Milieuvriendelijk bij de les met een Seat Altea op PPO
(21-3-2005)
Verkeersschool Nijland in Nieuw Dordrecht (bij Emmen) neemt binnenkort
een Seat Altea als leswagen in gebruik. Deze Altea is geschikt voor
het rijden op puur plantaardige olie (PPO). Om de auto geschikt te
maken voor het rijden op PPO, waren diverse aanpassingen nodig, maar
dat levert wel belangrijke milieuvoordelen op.
Daarbij blijft de auto geschikt om op gewone dieselbrandstof te
rijden. Zo laat deze Altea, Seatâs Multi Sports Vehicle, zien dat
sportiviteit en milieubewustzijn goed samen kunnen gaan.
Het initiatief om een auto op PPO te laten rijden, is ingegeven door
een sterk milieubewustzijn van Verkeersschool Nijland. Eigenaar Wim
Nijland had zich al verdiept in alternatieve brandstoffen en zag in
het gebruik van PPO een goede optie omdat het rijden op PPO een
aanmerkelijk lagere uitstoot aan schadelijke gassen tot gevolg heeft
dan het rijden op conventionele brandstoffen. Daarnaast constateerde
hij ook dat grote fastfoodketen al sinds een paar jaar met succes zijn
trucks op PPO laat rijden. Nader onderzoek leerde Nijland dat de
dieselmotoren van Seat relatief eenvoudig geschikt kunnen worden
gemaakt voor het gebruik van PPO (in dit geval: koolzaadolie ofwel
slaolie).
Aanpassingen
Omdat de dieselmotoren van Seat geschikt zijn voor ombouw, schafte Wim
Nijland een Altea aan bij Seat Dealer Hoge in Emmen. De auto werd
vervolgens aangepast op drie belangrijke punten. Ten eerste werd er
een voorverwarmingsinstallatie voor de brandstof gemonteerd, het
motormanagement werd aangepast en er werden speciale brandstoffilters
toegepast. De totale tijd die met de ombouw was gemoeid bedroeg
inclusief een praktijkproef ruim drie dagen.
Zware lespraktijk
Wim Nijland over de inzet van de Altea: âVoor ons is dit een
proefproject. Het milieuaspect staat bij ons voorop, maar het kan ook
in financieel opzicht gunstig zijn: een liter koolzaadolie kost met
een literprijs van zoân â¬0,65 beduidend minder dan een liter diesel.
Daar moet je echter wel bij bedenken dat de complete ombouw ongeveer
â¬2.500,- exclusief btw kost. We zijn ook heel benieuwd hoe de auto
zich in de zware lespraktijk gedraagt. Wij hebben speciaal een
1000-liter tank voor koolzaadolie aangeschaft zodat de auto consequent
op PPO kan laten rijden. Overigens is het in noodgevallen mogelijk om
âgewoonâ diesel te tanken. We houden er wel rekening mee dat de auto
vaker een servicebeurt nodig heeft dan een ânormaleâ Altea diesel â
dat zit hem voornamelijk in het feit dat de PPO âdikkerâ is dan
normale dieselbrandstof en daarom moeten de diverse leidingen en
filters bijzonder goed in de gaten gehouden worden. Als aan het einde
van de rit blijkt dat de proef een succes is, dan gaan we er zeker mee
door. Wij hebben als taak hebben om mensen goed te laten leren rijden,
maar op deze manier brengen we onze leerlingen al rijdend ook
milieubewustzijn bij. â
AutoRai