Ingezonden persbericht
Nieuwe voorlichtingscampagne Trimbos-instituut
Kwartetspel geeft jongeren informatie over blowen
Utrecht, 21 maart 2005. Onder het motto Er valt meer te weten over cannabis! organiseert het Trimbos-instituut deze en komende maand een landelijke voorlichtingscampagne over blowen. De campagne heeft als belangrijkste doel jongeren te informeren over hasj en wiet en ze bewust te maken van de risico s van cannabisgebruik. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met de instellingen voor verslavingszorg en GGD-en, die ook nauw betrokken zijn bij de uitvoering. Opdrachtgever is het ministerie van VWS.
Cannabis is het meest gebruikte illegale genotmiddel in Nederland: 19% van alle middelbare scholieren heeft ooit gebruikt waarvan 9% recent (Bron: Peilstationsonderzoek, 2003).
Uit onderzoek blijkt verder dat er nogal wat vooroordelen en misverstanden bestaan over blowen. Jongeren zeggen vaak goed op de hoogte te zijn van de effecten van blowen, maar bij doorvragen blijkt dit lang niet altijd het geval. Uit gegevens van de Drugs Infolijn van het Trimbos-instituut blijkt bijvoorbeeld dat de meeste vragen die gesteld worden betrekking hebben op blowen. Reden om in de nieuwe voorlichtingscampagne de meest recente feiten rond cannabis op een rij te zetten en jongeren te stimuleren op zoek te gaan naar achtergrondinformatie.
Centraal in de campagne 2005 staat het Blowkwartet , een kwartetspel voor jongeren, dat onder de aandacht wordt gebracht via 2500 posters op scholen, waarmee 765.000 jongeren
(70 % van alle middelbare scholieren) worden bereikt. Tevens worden radiospotjes ingezet. Het Blowkwartet geeft informatie over blowen en stimuleert jongeren met elkaar over verschillende onderwerpen te praten en op zoek te gaan naar achtergrondinformatie. Van het Blowkwartet is ook een digitale versie ontwikkeld die jongeren kunnen spelen via MSN. Het Trimbos-instituut is de eerste organisatie in Nederland die met deze mogelijkheid binnen MSN Messenger haar doelgroep voorlicht.
Aanvullend worden lokaal en regionaal in scholen en jongerencentra activiteiten georganiseerd door instellingen voor verslavingszorg en GGD-en. Ook rijdt tijdens de campagneperiode een speciale Drugs Infobus door het land, die onder meer scholen aandoet. Verder kunnen jongeren achtergrondinformatie over blowen vinden op de speciale campagnesite: www.blowkwartet.nl. Via deze speciale site is het onder meer mogelijk om de eigen kennis over softdrugs te testen of via e-mail vragen te stellen aan een medewerker van de Drugs Infolijn (0900-1995, ¬ 0,10/min).
Met de voorlichtingscampagne van 2004 zijn goede resultaten behaald: ruim 500.000 jongeren hebben een of meer onderdelen van de campagne gezien en deze voor het merendeel positief gewaardeerd. Bijna 9% van de jongeren ging op zoek naar meer achtergrondinformatie. Het aantal jongeren dat is gaan nadenken over de risico s van blowen steeg met 8%: van 44% naar 52%. De nieuwe campagne van 2005 bouwt voort op deze resultaten maar gaat nog een stap verder door nu ook jongeren die experimenteren of regelmatig gebruiken de risico s van blowen op zichzelf te laten betrekken.
---
Voor meer informatie bel Harald Wychgel (030-2971116) of Henk Maurits (030-2971138), voorlichters van het Trimbos-instituut.