Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, op de
eerste nationale OV over Waterdag
Dames en heren,
Het motto van deze eerste nationale `OV over waterdag' is goed
gekozen.
`Waterwegen worden snelwegen. OV over water moet je beleven!'
Rotterdam is trouwens ook een goed gekozen locatie.
Want de Rotterdamse regio staat aan de wieg van de renaissance van het
OV over water.
We hebben een aantal jaren geleden al aanzetten gegeven voor OV over
water.
Eerst aarzelend en hakkelend als een baby die haar eerste stapjes zet
en eerste woordjes brabbelt.
Maar nu, anno 2005, is OV over water een tiener die in potentie kan
uitgroeien tot een prachtige dame die een volwaardige plaats gaat
innemen in de OV keten.
En die dús een kleine maar niet te onderschatte bijdrage levert aan
een betere bereikbaarheid van onze economische centra.
Een betrouwbare, snelle en veilige mobiliteit is mijn belangrijkste
politieke inzet voor de komende jaren.
En elke bijdrage daaraan - dus ook OV over water - vind ik een prima
zaak.
We hebben nu vijf verbindingen.
Ze zijn zo-even al genoemd door mevrouw Van Nieuwenhoven.
De proef met OV schepen de afgelopen jaren is grotendeels geslaagd!
Nu is het een zaak van doorpakken.
Want the proof of the pudding is in the eating.
De succesvolle aanbesteding van de lijn Dordrecht-Rotterdam is daar
het beste bewijs van.
OV over water is snel en betrouwbaar en biedt de reiziger een
voorspelbare reis, comfort en een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Bijkomend voordeel van OV over water is dat het ons wegennet ontlast.
Met een groei van de mobiliteit van 20 procent in het personenvervoer
tot 2020 is dat een belangrijk gegeven.
We moeten echt alle zeilen bijzetten en alle modaliteiten optimaal
benutten om die groei in goede banen te leiden.
Dus het OV in het algemeen - spoor, bus, tram, metro en fast ferries -
moeten doen waar ze goed in zijn.
Dat is het vervoer van heel veel mensen in de Randstad in de spits,
maar ook maatwerk bieden op het platteland.
Om dat doel te bereiken moeten we innovatief te werk gaan.
Vernieuwing is dé sleutel om de groei van de mobiliteit in goede banen
te kunnen leiden.
Dus schone, snelle en zuinige vervoermiddelen ontwikkelen, en tegelijk
ook het slim organiseren van mobiliteit.
En OV over water ís zo'n slimme oplossing!
De belangrijkste verantwoordelijkheid voor het ontwikkelen van een
slim en krachtig OV ligt bij de provincies en marktpartijen.
Met OV te water kunnen regionale overheden en marktpartijen
ontbrekende schakels in het OV-net opvullen of aanvullen waar dat
bestaande netwerk tekort schiet.
Zij moeten `deze schuit dus trekken.'
Voor OV over water zijn de verwachtingen overigens goed.
De succesvolle aanbestedingen van de lijnen Dordrecht-Rotterdam en
Vlissingen-Breskens bevestigen dat.
Maar we moeten waken dat niet alleen het laaghangende fruit wordt
geplukt.
De kunst is om ook moeilijk exploiteerbare markten tot kansrijke markt
te transformeren.
Het Rijk van haar kant moet een klimaat scheppen waarin OV over water
de kans krijgt die het verdient.
Ik heb bijvoorbeeld op alle waterverbindingen laten onderzoeken wat de
reiziger wel en niet wil.
Een belangrijke uitkomst was dat reizigers heel positief waren over de
mogelijkheid om de fiets mee te nemen.
De aansluiting op de rest van het OV-netwerk beoordeelden zij
negatief.
Het is zaak dat we de sterke punten uitbuiten en hard werken aan het
verbeteren van de zwakke punten.
Een andere taak van het Rijk is het ter beschikking stellen van
laagdrempelige kennis over deze vorm van OV.
Daarom hebben we een actuele en op OV over water toegespitste website
ingesteld: www.ovoverwater.nl.
Surft u daar maar eens naar toe!
Natuurlijk heeft het Rijk ook nog een hele andere belangrijke taak:
namelijk zorgen voor een brede visie op het héle OV.
Daar kunt u mij ook op aanspreken.
Want of het nou de trein, light rail, tram, bus, metro, OV over water,
regiotaxi of welk concept wat maar bedacht zou kunnen worden; allen
spelen een rol in de OV keten.
Die samenhang tussen vervoersvormen vind ik dus bijzonder belangrijk.
In deel 1 van de Nota Mobiliteit is daar al het nodige over gezegd.
In het kort kies ik daarin voor de zogeheten dikke stromen en voor
maatwerk in die gebieden waar de reizigersvraag kleiner is.
In deel 3 van de Nota Mobiliteit ga ik dat - samen met de vervoerders,
de provincies en de grote steden - nog verder uitwerken.
Want juist die gezamenlijke en brede visie is van groot belang voor
een sterk OV.
Daar hecht ik heel erg aan.
Maar daar ga ik niet alleen over en dus wil ik dat integrale
OV-verhaal samen met de andere partijen op tafel leggen.
De komende weken zult u daar nog meer over horen.
Dat het onderwerp OV leeft in de provincies bewees Mevrouw Van
Nieuwenhoven net nog in haar toespraak.
Ik zal haar boodschappenlijstje met vragen mee naar huis nemen.
En vanzelfsprekend zal ik in overleg met de provincie op die verzoeken
terugkomen.
In eerste reactie wil ik overigens wel zeggen dat schepen van OV te
water gewone verkeersdeelnemers op het water zijn, net als de
beroepsgoederenvaart en de recreatievaart.
VenW is verantwoordelijk voor een vlotte en veilige
verkeersafwikkeling op het water en stelt daarvoor regels, voor alle
verkeersdeelnemers.
Dus ook aan de snelle OV-schepen.
Uiteraard ben ik bereid regels die als knellend of belemmerend worden
ervaren voor OV schepen nader te bekijken.
Het verzoek voor een nader onderzoek naar de kansen voor OV over water
vind ik vooralsnog een brug te ver. Of sterker nog, een station dat we
al gepasseerd zijn.
Het is nu zaak is dat het product OV over water zichzelf gaat bewijzen
als slimme alternatieve vorm van OV.
Dames en heren,
We gaan een belangrijke nieuwe fase in van OV over water. Een fase
waarin
alle partijen - vervoerders, overheden en kennisinstellingen -
daadkracht, visie en ondernemerszin moeten tonen.
Op die manier kunnen we een alternatief, betrouwbaar en betaalbaar
product in de markt zetten.
En daar heb ik alle vertrouwen in.
Kortom, OV over water is een slimme meid die er wel komt.
Net zoals die tweede Nationale OV over Waterdag er zeker óók komt.
Dank u wel
Ministerie van Verkeer en Waterstaat