CENTRAAL BROUWERIJ KANTOOR
Accijnsverhoging op bier is symboolpolitiek
De voorgestelde accijnsverhoging op bier zal niet helpen de
alcoholconsumptie onder jongeren te beperken stelt het Centraal
Brouwerij Kantoor, de branchevereniging van de Nederlandse
bierbrouwers. Slechts 0,5% van al het Nederlandse bier wordt gedronken
door jongeren onder de 16 jaar. Negentig procent daarvan wordt gekocht
door de ouders. Een algemene accijnsverhoging treft alle consumenten
die op een normale manier van hun bier genieten.
Met de voorgestelde verhoging van accijns op bier gaat Nederland nog
meer uit de pas lopen met zijn buurlanden. Dit kan ongewenste
neveneffecten hebben voor slijters, supermarkten en horeca in de
grensgebieden. Op dit moment is het accijnsverschil met Duitsland ruim
E 1,12 per kratje. Dat zal oplopen naar E 1,55 als de plannen van het
kabinet doorgaan. Het is opmerkelijk dat bier betaalt voor een
verlaging van de belasting op andere producten, aldus Jack Verhoek,
directeur van het CBK. Nederland is de grootste bierexporteur ter
wereld en onze brouwers zijn gebaat bij een stabiele thuismarkt. Daar
past geen accijnsverhoging van 25% in.
De Nederlandse brouwers zijn betrokken bij verschillende initiatieven
om het alcoholgebruik bij jongeren onder de 16 jaar terug te dringen.
Niet drinken onder de 16 jaar moet weer een duidelijke norm worden,
aldus Jack Verhoek. Samen met het Nationaal Instituut
Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ), het Trimbos
instituut en de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) hebben
wij een plan gepresenteerd aan het ministerie van Volksgezondheid om
dit probleem met een brede coalitie aan te pakken.
Een verhoging van accijns klinkt makkelijk, aldus Jack Verhoek, maar
je treft de gewone consument veel sterker dan de onverantwoorde
drinkers. Dat toont de situatie in Scandinavië aan. Onverantwoord
alcoholgebruik vraagt om een doelgroepgerichte aanpak, niet om
generiek oplossingen voor de bühne.
Amsterdam, 22 maart 2005