BURGER@OVERHEID
Tweede Kamer krijgt Webflop 2005
Embargo tot 21 maart 2005, 21.00 uur
De Tweede Kamer benut onvoldoende de mogelijkheden van internet.
Terwijl de website van deze instantie eigenlijk een voorbeeldfunctie
moet hebben, stelt deze teleur als het gaat om het verkleinen van de
kloof tussen burgers en politiek. Daarom krijgt de Tweede Kamer de
Webflop 2005. De uitreiking aan Kamervoorzitter Weisglas is
uitgezonden in het Tros-consumentenprogramma Radar.
De Webflop is een jaarlijkse prijs waarmee de 'winnaar' wordt
aangemoedigd om het in het vervolg beter te doen. De prijs heeft de
vorm van een floppydisk, wat symboliseert: wel digitaal, maar
eigenlijk al weer verouderd. De Webflop is een aanvulling op de
zogenoemde Webwijzer Award: een stimuleringsprijs voor
overheidsorganisaties om digitaal te presteren. Burger@overheid kent
de Webwijzer Award jaarlijks toe. Minister Thom de Graaf reikt de
Awards donderdag 24 maart a.s. uit tijdens de Kennismarkt
Elektronische/Andere Overheid in Den Haag.
Bepalend voor het toekennen van de webflop is of aan de zogenoemde
BurgerServiceCode wordt voldaan. Deze door burger@overheid ontwikkelde
code bevat normen voor de digitale relatie tussen burger en overheid.
Dit jaar is daarbij specifiek getoetst of de overheidswebsites
voldoende tegemoet komen aan de 'zelfredzame burger'.
Marjet van Zuijlen heeft als jury-voorzitter de Webflop 2005
uitgereikt aan Kamer-voorzitter Frans Weisglas. Vervolgens
demonstreerde zij een aantal tekortkomingen van de site, bijvoorbeeld
de onmogelijkheid om snel te weten hoe de Kamer denkt over een actueel
onderwerp als de gekozen burgemeester. De heer Weisglas erkende de
gebreken en beloofde dat de Kamer bij de vernieuwing van de website
rekening zal houden met de kritiek. Hij krijgt daarvoor drie dagen
gratis advies van burger@overheid: deze bonus is traditioneel aan de
prijs verbonden.
Argumenten voor Webflop
De Tweede Kamer krijgt de Webflop omdat hij ten aanzien van de
digitale informatievoorziening en dienstverlening het laat afweten en
kansen mist. De jury vindt dat de Tweede Kamer in onvoldoende mate de
burger centraal stelt. 'Terwijl je nu juist mag verwachten dat alles
klopt in het kloppend hart van de democratie', zo valt te lezen in het
juryrapport. De jury vervolgt: 'De tijd is voorbij dat een website, in
welke vorm dan ook, altijd beter is dan géén website. Nu 70 procent
van de bevolking toegang heeft tot internet, is een website een
serieus en volwassen instrument voor informatie en communicatie, dat
ook als zodanig moet worden beoordeeld. Dit geldt zeker voor
organisaties met een bepaalde positie en ambitie die een cruciale rol
spelen in publieke processen, waardoor men aan die organisaties ook
extra eisen mag stellen.'
De jury vindt de website van de Tweede Kamer onder andere teveel
zendergericht: ze geeft weer wat deze organisatie doet zonder
duidelijke verwijzing naar andere, zoals de Ministerraad en de Eerste
Kamer.
Wie geïnteresseerd is in een onderwerp moet zelf bijhouden of er iets
speelt. Als je een vergadering wilt volgen op de 'fysieke' of digitale
publieke tribune, kan er een kalender en een agenda worden
geraadpleegd, maar als je bijbehorende agendastukken wilt inzien, gaat
dat zeer omslachtig. Door de gekozen opzet is het ook niet mogelijk
snel een antwoord te krijgen op actuele vragen.
De Tweede Kamer zou een voorbeeldfunctie moeten vervullen bij het
digitaal overbruggen van de kloof tussen burgers en politiek, en daar
is nu onvoldoende sprake van.
Burger@overheid is een onafhankelijk forum dat de kwaliteit van de
digitale overheid stimuleert vanuit het burgerperspectief. Daartoe
inventariseert het wensen van burgers en adviseert het overheden.
Burger@overheid is een initiatief van en wordt gefinancierd door de
minister voor Bestuurlijke Vernieuwing. Een forum met organisaties die
burgerbelangen behartigen (voorzitter: drs Marjet van Zuijlen)
begeleidt de werkzaamheden.