PERSBERICHT
'Uitgevers kunnen in 2005 maar beter geen boeken meer maken'
Opmerkelijke meningen van vooraanstaande personen uit het uitgeversvak
Weesp, 21 maart 2005 - 'Een uitgever moet geen boeken meer willen maken' zegt Peter van Gorsel, directeur van het instituut voor Media en Informatiemanagement van de Hogeschool van Amsterdam in het maartnummer van InCT, vakblad voor uitgeven, innovatie en ict. En in hetzelfde nummer stelt Jaap van Loon, directeur van ThiemeMeulenhoff: 'misschien moeten we gewoon een jaartje stoppen met boeken maken'. Met deze reacties start het voorjaar van 2005 wel heel opmerkelijk voor de vaak toch niet zo heel erg uitgesproken uitgeefsector. Het citaat van Peter van Gorsel komt uit een interview over zijn masterclass Publishing for Results, waar hij ook vaststelt dat de uitgever zijn branchebeperkingen moet loslaten. 'De uitgeverij van de toekomst is een hybride organisatie in plaats van een boekenfabriek.' Jaap van Loon deed zijn opvallende uitspraak tijdens een rondetafelgesprek dat InCT organiseerde met een groot aantal educatieve uitgevers. Deze scherpe discussie over de toekomst van het vak is eveneens te lezen is in het maartnummer van InCT. Verder in dit nummer onder meer aandacht voor trends in workflow-systemen; een praktijkcase bij de uitgever van de cross media restaurantgids IENS; een interview met de uitgever van Reed Elseviers Travelecademy, winnaar van de LOF-prijs; een wetenschappelijk onderbouwd betoog over de economische haalbaarheid van metadateren en een interview met Michiel Frackers, voormalig oprichter Planet Internet en tegenwoordig webloguitgever, bekend van onder andere de weblogs van Georgina Verbaan en Emerce. Het maartummer van InCT verschijnt op 23 maart a.s.
Over InCT
Het vakblad InCT (spreek uit als 'inkt') richt zich op innovatie en ict-toepassingen bij uitgevers van boeken, tijdschriften en kranten en multimedia. InCT, een uitgave van de Rotterdamse uitgeverij Letter & Geest, maakt geen onderscheid tussen kleine, grote en corporate uitgevers en bedient zowel de Belgische als de Nederlandse markt. Aan de hand van cases, interviews, achtergrondartikelen en praktische toepassingen belicht InCT het grensvlak van automatisering, nieuwe media, innovatie en uitgeven.
Elk nummer van de kwartaaluitgave bevat een gebalanceerde mix over innovatie, nieuwe media en uitgeefproducten als electronic paper, internet, cd-rom en dvd, maar ook over nieuwe businessmodellen, de automatisering van bedrijfsprocessen, zoals database publishing, mediumneutrale opslag, e-marketing, abonnementenadministratie en redactionele automatisering. Op de website van InCT (
De primaire doelgroep bestaat uit de innovator en beslisser binnen de uitgeverij en de hoofden van het marketing-, content- en ict-team van algemene, educatieve, wetenschappelijke en corporate uitgeverijen in Nederland en België. Tot de secundaire doelgroep behoren de verschillende leveranciers van (ict-) producten en diensten en alle in ict-geïnteresseerden binnen de uitgeverij en daarbuiten.
Op 2 november 2005 organiseert InCT de tweede editie van haar congres voor innovatief uitgeven en ict onder de titel: 'InCTspiratie, grip op innovatie'. Het eerste congres in 2004 was mede door de opzet met lezingen en daaraan gekoppelde workshops een groot succes.
###
---