De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
ons kenmerk: TRCJZ/2005/905
datum: 22-03-2005
onderwerp: Beleidskader Toezicht op controle
Bijlagen: 1
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen het Beleidskader toezicht op controle. In
dit beleidskader worden de mogelijkheden geschetst en voorwaarden
neergelegd waaronder toepassing van het instrument toezicht op
controle binnen het domein van het overheidstoezicht mogelijk wordt
geacht.
In het Hoofdlijnenakkoord^1 geeft het kabinet aan er naar te streven
de rol en taakopvatting van de overheid waar mogelijk te heroverwegen
en te moderniseren. De oplossing voor maatschappelijke vraagstukken
moet immers niet altijd in de eerste plaats bij de overheid worden
gezocht; waar mogelijk kan het initiatief door burgers, bedrijven en
maatschappelijke partijen worden opgepakt. De noodzakelijk geachte
herstructurering wordt in Vitaal en Samen2 voor de beleidsterreinen
van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit samengevat
in het credo dat de overheid niet langer moet zorgen voor, maar moet
zorgen dat.
Ook op het terrein van het overheidstoezicht zijn er kansen voor
burgers en bedrijven om initiatieven te ontplooien. Door toezicht op
controle uit te oefenen kan aan de nieuwe rolverdeling tussen overheid
en bedrijfsleven vorm gegeven worden. Het bedrijfsleven pakt daarbij
zijn eigen verantwoordelijkheid op voor het voldoen aan de normen en
schept daartoe ook controlesystemen. De overheid kan haar
controlerende werkzaamheden hierop afstemmen door toezicht uit te
oefenen op deze systemen van het bedrijfsleven.
Bij een gelijkblijvend beschermingsniveau en een blijvende
eindverantwoordelijkheid voor de overheid voor het toezicht op de
naleving van gestelde wettelijke normen zijn wederzijds voordelen te
behalen, zoals een (mogelijke) vermindering van de lasten voor het
bedrijfsleven en een efficiëntere en meer specifieke inzet van de
toezichts- en controlecapaciteit door de overheid.
De vermindering aan administratieve lasten voor het bedrijfsleven zal
worden gemonitord.
Waar signalen zijn dat het bedrijfsleven minder overheidsdruk wil door
zelf in controlesystemen te voorzien, wil ik de ontwikkeling daarvan
faciliteren. Bij de toezichtsarrangementen zal ruimte zijn voor
maatwerk. Inmiddels is een aantal initiatieven in bespreking.
In 2005 zal het kabinet een nieuwe rijksbrede visie op toezicht
presenteren3. Immers vernieuwing van de ordening tussen overheid en
civil society zoals uit het Hoofdlijnenakkoord voorvloeit, heeft ook
gevolgen voor de wijze waarop de overheid als geheel haar
toezichtstaken vormgeeft. Daarbij komen onder meer zaken aan de orde
als de veranderende rol van de overheid als toezichthouder, een nieuwe
sturingsfilosofie voor het overheidstoezicht en de mogelijkheden om te
komen tot gezamenlijke inspecties. Het onderhavig beleidskader geeft
voor het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit invulling
aan het aspect van de nieuwe rolverdeling. Dit laat onverlet dat in
andere kaders tevens een verkenning plaatsvindt naar de toepassing van
alternatieve reguleringsconcepten waarbij zelfregulering of het
introduceren van zorgplichten aan de orde is4. Bij de verdere
toepassing van dit beleidskader zal hiermee uiteraard rekening worden
gehouden.
Voor zover de initiatieven van het bedrijfsleven een
departementsoverstijgend karakter hebben, zullen de relevante andere
departementen worden betrokken. Ervaringen zullen voorts gedeeld
worden met de andere departementen. In dit verband wijs ik tevens op
mijn zogenoemde Pakketbrief^5 waarin ik toezicht op controle heb
aangekondigd en op het Kabinetsplan aanpak administratieve lasten6
waarin aan de interdepartementale doorwerking is gerefereerd.
Omtrent het concept van het beleidskader hebben een uitgebreide
consultatieronde en discussiebijeenkomsten met vertegenwoordigers van
verschillende sectoren van het landbouwbedrijfsleven plaatsgehad. De
reacties op het concept-beleidskader waren positief. Een overzicht van
de gemaakte opmerkingen treft u in bijlage 3 bij het beleidskader aan.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
1Meedoen, meer werk, minder regels, Kamerstukken II 2003/04, 28 637,
nr 19.
2Beleidsprogramma 'Vitaal en Samen' van het Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit, Kamerstukken II 2003/04, 29 200, nr 2.
3Actieprogramma Andere Overheid, par 3.3, Kamerstukken II 2003/04, 29
362, nr 1.
4Rechtstaat en Rechtsorde; Nota Bruikbare Rechtsorde Kamerstukken II
2003/04, 29 279, nr 9.
5brief van 8 april 2004, Kamerstukken II 2003/04, 29 515, nr 2.
6Kamerstukken II 2003/04, 29 515, nr 1.
Bijlagen
Beleidskader Toezicht op controle (toezicht op toezicht)
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit