Deelgemeente Osdorp Amsterdam
Nieuwe parkeerverordening gemeente Amsterdam
22 maart 2005
De gemeenteraad heeft eind 2004 een nieuwe parkeerverordening
vastgesteld.
Dit betekent dat een aantal zaken rond het betaald parkeren in
Amsterdam wijzigen. Deze wijzigingen dwingen de stadsdelen tot het
maken van een aantal keuzes, die vanaf 1 januari 2006 van kracht
worden. Ook stadsdeel Osdorp moet beleid ontwikkelen over een aantal
zaken:
Betaald parkeren in de avonduren rond Osdorpplein
Stadsdeel Osdorp wil in het vergunninggebied Osdorp-1, het gebied dat
wordt gevormd door het Osdorpplein en de Nicolaas Anslijnstraat, het
betaald parkeren verlengen tot 00.00 uur. Bezoekers van De Meervaart
kiezen hierdoor mogelijk eerder voor de parkeergarage en dan blijft er
meer parkeerruimte voor de vergunninghouders. Het bezoek van bewoners
rond het Osdorpplein en in de Nicolaas Anslijnstraat moeten dan wel 's
avonds betalen. Voor gehandicapte bewoners en bewoners van 65 jaar of
ouder zijn er kraskaarten, waardoor hun bezoek voor de helft van het
geld kan parkeren.
In vergunninggebied Osdorp-2, bestaande uit de L. van Sonsbeeckstraat,
de M. Hanenbergstraat, Hoekenes tussen de Osdorpergracht en Martini
van Geffenstraat, Tussen Meer tussen de Hoekenesgracht en Osdorpplein
en de Martini van Geffenstraat, uitgezonderd het weggedeelte ten
zuiden van perceel 16, blijft alles zoals het is met één uitzondering:
het bestaande betaald parkeren op de donderdagavond duurt tot 21.00 in
plaats van 00.00 uur.
Tarieven bewoners- en bedrijvenvergunningen
Stadsdelen kunnen nu zelf de tarieven van de bewoners en
bedrijfsvergunningen vaststellen. Het huidige tarief voor een
bewonersvergunning in Osdorp is EUR 47,88 per zes maanden en EUR 76,56
voor een bedrijfsvergunning. De kosten voor de administratie en
controle van de vergunningen zijn hoger dan de inkomsten uit
parkeervergunningen. Stadsdeel Osdorp wil de tarieven dan ook niet
verlagen, maar handhaven op het huidige niveau.
Tarieven kaartje uit de automaat
Voorheen was de ligging van een stadsdeel ten opzichte van het centrum
en de Ring A10 bepalend voor de kosten van een parkeerkaartje. In het
nieuwe parkeerbeleid kunnen stadsdelen zelf kiezen uit drie tarieven:
het A-tarief (nu EUR 3,20 per uur) het B-tarief (EUR 1,90) en het
C-tarief (EUR 1,00). Daarnaast kan een stadsdeel in winkelstraten
kiezen voor een tarief van EUR 0,10 in combinatie met
parkeerduurbeperking. In Osdorp geldt nu het C-tarief (EUR 1,00 per
uur) en dit wil het stadsdeel zo houden.
Uitgangspunt in het Amsterdamse beleid is een gelijkmatige verhoging
van de parkeermetertarieven. Dit betekent dat het tarief in Osdorp
ongeveer EUR 0,10 per jaar stijgt.
Andere keuzes
Stadsdelen mogen zelf bepalen of zij nieuwe soorten vergunningen zoals
maatschappelijke vergunningen of volkstuinvergunningen, invoeren.
Maatschappelijke vergunningen zijn extra vergunningen voor werknemers
in de zorg, het onderwijs en bij de politie. Volkstuinvergunningen
zijn voor houders van een volkstuin. Het stadsdeel gaat deze
bedrijfsvergunningen niet verlenen omdat er binnen het betaald
parkeren gebied geen of nauwelijks maatschappelijke instellingen en/of
volkstuinen zijn.
Inspraakbijeenkomst
Op donderdag 31 maart is er een inspraakbijeenkomst in de Raadzaal van
het stadsdeelkantoor. U kunt ieder moment binnenlopen tussen 17.00 tot
18.30 uur om u op de hoogte te stellen van de plannen en uw mening te
geven (inspraak).
Wilt u liever schriftelijk reageren? Dat kan. Stuur uw reactie dan
vóór 6 april naar post@osdorp.amsterdam.nl onder vermelding van
`betaald parkeren Osdorp' of per post naar: stadsdeel Osdorp, t.a.v.
Frans Kraan, Postbus 90460, 1006 BL Amsterdam.
Heeft u vragen of wilt u iets meer weten over de parkeerverordening
van Amsterdam en de veranderingen, bel dan met Frans Kraan,
beleidsmedewerker bij stadsdeel Osdorp, telefoon 020 518 0800 (niet op
dinsdag).