Gemeente Harlingen
Een veilige N31 tussen Zurich en Harlingen weer een stap dichterbij
22-3-2005
Onlangs heeft Rijkswaterstaat de studie naar de ombouw van de N31
tussen Zurich en Harlingen afgerond. Deze studie wordt afgesloten met
het uitbrengen van een zogenaamd Ontwerp-Tracébesluit. Hierin staat
gedetailleerd omschreven hoe de nieuwe weg er uit komt te zien, welke
gevolgen dit heeft voor de omgeving en hoe daarmee wordt omgegaan.
Basis voor het Ontwerp-Tracébesluit is de keuze van de ministers van
Verkeer en Waterstaat en VROM in januari 2004. Toen hebben zij
aangegeven de gevaarlijke rijksweg om te bouwen tot een veilige
dubbelbaans autoweg. Vanaf 22 maart t/m 17 mei ligt het
Ontwerp-Tracébesluit ter inzage op verschillende locaties in de regio.
Alle omwonenden, weggebruikers en andere betrokkenen worden opnieuw
uitgenodigd om hun reactie te geven.
Het Ontwerp-Tracébesluit
In januari 2004 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat, mede
namens de minister van VROM, gekozen voor een ombouw van de N31 tussen
Zurich en Harlingen tot een dubbelbaans autoweg. Deze keuze is het
afgelopen jaar door Rijkswaterstaat tot op detailniveau uitgewerkt. De
belangrijkste kenmerken zijn: de om te bouwen autoweg krijgt twee
rijbanen met elk twee rijstroken, er komt een vangrail in de
middenberm, de maximumsnelheid wordt 100 km per uur en de nu nog
gelijkvloerse kruisingen bij Zurich, 't Strand, Dijksterburen en
Kimswerd verdwijnen of worden omgebouwd.
Informeren van betrokkenen
Het Ontwerp-Tracébesluit bestaat uit een aantal juridisch getinte
rapporten. Om deze informatie toegankelijk te maken voor een ieder
heeft Rijkswaterstaat een nieuwsbrief gemaakt waarin de belangrijkste
uitgangspunten op een rij staan. Deze wordt gestuurd naar alle
betrokkenen en belanghebbenden. Daarnaast worden de (groepen) mensen
waarvoor de ombouw directe gevolgen heeft (b.v. verminderde
bereikbaarheid) persoonlijk benaderd door de projectleider van
Rijkswaterstaat.
Op donderdag 7 april organiseert Rijkswaterstaat in het gemeentehuis
van Wûnseradiel in Witmarsum een informatiemarkt. Daarnaast biedt
Rijkswaterstaat nog extra gelegenheid om vragen te stellen. Op
donderdag 24 maart en op vrijdag 1, 8 en 15 april is de projectleider
's ochtends aanwezig in het gemeentehuis van Wûnseradiel. Ook is het
mogelijk om op een ander moment af te spreken.
Officieel inspraaktraject
Voor het Ontwerp-Tracébesluit geldt een officieel inspraaktraject dat
door het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat wordt begeleid. Tijdens de
inspraakperiode (van 22 maart t/m 17 mei 2005) kunnen omwonenden en
andere betrokken zowel mondeling als schriftelijk reageren. Het
inspraakpunt Verkeer en Waterstaat organiseert op 14 april 2005 een
officiële hoorzitting in het gemeentehuis van Wûnserdiel. Daarnaast
verzamelt het Inspraakpunt ook alle schriftelijke reacties.
Het vervolg
Na afloop van de inspraakperiode beoordelen de ministers van VenW en
VROM alle binnengekomen inspraakreacties en de adviezen uit de regio.
Op basis hiervan stellen zij het zogenaamde Tracébesluit vast. Dat is
naar verwachting in de zomer van dit jaar. Inspreken is dan niet meer
mogelijk, er kan alleen nog beroep worden aangetekend. De uitvoering
van de ombouw start in het najaar van 2006.