NEDERLANDSE KAMPEERAUTO CLUB
http://www.kampeerauto.nl


Goed nieuws voor campers

Op 23 januari j.l. is door het Europees Parlement een wetswijziging aangenomen waardoor onder bepaalde voorwaarden, houders van een rijbewijs B een zwaarder voertuig dan 3500 kg. mogen besturen. Dit gewicht wordt opgetrokken naar maximaal 4250 kg, indien de bestuurder met goed gevolg een aanvullende cursus gevolgd heeft. Deze wijziging wordt echter pas rechtsgeldig als deze ook wordt opgenomen in de Nederlandse wetgeving.

Uit de besluitvorming door het EP valt het volgende af te leiden: Houders van een rijbewijs voor categorie B mogen hun motorvoertuig gebruiken om voor niet-commerciële activiteiten een aanhangwagen (of caravan) te trekken, zolang de gecombineerde massa niet meer dan 3.500 kg bedraagt, zonder dat zij een extra examen moeten afleggen. Dit maximum wordt verhoogd tot 4.250 kg voor beide aanhangercombinaties en voor kampeerauto's indien de bestuurder een speciale eendaagse cursus
-met een verklaring i.p.v een examen- heeft gevolgd. Het toegestane nuttige laadvermogen wordt beperkt tot 1.000 kg om overtreding van de regels betreffende niet-commercieel gebruik te voorkomen. Na de cursus van minimaal zeven uur en met de afgegeven verklaring wordt een nieuwe 'communautaire code' bijgeschreven op het rijbewijs als bewijs dat het rijbewijs 'opgewaardeerd' is tot 4250 kg. De cursus, met een verklaring, zal door een officieel erkende opleidingsinstantie onder controle van de overheid gegeven moeten worden.

Voor bezitters van een kampeerauto betekent dit een grote vooruitgang. De huidige grens van 3500 kg beperkt in hoge mate de uitvoering en laadvermogen van de gemiddelde kampeerauto. Een zwaardere kampeerauto vereist het bezit van het rijbewijs C. Voor velen is het halen hiervan niet weggelegd door zowel de praktische als theoretische eisen. Een cursus die toegespitst is voor het berijden van een auto van 4250 kg. heeft dit bezwaar in veel mindere mate. Zowel de verkeersveiligheid (voertuigtechnisch) als de gebruiksmogelijkheden van een kampeerauto worden door bovengenoemde wijziging aanmerkelijk bevorderd. De technische uitvoering van de kampeerauto blijft uiteraard maatgevend voor het werkelijke maximale totaalgewicht.

In de komende editie Nr.4 van het magazine Kampeerauto van de Nederlandse Kampeerauto Club NKC zal uitgebreid aandacht aan de verruiming geschonken worden. Daarnaast zal de NKC zich sterk maken dat dit besluit van het Europees Parlement ook door de Nederlandse wetgever overgenomen gaat worden.

Nadere informaties kunnen desgewenst verkregen worden bij: De Nederlandse Kampeerauto Club NKC
Postbus 242
3760 AK Soest
Tel: (035) 602 00 88 --- E.mail: bestuur@kampeerauto.nl

Namens het bestuur van de NKC,
Rob Gomersbach, Directeur.

21 mrt 05 15:00