregelen zijn nodig om ervoor te zorgen dat het achterstallig onderhoud aan de spoorstaven weggewerkt wordt? Gaat u deze maatregelen nemen? Wanneer is deze achterstand weggewerkt?


9. Er zijn geen aanvullende maatregelen nodig omdat er met betrekking tot de spoor-staven geen sprake is van achterstallig onderhoud. De implementatie van preventief cyclisch slijpen gecombineerd met lokaal correctief slijpen en lokale spoorstaaf-vervangingen zorgen voor het voorkomen van achterstallig onderhoud.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs

-----------------------
Metro, 24 februari 2005
Rolling Contact Fatigue - problematiek