CENTRAAL BROUWERIJ KANTOOR


Accijnsverhoging op bier is symboolpolitiek

De voorgestelde accijnsverhoging op bier zal niet helpen de alcoholconsumptie onder jongeren te beperken stelt het Centraal Brouwerij Kantoor, de branchevereniging van de Nederlandse bierbrouwers. Slechts 0,5% van al het Nederlandse bier wordt gedronken door jongeren onder de 16 jaar. Negentig procent daarvan wordt gekocht door de ouders. Een algemene accijnsverhoging treft alle consumenten die op een normale manier van hun bier genieten.

Met de voorgestelde verhoging van accijns op bier gaat Nederland nog meer uit de pas lopen met zijn buurlanden. Dit kan ongewenste neveneffecten hebben voor slijters, supermarkten en horeca in de grensgebieden. Op dit moment is het accijnsverschil met Duitsland ruim E 1,12 per kratje. Dat zal oplopen naar E 1,55 als de plannen van het kabinet doorgaan. Het is opmerkelijk dat bier betaalt voor een verlaging van de belasting op andere producten, aldus Jack Verhoek, directeur van het CBK. Nederland is de grootste bierexporteur ter wereld en onze brouwers zijn gebaat bij een stabiele thuismarkt. Daar past geen accijnsverhoging van 25% in.

De Nederlandse brouwers zijn betrokken bij verschillende initiatieven om het alcoholgebruik bij jongeren onder de 16 jaar terug te dringen. Niet drinken onder de 16 jaar moet weer een duidelijke norm worden, aldus Jack Verhoek. Samen met het Nationaal Instituut Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ), het Trimbos instituut en de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) hebben wij een plan gepresenteerd aan het ministerie van Volksgezondheid om dit probleem met een brede coalitie aan te pakken.

Een verhoging van accijns klinkt makkelijk, aldus Jack Verhoek, maar je treft de gewone consument veel sterker dan de onverantwoorde drinkers. Dat toont de situatie in Scandinavië aan. Onverantwoord alcoholgebruik vraagt om een doelgroepgerichte aanpak, niet om generiek oplossingen voor de bühne.

Amsterdam, 22 maart 2005