Nieuws
17 mrt 2005 - VVD maant staatssecretaris Wijn
aan tot actie
VVD-woordvoerder Ineke Dezentjé Hamming heeft Staatssecretaris Wijn van
Financiën aangespoord werk te maken van de problemen bij de
Belastingdienst. De dienst is telefonisch slecht bereikbaar en de
dienstverlening laat sterk te wensen over.
Volgens Dezentjé Hamming is de situatie bij de Belastingstelefoon
schrikbarend. "De kwaliteit van de beantwoording is slecht en de cultuur
deugt niet. De top luistert niet naar de klachten van eigen medewerkers".
Dezentjé Hamming heeft Staatssecretaris Wijn drie maanden de tijd gegeven
om de zaken op orde te brengen. Verder vroeg zij de Staatssecretaris te
komen met een voorstel voor een compleet nieuw klantenservicesysteem.
Staatssecretaris Wijn heeft toegezegd binnen 4 weken met een verbeterplan
te komen.
Dezentjé Hamming: "Staatssecretaris Wijn heeft erkend dat het nog nooit
zo erg is geweest. We wachten nu het verbeterplan af, maar als er binnen
drie maanden geen verbeteringen optreden zal er een hartig woordje met de
stas gesproken worden. Dan is wat de VVD betreft een "gele kaart" aan de
orde. Ik ga er echter vanuit dat de Staatssecretaris het zover niet laat
komen temeer daar vanaf 1 januari 2006 het aantal telefoontjes zal
verdubbelen door de samenvoeging van de Belastingdienst en delen van het
UWV. Er moet een structurele oplossing komen voor de klantenservice van
de Belastingdienst."
"De belastingbetaler moet kunnen vertrouwen op de juistheid van de
antwoorden én moet de Belastingtelefoon normaal kunnen bereiken. Het zijn
vaak juist mensen met een laag inkomen zoals ouderen, die zich niet de
luxe van een belastingconsulent kunnen veroorloven en aangewezen zijn op
de Belastingtelefoon."
"De VVD vindt het belangrijkste dat iedereen zijn aangifte met goede
informatie kan invullen om te krijgen waar ze recht op hebben en niet
meer belasting te betalen dan nodig is" aldus Dezentjé Hamming.
17 maart 2005
VVD