HOUT EN BOUWBOND CNV
Veiligheid wegwerker in het geding
Rijkswaterstaat richt zich bij wegwerkzaamheden op de wensen van
weggebruikers, maar hoe veilig voelt de wegwerker zich? Om hier achter
te komen heeft de Hout- en Bouwbond CNV een onderzoek uitgevoerd onder
leden die langs de weg de kost verdienen.
Gijs Lokhorst, cao-onderhandelaar Hout- en Bouwbond CNV, reageert op
de verslechterde veiligheidsomstandigheden waaronder wegwerkers dienen
te werken: 'Rijkswaterstaat richt zich bij wegwerkzaamheden niet in
eerste instantie op de veiligheid van wegwerkers. Dit blijkt ook uit
de verhoging van de snelheid van 70 naar 90 kilometer per uur. De
Hout- en Bouwbond CNV is betrokken bij de evaluatie van dit nieuwe
regime. Wij hameren nu al op strengere handhaving en controle van de
juiste snelheid op trajecten waar aan de weg wordt gewerkt.'
Niet veilig
Wegwerkers voelen zich niet altijd veilig tijdens hun werk. Uit de
enquête blijkt dat 75,4 procent zich elke maand wel eens onveilig
voelt en 9 procent zich wekelijks niet veilig acht.
De belangrijkste reden waarom men zich onveilig voelt, is het gedrag
van andere verkeersdeelnemers (91 procent). Met name het gedrag van
andere verkeersdeelnemers veroorzaakt een gevoel van onveiligheid. Het
gaat daarbij om mensen die te snel rijden, mensen die onvoorzichtig
zijn maar ook om onbegrip voor het werk aan de weg bij andere
verkeersdeelnemers. Lokhorst: 'Opdrachtgevers stellen nog wel eens
eisen ten aanzien van de verkeersdoorstroming. Ook zien ze het werk
het liefst zo snel mogelijk klaar. Onze voorlopige conclusie is dat
dit kan leiden tot geen of onvoldoende veiligheidsmaatregelen. Of tot
situaties waarin werknemers zich genoodzaakt zien de
veiligheidsmaatregelen te negeren. Dat is een kwalijke zaak.'
Op ruime afstand volgen als tweede de toegepaste
veiligheidsmaatregelen en het eigen gedrag van werknemers. Het valt op
dat bij de vraag hoe vaak men zich onveilig voelt door het eigen
gedrag of het gedrag van collega's, 63 procent aangeeft dat dit iedere
maand wel een keer voorkomt.
Gijs Lokhorst: 'We vermoeden dat er een relatie bestaat met een aantal
andere oorzaken: verschoven werktijden, toegepaste
veiligheidsmaatregelen en wensen van de opdrachtgever. Deze zaken
moeten nog verder onderzocht worden.'
Bij verschoven arbeidstijden worden als redenen van onveiligheid de
volgende voorbeelden genoemd: verminderd zicht als gevolg van
schemering en duisternis, vermoeidheid en werkdruk.
Onoverzichtelijke situaties
39 Procent van de werknemers voelt zich wel eens onveilig als gevolg
van machines en gereedschappen. Soms komt dit doordat veel machines in
het werkvak tot een onoverzichtelijke situatie leiden. Ook houden
werknemers zelf niet altijd voldoende rekening met machines, ze staan
er achter of in dode hoeken of binnen het draaibereik.
Opvallend is dat 63 procent aangeeft dat hun eigen gedrag wel eens tot
een onveilig gevoel leidt. Het gedrag van collega's geeft eveneens 63
procent wel eens een gevoel van onveiligheid. Als redenen worden
genoemd: onoplettendheid, onverantwoord gedrag, haast als gevolg van
tijdsdruk en het gebrek aan overzicht.
Lokhorst: 'Als bond hebben we ook nog een taak. We moeten zorgen voor
betere bewustwording bij weggebruikers en wegwerkers. Wees je bewust
van de gevaren. Daarnaast moeten we zorgen voor goede
veiligheidsinstructies en als laatste is het signaleren van
gevaarlijke situaties van belang. Daarom betrekken wij actief onze
leden bij de evaluatie van de nieuwe kilometernorm.'