TRENDBOX BV
Nieuwe generatie managers bezorgd over wereld en mensheid
Oorlogen, terrorisme en milieuproblemen zijn volgens de nieuwe
generatie managers van over de hele wereld de grootste bedreigingen
waar we op een globaal niveau op dit moment mee geconfronteerd worden.
Op relatief grote afstand volgen armoede, klimaatveranderingen, de
wereldwijde honger en misdaad/geweld. De doelgroep beschouwt dezelfde
issues ook voor de komende tien jaar als de grootste problemen in de
wereld.
Bij lezing van de conclusies van het jaarlijkse CEO onderzoek, dat
tijdens het World Economic Forum in Davos gepresenteerd werd, ontbrak
enig humanitair toekomstig probleem in de top tien. TNT, dat sinds
2002 partner is van het UN World Food Program (WFP), wilde weten of
toekomstige managers daar ook zo over denken. Strategisch
marktonderzoekbureau Trendbox kreeg de opdracht om een wereldwijd
onderzoek uit te voeren onder ruim 1300 jonge, hoogopgeleide
vertegenwoordigers van de nieuwe generatie managers. Deze nieuwe
generatie maakt zich in het TNT-onderzoek veel zorgen over oorlogen
(51%), terrorisme (44%) en milieuproblemen (35%). Ze denkt primair
echter nauwelijks aan de zaken waar de huidige topfunctionarissen zich
vooral druk over maken, zoals toenemende concurrentie, overregulering,
koersfluctuaties en verlies van de meest talentvolle medewerkers. De
aankomende managers beschouwen armoede (27%), klimaatveranderingen
(26%), wereldwijde honger (26%) en misdaad (25%) ook als grotere
zorgen dan bijvoorbeeld economische problemen of een wereldwijde
recessie (16%).
Ludo Oelrich, Programme Director van Moving the World TNT: 'Het
onderzoek van Trendbox geeft goede hoop dat bedrijven in de toekomst,
met een nieuwe generatie managers aan de top, nog meer open zullen
staan om hun specifieke expertise en vaardigheden - zoals logistiek in
het geval van TNT - in te zetten om een bijdrage te leveren aan het
oplossen van de grote problemen in de wereld.
Uit de reacties van onze managers op onze samenwerking met het WFP
blijkt duidelijk dat de samenwerking met een goed doel ook een
uitstekende manier is om het gevoel van trots en motivatie van de
medewerkers te versterken.
Betrouwbaarheid Verenigde Naties het grootst
Desgevraagd beschouwt de nieuwe generatie managers humanitaire
instellingen (81%), milieuorganisaties (67%) en internationale
instellingen (56%) als de meest betrouwbare instituties met de macht,
middelen en mogelijkheden om de wereldproblemen te helpen oplossen.
Veel minder vertrouwen bestaat er in dit kader in multinationals (27%
'veel' of 'enig vertrouwen'), grote nationale ondernemingen (26%),
religieuze instellingen (27%) en vakbonden (21%). Duidelijk is dat
aankomende managers grote vraagtekens zetten bij de capaciteit en/of
bereidheid van het (inter)nationale bedrijfsleven, om de
wereldproblemen op te lossen die zij al meest urgent ervaren. Van de
internationale organisaties gaat het meeste vertrouwen uit naar de
Verenigde Naties (68%).
Maatschappelijk betrokken ondernemerschap
Volgens de nieuwe generatie managers zijn lokale en internationale
zorg om het milieu (45%), veiligheid van producten en de werknemer
(36%) en gelijke toegang tot voeding, gezondheid en onderwijs (31%) de
belangrijkste aspecten c.q. graadmeters voor maatschappelijke
betrokkenheid. Kenmerkend voor de nieuwe generatie managers is
evenzeer, dat ze bij voorkeur zouden willen werken in bedrijven of
instellingen met duidelijk omgeschreven corporate waarden en
doelstellingen, en met oog voor de ontwikkeling van de eigen lokale
omgeving.
Over het onderzoek
Doelgroep van dit onderzoek bestond uit personen (m/v) tussen de 18 en
30 jaar met een opleiding op HBO of universitair niveau. Deze groep
van opinieleiders zal, zo is de algemene verwachting, de nieuwe
generatie managers voortbrengen. Hun inzichten zijn daarom van eminent
belang voor de toekomst van het land waarin ze wonen, voor de regio's
waarin ze werkzaam zijn, en daarmee voor de wereld als geheel.
De netto bereikte steekproef telde n=1.322 gesprekken, een even forse
als betrouwbare basis voor kwantitatieve analyses en segmentatie. De
regio's waarin het onderzoek werd uitgevoerd, weerspiegelen de mening
van de nieuwe generaties managers in de meer ontwikkelde landen van de
wereld. Deze regio's werden in proportionele mate in het onderzoek
betrokken. Het veldwerk werd, in de lokale taal, uitgevoerd in de
navolgende landen: Frankrijk, Duitsland, Spanje, de Verenigde Staten,
Argentinië, Mexico, Chili, Brazilië, Australië, Thailand, China en
Japan.
Gegeven de aard van de doelgroep werd het veldwerk voor het onderzoek
on-line uitgevoerd. Dit gebeurde in de periode van 29 oktober tot en
met 8 november 2004. De belangrijkste doelstellingen van het onderzoek
werden als volgt omschreven:
- het in kaart brengen van de belangrijkste bedreigingen in de wereld,
nu en voor de komende tien jaar
- het vaststellen van de betrouwbaarheid van potentiële partners
(bedrijven en instellingen) om deze problemen te helpen oplossen
- het vaststellen van het belang van maatschappelijk betrokken
ondernemerschap, de wijze waarop bedrijven hiertoe het meest effectief
gestimuleerd kunnen worden en de wijze waarop een en ander het best
kan worden getoond
- het in kaart brengen van de meningen over de VN Millennium
Doelstellingen en de Global Compact
Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke
marktonderzoekbureaus in Nederland. Dankzij een goede balans tussen ad
hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een
onderscheidende positie in de markt voor marktonderzoek en
marktinformatie verworven. De meest bekende trendmonitor, Life &
Living, werd geïnitieerd in 1990 en wordt algemeen gezien als een
uniek onderzoeksinstrument om de ontwikkelingen en onderstromen in de
maatschappij te volgen. Sinds 1990 werden vijftig metingen verricht,
resulterend in een database van ruim 70.000 Nederlandse respondenten.
In 1997 werd Global Life & Living geïntroduceerd, een wereldwijd
semi-continu onderzoek over trends, attitudes en consumentengedrag.
Trendbox coördineerde dit onderzoek in meer dan vijftig landen,
verspreid over alle continenten. Trendbox is lid van de Research
Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde
marktonderzoekbureaus in Nederland, en ESOMAR, de internationale
brancheorganisatie. Meer informatie over Trendbox is te vinden op
www.trendbox.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
TNT
Tel. 020 - 500 6138
José Driessen
Senior Press Officer
jose.driessen@tpg.com
Trendbox B.V.
Tel. 020 - 669 44 14
Ruurd Hielkema
Directeur
ruurd.hielkema@trendbox.nl
21 mrt 05 09:01