CAPITA BV

Blowkwartet nieuwe manier om jongeren te bereiken

Hoe informeer je jongeren over cannabisgebruik? Het Blowkwartet is de nieuwste vinding van
het Rotterdamse jongerencommunicatiebureau Keesie. Onlangs werd het kwartetspel verspreid
op verschillende scholen in het voortgezet onderwijs en jongeren kunnen de digitale versie
spelen op MSN.

Onder het motto: 'Kinderen en jongeren verdienen beter', is Keesie zes jaar geleden opgericht.
Keesie wijst niet met de vinger, maar kruipt in de huid van de doelgroep. 'Traditionele
marketingcampagnes hebben hun langste tijd gehad', zegt Bas Westerweel, een van de
oprichters en directeuren van Keesie. 'Jongeren bereik je niet langer met
éénrichtingscommunicatie en met de traditionele communicatiemiddelen. Veel effectiever is het
om je werkelijk te verdiepen in wat er leeft onder jongeren en te proberen ze zo ver te krijgen
dat ze je in hun wereld toelaten en uitnodigen,' aldus Westerweel.

Keesie zoekt andere dan de geijkte kanalen op. Het blowkwartet is hier een voorbeeld van.
Keesie ontwikkelde het kwartet voor de nieuwste voorlichtingscampagne van het Trimbos
Instituut dat zich richt op jongeren van 14 tot en met 18 jaar. Het is zowel bedoeld voor
jongeren die niet blowen als voor jongeren die experimenteren of regelmatig cannabis
gebruiken. Het is grappig en nodigt uit tot spelen. Ondertussen geeft het kwartet aan welke
gevaren er aan cannabisgebruik kleven: 'je gaat er waardeloos van zoenen, je wordt
onverschillig of komt erachter dat je alleen maar blowt omdat je mee wilt doen met de rest'.

Keesie heeft zich in zes jaar tijd ontwikkeld tot autoriteit op het gebied van effectieve
jongerencommunicatie. Een ander project waarmee Keesie succes behaalde, was de
Verkeersveiligheidcampagne voor de provincie Limburg. Hierbij zette Keesie het middel theater
in om de jeugd te attenderen op de gevaren in het verkeer. Effectmeting heeft uitgewezen dat
het ingezette theater- en acrobatenduo The Bomba Brothers met de speciaal voor dit project
ontwikkelde theatervoorstelling Kiek Oet! daadwerkelijk een verandering teweeg heeft gebracht.