BURGER@OVERHEID

Tweede Kamer krijgt Webflop 2005

Embargo tot 21 maart 2005, 21.00 uur

De Tweede Kamer benut onvoldoende de mogelijkheden van internet. Terwijl de website van deze instantie eigenlijk een voorbeeldfunctie moet hebben, stelt deze teleur als het gaat om het verkleinen van de kloof tussen burgers en politiek. Daarom krijgt de Tweede Kamer de Webflop 2005. De uitreiking aan Kamervoorzitter Weisglas is uitgezonden in het Tros-consumentenprogramma Radar.

De Webflop is een jaarlijkse prijs waarmee de 'winnaar' wordt aangemoedigd om het in het vervolg beter te doen. De prijs heeft de vorm van een floppydisk, wat symboliseert: wel digitaal, maar eigenlijk al weer verouderd. De Webflop is een aanvulling op de zogenoemde Webwijzer Award: een stimuleringsprijs voor overheidsorganisaties om digitaal te presteren. Burger@overheid kent de Webwijzer Award jaarlijks toe. Minister Thom de Graaf reikt de Awards donderdag 24 maart a.s. uit tijdens de Kennismarkt Elektronische/Andere Overheid in Den Haag.

Bepalend voor het toekennen van de webflop is of aan de zogenoemde BurgerServiceCode wordt voldaan. Deze door burger@overheid ontwikkelde code bevat normen voor de digitale relatie tussen burger en overheid. Dit jaar is daarbij specifiek getoetst of de overheidswebsites voldoende tegemoet komen aan de 'zelfredzame burger'.

Marjet van Zuijlen heeft als jury-voorzitter de Webflop 2005 uitgereikt aan Kamer-voorzitter Frans Weisglas. Vervolgens demonstreerde zij een aantal tekortkomingen van de site, bijvoorbeeld de onmogelijkheid om snel te weten hoe de Kamer denkt over een actueel onderwerp als de gekozen burgemeester. De heer Weisglas erkende de gebreken en beloofde dat de Kamer bij de vernieuwing van de website rekening zal houden met de kritiek. Hij krijgt daarvoor drie dagen gratis advies van burger@overheid: deze bonus is traditioneel aan de prijs verbonden.

Argumenten voor Webflop
De Tweede Kamer krijgt de Webflop omdat hij ten aanzien van de digitale informatievoorziening en dienstverlening het laat afweten en kansen mist. De jury vindt dat de Tweede Kamer in onvoldoende mate de burger centraal stelt. 'Terwijl je nu juist mag verwachten dat alles klopt in het kloppend hart van de democratie', zo valt te lezen in het juryrapport. De jury vervolgt: 'De tijd is voorbij dat een website, in welke vorm dan ook, altijd beter is dan géén website. Nu 70 procent van de bevolking toegang heeft tot internet, is een website een serieus en volwassen instrument voor informatie en communicatie, dat ook als zodanig moet worden beoordeeld. Dit geldt zeker voor organisaties met een bepaalde positie en ambitie die een cruciale rol spelen in publieke processen, waardoor men aan die organisaties ook extra eisen mag stellen.'

De jury vindt de website van de Tweede Kamer onder andere teveel zendergericht: ze geeft weer wat deze organisatie doet zonder duidelijke verwijzing naar andere, zoals de Ministerraad en de Eerste Kamer.
Wie geïnteresseerd is in een onderwerp moet zelf bijhouden of er iets speelt. Als je een vergadering wilt volgen op de 'fysieke' of digitale publieke tribune, kan er een kalender en een agenda worden geraadpleegd, maar als je bijbehorende agendastukken wilt inzien, gaat dat zeer omslachtig. Door de gekozen opzet is het ook niet mogelijk snel een antwoord te krijgen op actuele vragen.

De Tweede Kamer zou een voorbeeldfunctie moeten vervullen bij het digitaal overbruggen van de kloof tussen burgers en politiek, en daar is nu onvoldoende sprake van.

Burger@overheid is een onafhankelijk forum dat de kwaliteit van de digitale overheid stimuleert vanuit het burgerperspectief. Daartoe inventariseert het wensen van burgers en adviseert het overheden. Burger@overheid is een initiatief van en wordt gefinancierd door de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing. Een forum met organisaties die burgerbelangen behartigen (voorzitter: drs Marjet van Zuijlen) begeleidt de werkzaamheden.