Edelman - DLV
22 - 3 - 2005
InBev introduceert Brahma wereldwijd
InBev/Interbrew Nederland brengt het Braziliaanse biermerk Brahma op de
Nederlandse markt
InBev, s werelds grootste brouwer in volume, kondigt vandaag de
wereldwijde lancering aan van Brahma®. Het merk wordt in meer dan
vijftien landen op de markt gebracht, waaronder in Nederland. Een
globale lancering op deze schaal is uniek voor de
consumptiegoederensector. Het bier wordt gebotteld in een unieke fles
met een originele, zwierige lijn. Brahma® weerspiegelt de
authenticiteit van Brazilië en wil consumenten wereldwijd laten
kennismaken met de Braziliaanse houding en manier van leven. Brahma®
is een sterk zichtbaar teken van de kracht van de combinatie van
Interbrew en AmBev tot InBev.
Brahma, sinds 1888
Brahma® is meer dan zomaar een nieuw merk. Het brengt een volledig
nieuwe ervaring en houding in deze categorie. Het is een licht en
verfrissend bier met een heldere en tintelende afdronk. De fles zonder
rechte lijnen ligt gemakkelijk en ergonomisch in de hand van de
consument. Het design ademt raffinement en creativiteit, terwijl de
Rio-Flash-kleur van het merk Brahma® alle passie uitstraalt waarvoor
Brazilië staat en tegelijk ook de wortels van Brahma® eerbiedigt, die
teruggaan tot 1888.
Ginga: geen clichés maar het andere Brazilië
Brazilië kan wereldwijd rekenen op een steeds grotere belangstelling
en dus laat Brahma® de wereld op tijd proeven van de Braziliaanse
cultuur. Een cultuur waar mensen in het leven staan met ongedwongen
flair of, zoals Brazilianen zeggen, met Ginga. Ginga staat voor een
houding en een levensstijl die volledig in het teken staan van een
optimistische en creatieve aanpak van het leven. We vinden Ginga in de
manier waarop Brazilianen lopen en bewegen, in de manier waarop ze
voetbal spelen, in alles wat ze doen, en nu ook in Brahma®.
Belangrijke synergieën
Toen InBev op 3 maart 2004 de combinatie van Interbrew en AmBev
bekendmaakte, kondigde de onderneming ook aan dat deze combinatie
belangrijke synergieën zou teweegbrengen: een totaal van 140 miljoen
euro per jaar aan commerciële synergieën vóór belastingen tegen 2007.
Tegen eind 2007 zou de verkoop van Brahma® buiten thuismarkt naar
verwachting 30 miljoen euro moeten opbrengen.
John Brock, algemeen directeur (CEO) van InBev, verklaarde: Slechts
zeven maanden na het samenbrengen van beide ondernemingen zien we
vandaag een heel sterk zichtbaar en tastbaar teken van de collectieve
kracht van onze nieuwe onderneming. Deze mondiale lancering benadrukt
onze sterkte en reikwijdte en stelt ons in staat onze ambitie waar te
maken om naast de grootste brouwer ter wereld ook de beste ter wereld
te zijn.
Brent Willis, Chief Commercial Officer van InBev, verklaarde: Centraal
in alles wat we als onderneming doen staat de consument, en deze
lancering belichaamt die benadering. Consumenten waar ook ter wereld
staan misschien niet allemaal te wachten op een nieuw bier, maar we
weten allemaal dat ze behoefte hebben aan een beetje Ginga!
Brahma in Nederland
Brahma® (4,8%) zal vanaf april in 33cl fles verkrijgbaar zijn,
hoofdzakelijk in de horeca. In retail exclusief bij Albert Heijn.
Wereldwijd wordt Brahma gedurende het hele jaar 2005 op de markt
gebracht in de landen die daarvoor werden geselecteerd. In Nederland
is Brahma een mooie aanvulling op het merkenportfolio van Interbrew
Nederland.
Ter ondersteuning wordt gebruik gemaakt van een breed assortiment aan
communicatiemiddelen waarbij een duidelijke zichtbaarheid en
aanwezigheid van het merk op de plaatsen waar men het tegenkomt
centraal staan. Voorbeelden hiervan zijn een groot aanbod van
point-of-connection-materiaal, outdoormateriaal, internet en andere
geschikte middelen om contact te leggen met de consument.
Brahma Ambassadeurs
Om de wereld te laten kennismaken met Brazilië heeft Brahma® de handen
in elkaar geslagen met Brahma® Ambassadeurs, een groep van de meest
creatieve talenten van Brazilië, waartoe behoren: André Szajman en
João Marcello Bôscoli, oprichters van Trama, het grootste
onafhankelijke platenlabel van Brazilië, Emanuela Carvalho, styliste,
journaliste en docente, en Speto, een gedreven kunstenaar in de
hedendaagse Braziliaanse kunstscène.
Meer informatie vindt u ook op de nieuwe website http://www.BRAHMA.com
Over InBev
InBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: INB) met hoofdzetel in
Leuven, België. Het bedrijf, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1366,
is vandaag de grootste brouwer ter wereld in volume. De strategie van
InBev bestaat erin haar lokale platformen te versterken door
belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter
wereld. Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale
efficiëntie, gerichte overnames en door de consument op de eerste
plaats te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken,
waaronder Stella Artois®, Brahma®, Beck's®, Skol® - het derde beste
verkopende bier wereldwijd - Leffe®, Hoegaarden®, Staropramen® en
Bass®. InBev stelt ongeveer 77.000 mensen te werk en heeft
activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2004
realiseerde InBev een netto-omzet van 8,57 miljard (inclusief 4
maanden AmBev). Bezoek voor meer informatie onze website
www.InBev.com.
Over Interbrew Nederland
Interbrew Nederland, onderdeel van InBev, is met een marktaandeel van
bijna 17% de tweede speler op de Nederlandse biermarkt. De onderneming
voert een aantal bekende merken zoals Dommelsch, Hertog Jan, Jupiler,
Becks, Hoegaarden en Leffe. Interbrew Nederland heeft naast twee eigen
brouwerijen onder meer een landelijk netwerk van eigen groothandels
voor de Horeca en een landelijk distributiecentrum voor de Retail. Bij
Interbrew Nederland werken ruim 950 mensen. Het hoofdkantoor is
gevestigd in Breda.
www.interbrew.nl.
Meer over Brahma:
Persberichten
Achtergrondinformatie
Beeldmateriaal
Antal van Pelt
Interbrew Nederland
tel: 076 525 2149 / 06 1096 1043
e-mail: antal.vanpelt@interbrew.com
Edelman
Eveline Bouman
Postbus 2021
2130 GE Hoofddorp
tel: 023-554 2030
e-mail: nl@edelman.com
website: http://www.edelman.com/nl