Edelman - DLV


22 - 3 - 2005

InBev introduceert Brahma wereldwijd

InBev/Interbrew Nederland brengt het Braziliaanse biermerk Brahma op de Nederlandse markt

InBev, s werelds grootste brouwer in volume, kondigt vandaag de wereldwijde lancering aan van Brahma®. Het merk wordt in meer dan vijftien landen op de markt gebracht, waaronder in Nederland. Een globale lancering op deze schaal is uniek voor de consumptiegoederensector. Het bier wordt gebotteld in een unieke fles met een originele, zwierige lijn. Brahma® weerspiegelt de authenticiteit van Brazilië en wil consumenten wereldwijd laten kennismaken met de Braziliaanse houding en manier van leven. Brahma® is een sterk zichtbaar teken van de kracht van de combinatie van Interbrew en AmBev tot InBev.

Brahma, sinds 1888

Brahma® is meer dan zomaar een nieuw merk. Het brengt een volledig nieuwe ervaring en houding in deze categorie. Het is een licht en verfrissend bier met een heldere en tintelende afdronk. De fles zonder rechte lijnen ligt gemakkelijk en ergonomisch in de hand van de consument. Het design ademt raffinement en creativiteit, terwijl de Rio-Flash-kleur van het merk Brahma® alle passie uitstraalt waarvoor Brazilië staat en tegelijk ook de wortels van Brahma® eerbiedigt, die teruggaan tot 1888.

Ginga: geen clichés maar het andere Brazilië

Brazilië kan wereldwijd rekenen op een steeds grotere belangstelling en dus laat Brahma® de wereld op tijd proeven van de Braziliaanse cultuur. Een cultuur waar mensen in het leven staan met ongedwongen flair of, zoals Brazilianen zeggen, met Ginga. Ginga staat voor een houding en een levensstijl die volledig in het teken staan van een optimistische en creatieve aanpak van het leven. We vinden Ginga in de manier waarop Brazilianen lopen en bewegen, in de manier waarop ze voetbal spelen, in alles wat ze doen, en nu ook in Brahma®.

Belangrijke synergieën

Toen InBev op 3 maart 2004 de combinatie van Interbrew en AmBev bekendmaakte, kondigde de onderneming ook aan dat deze combinatie belangrijke synergieën zou teweegbrengen: een totaal van 140 miljoen euro per jaar aan commerciële synergieën vóór belastingen tegen 2007. Tegen eind 2007 zou de verkoop van Brahma® buiten thuismarkt naar verwachting 30 miljoen euro moeten opbrengen.

John Brock, algemeen directeur (CEO) van InBev, verklaarde: Slechts zeven maanden na het samenbrengen van beide ondernemingen zien we vandaag een heel sterk zichtbaar en tastbaar teken van de collectieve kracht van onze nieuwe onderneming. Deze mondiale lancering benadrukt onze sterkte en reikwijdte en stelt ons in staat onze ambitie waar te maken om naast de grootste brouwer ter wereld ook de beste ter wereld te zijn.

Brent Willis, Chief Commercial Officer van InBev, verklaarde: Centraal in alles wat we als onderneming doen staat de consument, en deze lancering belichaamt die benadering. Consumenten waar ook ter wereld staan misschien niet allemaal te wachten op een nieuw bier, maar we weten allemaal dat ze behoefte hebben aan een beetje Ginga!

Brahma in Nederland

Brahma® (4,8%) zal vanaf april in 33cl fles verkrijgbaar zijn, hoofdzakelijk in de horeca. In retail exclusief bij Albert Heijn. Wereldwijd wordt Brahma gedurende het hele jaar 2005 op de markt gebracht in de landen die daarvoor werden geselecteerd. In Nederland is Brahma een mooie aanvulling op het merkenportfolio van Interbrew Nederland.

Ter ondersteuning wordt gebruik gemaakt van een breed assortiment aan communicatiemiddelen waarbij een duidelijke zichtbaarheid en aanwezigheid van het merk op de plaatsen waar men het tegenkomt centraal staan. Voorbeelden hiervan zijn een groot aanbod van point-of-connection-materiaal, outdoormateriaal, internet en andere geschikte middelen om contact te leggen met de consument.

Brahma Ambassadeurs

Om de wereld te laten kennismaken met Brazilië heeft Brahma® de handen in elkaar geslagen met Brahma® Ambassadeurs, een groep van de meest creatieve talenten van Brazilië, waartoe behoren: André Szajman en João Marcello Bôscoli, oprichters van Trama, het grootste onafhankelijke platenlabel van Brazilië, Emanuela Carvalho, styliste, journaliste en docente, en Speto, een gedreven kunstenaar in de hedendaagse Braziliaanse kunstscène.

Meer informatie vindt u ook op de nieuwe website http://www.BRAHMA.com

Over InBev

InBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: INB) met hoofdzetel in Leuven, België. Het bedrijf, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1366, is vandaag de grootste brouwer ter wereld in volume. De strategie van InBev bestaat erin haar lokale platformen te versterken door belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale efficiëntie, gerichte overnames en door de consument op de eerste plaats te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Stella Artois®, Brahma®, Beck's®, Skol® - het derde beste verkopende bier wereldwijd - Leffe®, Hoegaarden®, Staropramen® en Bass®. InBev stelt ongeveer 77.000 mensen te werk en heeft activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2004 realiseerde InBev een netto-omzet van 8,57 miljard (inclusief 4 maanden AmBev). Bezoek voor meer informatie onze website www.InBev.com.

Over Interbrew Nederland

Interbrew Nederland, onderdeel van InBev, is met een marktaandeel van bijna 17% de tweede speler op de Nederlandse biermarkt. De onderneming voert een aantal bekende merken zoals Dommelsch, Hertog Jan, Jupiler, Becks, Hoegaarden en Leffe. Interbrew Nederland heeft naast twee eigen brouwerijen onder meer een landelijk netwerk van eigen groothandels voor de Horeca en een landelijk distributiecentrum voor de Retail. Bij Interbrew Nederland werken ruim 950 mensen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Breda.

www.interbrew.nl.

Meer over Brahma:
Persberichten
Achtergrondinformatie
Beeldmateriaal

Antal van Pelt
Interbrew Nederland
tel: 076 525 2149 / 06 1096 1043
e-mail: antal.vanpelt@interbrew.com

Edelman
Eveline Bouman
Postbus 2021
2130 GE Hoofddorp
tel: 023-554 2030
e-mail: nl@edelman.com
website: http://www.edelman.com/nl