Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits (14 - 18 maart 2005) (21/03/05)
Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we
een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Twee weken geleden meldden we al dat we de druk inzake
Brussel-Halle-Vilvoorde vanuit het Vlaams Parlement gingen opvoeren om
een doorbraak te forceren. Vanaf toen onthielden Mark Demesmaeker (als
volksvertegenwoordiger van de regio Halle-Vilvoorde) en Bart De Wever
(als deelnemer aan de biechtstoelprocedure) zich bij de stemmingen van
de moties naar aanleiding van de bespreking van de beleidsnotas. In
samenspraak met onze kartelpartner werd woensdag beslist een volgende
stap te zetten: vanaf deze week onthouden zich ook alle burgemeesters
die Vlaams volksvertegenwoordiger zijn. Voor onze fractie betekent dit
dat Jan Peumans (burgemeester van Riemst) zich onthoudt. In totaal
zijn er nu 13 volksvertegenwoordigers van het Vlaams kartel die
dissident stemmen.
Op initiatief van Mark Demesmaeker kwam woensdag de Conferentie van
Burgemeesters samen in het stadhuis van Halle om er de problematiek
van de MUG in Vlaams-Brabant te bespreken en om samen een vuist te
maken naar het beleid van federaal minister Demotte. Diezelfde dag
kaartte hij de problematiek ook aan in het Vlaams Parlement, bij de
bespreking van de beleidsnotas Vlaamse Rand en Brussel. Hij spoorde de
Vlaams regering aan om dit dossier toch wat in beweging te krijgen.
Federaal minister Demotte draagt een verpletterende
verantwoordelijkheid, maar blijft doof voor dit probleem. Voorts had
Mark het bij de bespreking van de beleidsnotas over de verfransing in
de Vlaamse Rand als gevolg van de verstedelijking. De plannen voor het
Vlaams stedelijk gebied rond Brussel nopen immers tot bezorgdheid.
Gelukkig erkent het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen de
specificiteit van het gebied en vraagt het gebiedsspecifieke
ontwikkelingsperspectieven. Mark riep minister Vandenbroucke op om
zich in de besluitvorming van het afbakeningsproces te engageren,
gezien de grote weerslag op zijn Rand-beleid. Vandenbroucke moest
echter bekennen dat dit tot op heden niet het geval was. Verder had
Mark het bij zijn tussenkomst over een eigen Huis van het Nederlands
in de Vlaamse rand, het probleem van de inspectie in de
faciliteitenscholen (in het regeerakkoord is de vervaldatum van 1
januari 2006 expliciet opgenomen), Ring TV, een tweede Vlaams
ziekenhuis in Brussel, het taalakkoord in het Brussels regeerakkoord,
Een andere beleidsnota die besproken werd, was die van Ruimtelijke
Ordening, Monumenten en Landschappen. Jan Loones constateerde dat er
een zware taak op de schouders van minister Van Mechelen rust:
tegelijkertijd een Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen uitvoeren,
bijsturen en evolueren en een nieuw RSV maken. Vooral de fasering van
het RSV2 baart Jan zorgen. Sedert het zomerakkoord van 2002 is er op
dit vlak niet veel meer gebeurd. Hij vroeg duidelijkheid aan de
minister hoe dit in de nabije toekomst in zijn werk zal gaan en
wanneer de verlanglijstjes van de ruimtebehoevende sectoren worden
opgesteld. Voor Jan moet gezien de huidige efficiënte landbouwmethodes
een vermindering van het ruimtebeslag bestemd voor landbouw mogelijk
zijn. In tegenstelling tot het beleid inzake onroerend erfgoed, vreest
Jan voor het beleid inzake monumenten en landschappen. Hieraan wordt
te weinig aandacht besteed, ook al is er nog veel achterstand in te
lopen. De middelen werden afgebouwd wegens budgettaire krapte.
Hopelijk komt er een herstelbeweging, zodat het beleid van de voorbije
jaren kan worden voortgezet.
Jan Peumans blijft op het dossier van het Masterplan Antwerpen wegen.
Tijdens het actuele vragenuurtje ondervroeg hij minister Van Brempt
over het mank lopende communicatiebeleid dat er rond de werken in
Antwerpen gevoerd wordt. Zo bereikten ons via de media berichten die
spraken over het bestaan van een tweede maquette, nl. van een boogbrug
die 50 miljoen euro goedkoper is dan de al bekende tuibrug. Blijkbaar
kreeg het Antwerpse schepencollege die maquette wel te zien, de
Vlaamse volksvertegenwoordigers moesten het zonder stellen. Ook andere
voorbeelden bewijzen volgens Jan Peumans de noodzaak aan een
eenduidige en klare communicatie over dit zeer belangrijke project.
Vooreerst ontkende Van Brempt dat er een twee maquette zou bestaan.
Blijkbaar kunnen de onderdelen van die éne maquette worden verwisseld,
zodat er alternatieven (vb. een boogbrug) mogelijk zijn. Het blijft
evenwel merkwaardig dat de parlementsleden die alternatieven niet te
zien kregen. Tenslotte deelde ze de mening van Jan dat er nood is aan
duidelijke communicatie over de werken rond Antwerpen. Ze zei zonder
veel in haar kaarten te laten kijken - dat de Vlaamse regering
binnenkort enkele belangrijke beslissingen zal nemen. Bovendien werkt
de BAM aan een webstek om informatie beter te laten verspreiden. Jan
juicht deze tendens toe. Nu moeten we immers vaststellen dat er rond
de werken te veel tegenstrijdigheden circuleren.
Minister Keulen, bevoegd voor Inburgering, lanceerde het
ontwerpdecreet houdende diverse bepalingen inzake wonen, inburgering
en stedelijk beleid. In dit ontwerpdecreet staat ook een hoofdstuk
over de Huizen van het Nederlands. De implementatie van het eigenlijke
decreet betreffende de Huizen van het Nederlands werd niet tijdig
gerealiseerd zodat een uitbreiding van de experimentele fase tot 31
maart 2005 noodzakelijk was. Rechtsonzekerheid troef dus voor het
personeel van de Huizen van het Nederlands, die in het kader van heel
het inburgeringbeleid cursussen Nederlands Tweede Taal (NT2)
aanbieden. Bart De Wever, die heel het inburgeringbeleid met argusogen
volgt, zette zich bijna de ganse week in om deze situatie recht te
trekken. Minister Keulen kwam immers met een ontwerpdecreet op de
proppen, dat voor heel wat aanpassingen vatbaar was. Gelet op de
agendering in de commissie Inburgering van donderdag eiste Bart De
Wever dan ook een voorafgaand meerderheidsoverleg. Onder zijn impuls
werden maar liefst 15 amendementen neergelegd, die door de ganse
meerderheid gedragen worden. Door het constructieve werk van Bart De
Wever is het ontwerpdecreet nu wel rijp voor behandeling in de
commissie en kan de sector nu eindelijk, na een lange periode van
onzekerheid, rekenen op een deftige regeling.
15.510 studenten wachten nog steeds op hun studiebeurs. Tot die
conclusie kwam Helga Stevens na een schriftelijke vraag aan de Vlaamse
minister van Onderwijs Vandenbroucke naar aanleiding van terugkerende
klachten van studenten die het financieel moeilijk krijgen doordat hun
toelage pas uitbetaald wordt als het schooljaar reeds maandenlang
bezig is. Hij gaf in zijn antwoord een overzicht van het aantal
studenten dat nog steeds wacht op een beslissing inzake hun aanvraag
voor een studiebeurs. Daaruit bleek dat 9.052 individuele dossiers
voor het hoger onderwijs en 6.458 individuele dossiers voor het
secundair onderwijs nog niet werden afgehandeld. Het grootste deel van
de nog niet afgehandelde dossier zou kandidaten betreffen die gevraagd
hebben om hun studiefinanciering te laten berekenen op basis van het
vermoedelijk inkomen van 2004. We zijn nu half maart en meer dan
15.000 studenten wachten dus nog steeds op een positieve of negatieve
beslissing. Dit systeem kan allesbehalve studentvriendelijk genoemd
worden. Helga Stevens pleit ervoor om de termijn tussen de aanvraag en
de beslissing zo kort mogelijk te houden. Als studenten uit het hoger
onderwijs zich verplicht zien een studentenjob aan te nemen, gaat dit
vaak ten koste van hun aanwezigheid in de lessen of de tijd die zij
kunnen besteden aan studiewerk. Meestal is het juist voor de minst
kapitaalkrachtigen, namelijk diegenen die niet meteen een afschrift
van hun belastingformulier kunnen meesturen, dat de wachttermijn lang
oploopt. Juist die groep heeft de grootste behoefte aan en het meest
baat bij een snelle uitbetaling. De democratisering van het hoger
onderwijs gaat hand in hand met een goed financieringssysteem.
Donderdag interpelleerde Kris Van Dijck minister van sport Bert
Anciaux over de splitsing van de Koninklijke Belgische Voetbalbond en
over het rapport van de werkgroep Preudhomme met betrekking tot de
jeugdopleiding. Dit rapport, goedgekeurd door de Profliga, bevat een
aantal opmerkelijke plannen. Zo is er sprake van een splitsing van het
Belgische voetbal in een sectie Betaald Voetbal (eerste en tweede
klasse) en een amateurafdeling. Die amateurreeks moet gesplitst worden
in een Vlaamse en een Waalse vleugel opdat ook de voetbalwereld kan
genieten van de subsidies van de deelregeringen. De splitsing van de
unitaire voetbalbond is naar verluidt ook een voorwaarde van de nieuwe
Vlaamse topsportmanager, Ivo Van Aken, om met geld voor het
jeugdvoetbal over de brug te komen. In die zin beschouwt Kris het
voorstel van de Werkgroep Preudhomme, dat nu naar het Uitvoerend
Comité van de voetbalbond gaat, een stap in de goede richting. Er is
voor het eerst een opening richting een gedeeltelijke splitsing van de
voetbalbond, nog steeds één van de weinige unitaire sportfederaties in
ons land. Voor ons moet het nog verder gaan en we blijven ijveren voor
een absolute volledige splitsing van de voetbalbond. Minister Anciaux
staat positiever tegenover de plannen en hij zal gesprekken aanknopen
met de voetbalbond ter realisatie van de op stapel staande plannen.
Wij langs onze kant zullen de minister in het Vlaams parlement
hierover aan de tand blijven voelen. Ons einddoel is duidelijk.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Patrick De Groote dient in de Kamer een wetsvoorstel in tot invoering
van een billijke rechtsplegingsvergoeding in het kader van burgerlijke
geschillen.
Deze rechtsplegingsvergoeding is een antwoord op de ergerlijke
rechtsonzekerheid die vandaag bestaat door de uiteenlopende
interpretaties die rechterbanken geven aan het arrest van het Hof van
Cassatie dat in september 2004 stelde dat in alle burgerlijke zaken de
advocaatkosten aan de verliezende partij mogen worden aangerekend.
De Orde van Vlaamse Balies heeft zich over deze zaak gebogen en op
basis van hun conclusies dient Patrick De Groote een wetsvoorstel in.
Uitgangspunt blijft het huidige systeem van de
rechtsplegingsvergoeding, maar het toegekende bedrag en de
toewijzingscriteria worden aangepast. Het bedrag dat de verliezende
partij aan de winnende partij moet betalen, zal een forfaitair bedrag
zijn dat een substantieel aandeel vormt van de kostprijs van de
advocaat, zonder dat het noodzakelijkerwijze om een integrale
vergoeding gaat.
Op deze wijze wil de N-VA de transparantie vergroten. Iedereen die een
zaak aanhangig maakt, zal op voorhand weten welke bijkomende kosten
dit met zich meebrengt indien hij de zaak zou verliezen. De grootte
van deze forfaitaire vergoeding zal echter zodanig zijn, dat ze geen
belemmering vormt voor de burger die meent dat zijn rechten werden
geschonden. Transparantie en vrije toegang tot de rechtspleging gaan
in dit voorstel hand in hand.
Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be