Mégane Renault Sport âTrophyâ: de ultieme sportversie
(21-3-2005)
Renault presenteert met de Mégane Renault Sport âTrophyâ een van de
autosport afgeleide versie van de Mégane Renault Sport. De âTrophyâ
onderscheidt zich door zijn straffere onderstel, zijn op hoge
belastingen berekende remsysteem en zijn grafietkleurige 18-inch grote
Bebop wielen.
De gelimiteerde serie Mégane Renault Sport âTrophyâ werd onlangs
gepresenteerd op de Salon van Genève 2005 en zal in Nederland vanaf
juni 2005 te koop zijn voor â¬34.145,-.
Met het doel voor ogen een nóg sportievere versie van de Mégane
Renault Sport op de markt te brengen zijn de dynamische eigenschappen
daarvan aanzienlijk aangescherpt. Daarmee komt Renault tegemoet aan de
klanten die steeds hogere eisen stellen aan het rijgedrag van hun
auto. Het gewenste effect werd bereikt door toepassing van speciale
onderdelen en afstellingen. Met als resultaat een met 10% verminderde
rolneiging en verminderde lift- en duikeffecten bij snel optrekken en
remmen. De verbeteringen zorgen daardoor voor nog meer tractie op alle
soorten wegdek. Het natuurlijk optredende onderstuur is verder
verminderd en het bochtgedrag van de âTrophyâ is nog dynamischer.
De schokdempers, veren en stabilisatorstangen zijn afgestemd op een
nog sportievere rijstijl dan bij het chassis van de Mégane Renault
Sport. De semi MacPherson voorwielophanging met onafhankelijk
draaipunt heeft stuggere veren gekregen (42 N/mm ofwel 25% stugger).
Om het vermogen beter op de weg te krijgen is tegelijkertijd de
stabilisatorstang aangepast. Bij de achtertrein is de stijfheid van de
veren met 77% toegenomen tot 44 N/mm.
De parameters van de elektronische hulpsystemen zijn aan het nieuwe
onderstel aangepast. Het ESP-systeem kan voortaan zelfs naar wens
worden uitgeschakeld. In geval van stevig remmen bij een
uitwijkmanoeuvre brengt het systeem de auto vanzelf weer in de juiste
koers. De drempel waarop het systeem in werking treedt is echter
verhoogd en het effect is ook minder sterk ingrijpend.
Ook het remsysteem is verder doorontwikkeld. Zo zijn de voor- en
achterremschijven geperforeerd. Met als resultaat een verbeterde
koeling, een optimale werking in geval van regen en een vermindering
van de onafgeveerde massa. Belangrijke verbeteringen zijn ook
doorgevoerd bij het aangrijppunt van het rempedaal en de dosering van
de remmen (een ontwikkeling die ook bij de Mégane Renault Sport is
doorgevoerd). De diameter van de hoofdremcilinder is van 23,8 mm tot
25,4 mm toegenomen, voor een preciezer gevoel van het pedaal. Met het
oog op het verhoogde remvermogen en de al genoemde preciezere werking
van het rempedaal is de standaard noodstopbekrachtiging komen te
vervallen, zodat de bestuurder zelf het remvermogen van zijn auto
optimaal kan benutten. De Mégane Renault Sport profiteert eveneens
van deze verbetering.
Het effect van de nieuwe, achttien inch grote en flink opengewerkte
velgen is een afname van anderhalve kg onafgeveerde massa per wiel.
Met het formaat 235/40 R18 voldoen de Dunlop SP Sport Maxx banden in
ieder opzicht aan de eisen van dit sportonderstel. Dunlop en Renault
Sport hebben een speciale compound ontwikkeld, die optimale grip op
alle soorten wegdek garandeert. De stijfheid van het middelste
gedeelte van het loopvlak zorgt voor een hoge rechtelijn stabiliteit
bij hoge snelhedenen een optimale grip. Al deze facetten zorgen
gezamenlijk voor zowel veilig als sportief rijgedrag.
Nieuwe stuurbekrachtiging
De Mégane Renault Sport is, net als de rest van het Mégane-gamma,
uitgerust met een nieuwe elektrische stuurbekrachtiging. Een
verbinding, bestaande uit twee in elkaar schuivende buizen, de
zogenaamde âtube in tubeâ verbindt het stuur met het stuurhuis. Dit
systeem vervangt de elastische koppeling van de vorige generatie. Het
gevoel rond de neutrale stand van het stuur is beter. De
stuurkarakteristiek is daardoor veel nauwkeuriger aangezien er veel
meer informatie aan de bestuurder wordt doorgegeven. De parameters van
de zestien programmaâs die de stuurbekrachtiging regelen zijn aan dit
nieuwe systeem aangepast. Deze ontwikkeling zal vanaf het tweede
trimester van 2005 op het hele
Mégane II-gamma worden toegepast.
Exclusieve vormgeving voor de gelimiteerde âTrophyâ versie
Buiten het sportonderstel onderscheidt de Mégane Renault Sport
âTrophyâ zich ook visueel van de andere modellen. Bij de carrosserie
valt de metallic kleur âGris Makahaâ op, in combinatie met de
speciale, grafietkleurige velgen. In het interieur valt de originele
stoelbekleding op, alsmede een groot aantal panelen in koolstofvezel
look. Een typeplaatje met uniek serienummer op het dashboard benadrukt
de exclusiviteit van deze auto. Het stiksel van het leer op het
stuurwiel, de versnellingspookknop en de versnellingspookhoes zijn
blauw, evenals de naden van de stoelbekleding en de
veiligheidsgordels. De âsérie limitée Trophyâ heeft dezelfde
standaard voorzieningen als de Mégane Renault Sport, met als extra
een 4 x 40W Cabasse-Tronic radio met geïntegreerde zes CD-wisselaar.
Motor met uitmuntende prestaties
Net als de Mégane Renault Sport wordt de âTrophyâ-versie aangedreven
door een 2.0 16V turbomotor (type F4Rt). Het is een co-productie van
de afdeling Renault Méchanic en Renault Sport Technologies. Deze
motor ontwikkelt een vermogen van 225 pk (165 kW) bij 5.500 t/min en
een koppel van 300 Nm (30,6 mkg) bij 3.000 t/min. 90% van dit koppel
is beschikbaar tussen 2000 en 6000 t/min. De motor is gekoppeld aan
een handgeschakelde
6-versnellingsbak.
Mégane Renault Sport
Voorafgaand aan de introductie van de Série Limitée Trophy in
Nederland is de reguliere Mégane Renault Sport opnieuw
gepositioneerd. De Mégane Renault Sport is per direct â¬3.500,- prijs
verlaagd en zal daarmee beschikbaar zijn vanaf â¬32.895,- voor de
3-deurs variant. De Série Limitée Trophy kent een meerprijs van â¬
1.250,- ten opzichte van de referentieversie.
Verkopen en markt
In West-Europa zijn er in 2004 in het C-segment totaal 34.500
sportieve personenwagens verkocht. Met meer dan 2.700 verkochte autoâs
sinds de marktintroductie negen maanden geleden, heeft de Mégane
Renault Sport een marktaandeel van 7,8% in dit segment. De vijf landen
waar deze auto het meeste succes heeft zijn Frankrijk, het Verenigd
Koninkrijk, Duitsland, Zwitserland en Spanje. Ook in Mexico,
Zuid-Afrika en Japan doet hij het goed.
Wereldwijd heeft de Mégane Renault Sport in 2004 een totaal
verkoopvolume van 5.200 stuks gescoord. In datzelfde jaar werden
tevens 7.700 Clioâs Renault Sport 2.0 l en 350 Clioâs V6 verkocht,
waarmee de Mégane Renault Sport derhalve 39% van alle verkochte
Renault Sport modellen voor haar rekening neemt.
Van de gelimiteerde versie Mégane Renault Sport âTrophyâ worden
slechts 500 autoâs gemaakt, waarvan er 45 beschikbaar zijn voor de
Nederlandse markt.
De âMégane Renault Sport âTrophyâ wordt met een gemiddelde van 30
autoâs per dag in de Renault Sport fabriek in Dieppe geproduceerd, op
een transportband die geheel gereserveerd is voor de Mégane Renault
Sport. De Clio Renault Sport 2.0 l wordt op een tweede lijn
geassembleerd, in een tempo van 35 exemplaren per dag. De Clio V6
wordt eveneens in Dieppe gemaakt, maar dan in een speciale werkplaats
voor wedstrijdautoâs.
Sinds de productiestart van de Mégane Renault Sport werkt de fabriek
in Dieppe met het Renault Productiesysteem SPR (Système de
Production Renault), conform de kwaliteitsnorm AVES.1
1 (Aliance Vehicle Evaluation Standard), zoals die door de
Renault-Nissan Alliantie is vastgelegd. De fabriek heeft momenteel
420 werknemers in dienst en beschikt over twee montagelijnen, bestemd
voor modellen die door Renault Sport Technologies zijn ontwikkeld.
AutoRai