Gemeente Almelo
Connexxion blijft vervoerder in Twente - meer bussen in de spits
Vanaf medio december 2005 zijn alle bussen eenduidig Twents rood
gekleurd
Maandag 21 maart 2005 heeft het dagelijks bestuur van Regio Twente
besloten dat Connexxion vanaf 11 december 2005 de nieuwe Openbaar
Vervoer Concessie Twente krijgt. Doorslaggevend was de korting van
bijna twee miljoen die Connexxion jaarlijks op de vergoeding biedt.
Een ander onderdeel in de aanbieding is dat vanaf juni 2007 de treinen
twee keer per uur op het traject Almelo-Mariënberg gaan rijden. Verder
gaan de stadsbussen in Almelo, Hengelo en Enschede in de spits zes tot
maximaal acht keer per uur rijden. Primeur is verder het gratis
internet in de bus. Op verschillende regionale lijnen maakt Connexxion
het mogelijk om met een eigen laptop toegang te krijgen tot het
internet.
Aanbesteding
Het vervoer is niet aan de bedrijven BBA en Arriva gegund omdat de
prijs en kwaliteit die zij boden minder was dan die van Connexxion.
Alle vervoerders boden een forse uitbreiding van de dienstregeling.
Ook zijn vanaf medio december 2005 alle bussen eenduidig Twents rood
gekleurd. Doorslaggevend was de korting van bijna twee miljoen die
Connexxion jaarlijks op de vergoeding biedt. Een ander onderdeel in de
aanbieding is dat vanaf juni 2007 de treinen twee keer per uur op het
traject Almelo-Mariënberg gaan rijden. Dit geldt van maandag tot en
met zaterdag, van 7.00 uur tot 19.00 uur. Bovendien gaat Connexxion
met nieuwe treinen rijden op het traject Almelo-Mariënberg. Regio
Twente is zeer tevreden met de forse uitbreiding van de dienstregeling
en de kwaliteit van het bus- en treinvervoer in Twente. De totale
omzet van de concessie is gedurende tien jaar zo'n 200 miljoen euro.
Keuze voor aanbesteden
De huidige vervoerder dit is ook Connexxion heeft een overeenkomst tot
11 december 2005. Op basis van goede aanbestedingsresultaten bij de
intermodale bus/trein concessie Zutphen-Hengelo-Oldenzaal heeft het
dagelijks bestuur besloten ook de concessie Twente aan te besteden. Op
17 februari jongstleden zijn er door drie bedrijven Arriva, BBA en
Connexxion offertes ingeleverd. Een beoordelingsteam heeft op basis
van vooraf gestelde criteria een keuze kunnen maken. Een belangrijk
uitgangspunt is dat de vervoerder een actief marketingbeleid voert
gericht op een toename van reizigers.
Verbeteringen
Alle vervoerders hebben gekozen voor de inzet van nieuwe bussen.
Connexxion heeft in haar aanbieding ook gekozen voor bussen die
toegankelijk zijn voor rolstoelen en bijvoorbeeld kinderwagens. Ook
komen er nieuwe treinstellen vergelijkbaar met de treinen die rijden
tussen Zutphen-Hengelo-Oldenzaal en nieuwe buurtbussen. Alle
voertuigen worden herkenbaar rood. Het voorzieningenniveau wordt met
20% uitgebreid. In de spits gaan de stadsdiensten in Almelo, Hengelo
en Enschede zes tot maximaal acht keer per uur rijden. Ook de
verbinding naar Hengelo-Westermaat is sterk verbeterd. De trajecten
Haaksbergen-Enschede; Denekamp-Oldenzaal-Enschede; Losser-Enschede en
Haaksbergen-Hengelo krijgen in de spitsperiode een hogere frequentie.
Ook streeklijnen krijgen een hogere frequentie en op zaterdag en
zondag wordt in noordoost Twente weer een goede dienstregeling
aangeboden. De bereikbaarheid van verpleeghuizen en ouderencentra in
Enschede verbetert sterk door de introductie van twee servicelijnen.
Landelijk heeft Twente de primeur met gratis internet in de bus. Op
verschillende regionale lijnen maakt Connexxion het mogelijk om met je
eigen laptop toegang te krijgen tot het internet.
Lange termijn
De concessie wordt voor acht jaar afgegeven, met de mogelijkheid tot
een verlenging van twee jaar. Bij de start van de nieuwe vervoerder op
11 december 2005 stijgt de kostendekkingsgraad naar 50%. Daarmee
behoort Twente landelijk bij de koplopers. Ook voert Connexxion in
2007 de chipkaart in. De vervoerder gaat ervan uit dat er binnen tien
jaar een reizigersgroei van 45% plaatsvindt.