Gemeente Almelo

Connexxion blijft vervoerder in Twente - meer bussen in de spits

Vanaf medio december 2005 zijn alle bussen eenduidig Twents rood gekleurd

Maandag 21 maart 2005 heeft het dagelijks bestuur van Regio Twente besloten dat Connexxion vanaf 11 december 2005 de nieuwe Openbaar Vervoer Concessie Twente krijgt. Doorslaggevend was de korting van bijna twee miljoen die Connexxion jaarlijks op de vergoeding biedt. Een ander onderdeel in de aanbieding is dat vanaf juni 2007 de treinen twee keer per uur op het traject Almelo-Mariënberg gaan rijden. Verder gaan de stadsbussen in Almelo, Hengelo en Enschede in de spits zes tot maximaal acht keer per uur rijden. Primeur is verder het gratis internet in de bus. Op verschillende regionale lijnen maakt Connexxion het mogelijk om met een eigen laptop toegang te krijgen tot het internet.

Aanbesteding
Het vervoer is niet aan de bedrijven BBA en Arriva gegund omdat de prijs en kwaliteit die zij boden minder was dan die van Connexxion. Alle vervoerders boden een forse uitbreiding van de dienstregeling. Ook zijn vanaf medio december 2005 alle bussen eenduidig Twents rood gekleurd. Doorslaggevend was de korting van bijna twee miljoen die Connexxion jaarlijks op de vergoeding biedt. Een ander onderdeel in de aanbieding is dat vanaf juni 2007 de treinen twee keer per uur op het traject Almelo-Mariënberg gaan rijden. Dit geldt van maandag tot en met zaterdag, van 7.00 uur tot 19.00 uur. Bovendien gaat Connexxion met nieuwe treinen rijden op het traject Almelo-Mariënberg. Regio Twente is zeer tevreden met de forse uitbreiding van de dienstregeling en de kwaliteit van het bus- en treinvervoer in Twente. De totale omzet van de concessie is gedurende tien jaar zo'n 200 miljoen euro.

Keuze voor aanbesteden

De huidige vervoerder dit is ook Connexxion heeft een overeenkomst tot 11 december 2005. Op basis van goede aanbestedingsresultaten bij de intermodale bus/trein concessie Zutphen-Hengelo-Oldenzaal heeft het dagelijks bestuur besloten ook de concessie Twente aan te besteden. Op 17 februari jongstleden zijn er door drie bedrijven Arriva, BBA en Connexxion offertes ingeleverd. Een beoordelingsteam heeft op basis van vooraf gestelde criteria een keuze kunnen maken. Een belangrijk uitgangspunt is dat de vervoerder een actief marketingbeleid voert gericht op een toename van reizigers.

Verbeteringen

Alle vervoerders hebben gekozen voor de inzet van nieuwe bussen. Connexxion heeft in haar aanbieding ook gekozen voor bussen die toegankelijk zijn voor rolstoelen en bijvoorbeeld kinderwagens. Ook komen er nieuwe treinstellen vergelijkbaar met de treinen die rijden tussen Zutphen-Hengelo-Oldenzaal en nieuwe buurtbussen. Alle voertuigen worden herkenbaar rood. Het voorzieningenniveau wordt met 20% uitgebreid. In de spits gaan de stadsdiensten in Almelo, Hengelo en Enschede zes tot maximaal acht keer per uur rijden. Ook de verbinding naar Hengelo-Westermaat is sterk verbeterd. De trajecten Haaksbergen-Enschede; Denekamp-Oldenzaal-Enschede; Losser-Enschede en Haaksbergen-Hengelo krijgen in de spitsperiode een hogere frequentie. Ook streeklijnen krijgen een hogere frequentie en op zaterdag en zondag wordt in noordoost Twente weer een goede dienstregeling aangeboden. De bereikbaarheid van verpleeghuizen en ouderencentra in Enschede verbetert sterk door de introductie van twee servicelijnen. Landelijk heeft Twente de primeur met gratis internet in de bus. Op verschillende regionale lijnen maakt Connexxion het mogelijk om met je eigen laptop toegang te krijgen tot het internet.

Lange termijn

De concessie wordt voor acht jaar afgegeven, met de mogelijkheid tot een verlenging van twee jaar. Bij de start van de nieuwe vervoerder op 11 december 2005 stijgt de kostendekkingsgraad naar 50%. Daarmee behoort Twente landelijk bij de koplopers. Ook voert Connexxion in 2007 de chipkaart in. De vervoerder gaat ervan uit dat er binnen tien jaar een reizigersgroei van 45% plaatsvindt.