Gemeente De Marne
Detailhandel in de gemeente De Marne in verandering
In de gemeente De Marne is door het ruimtelijk-economisch adviesbureau
MKB-Reva, een ruimtelijk-economisch analyse gemaakt van de
detailhandel. Het onderzoek is gericht op het perspectief van de
detailhandel in de gemeente De Marne.
Aanleiding tot het onderzoek is de constatering dat bedrijven
verdwijnen door gebrek aan belangstelling of het niet hebben van een
opvolger. Dat betekent dat panden hun functie verliezen en het
straatbeeld verandert.
De gemeente De Marne wil met het onderzoek gegevens verkrijgen die ze
kan gebruiken bij het ontwikkelen van ruimtelijk beleid voor de grote
kernen.
Ten behoeve van het onderzoek, dat in overleg met het
ondernemersplatform heeft plaatsgevonden, zijn diverse werkzaamheden
uitgevoerd.
Zo is er een telefonisch consumentenonderzoek gehouden en hebben alle
ondernemers een enquêteformulier ontvangen.
Daarnaast is gekeken naar de ruimtelijke structuur. Aandachtspunten
daarbij waren o.a. de ligging van de winkels; de trekkers in een
winkelgebied; de aanwezigheid van sterke en zwakke elementen; de
verkeersstructuur. Kortom wat straalt een gebied uit.
Het onderzoek heeft geresulteerd in het rapport "De
Ruimtelijk-economische analyse detailhandel gemeente De Marne"
De belangrijkste conclusie uit het rapport is dat zonder ingrepen de
detailhandel in De Marne, op lange termijn sterk versnippert en
daardoor aan kracht aanzienlijk inboet. MKB-Reva constateert dat
samenwerking en concentratie nodig is om een aanvaardbaar
detailhandelsapparaat in stand te houden.
Op 1 maart 2005 is het rapport gepresenteerd aan de
detailhandelondernemers, het ondernemersplatform en de leden van de
gemeenteraad. Aan de ondernemers is een reactie gevraagd. De
belangrijkste vraag daarbij is kunnen zij zich vinden in de conclusies
zoals die in het rapport zijn aangegeven en willen zij meewerken om
tot een oplossing te komen. Het rapport en de reactie van de
ondernemers zullen op 10 mei 2005 i n de raad worden besproken.
Tot 1 april hebben de ondernemers de tijd om te reageren.
---