Contactpersoon
Datum
18 maart 2005
Ons kenmerk
DGP/MDV/U.05.00513
Doorkiesnummer
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Stand van zaken aangepast examen taxichauffeur
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van de algemene overleggen met uw Vaste commissie voor
Verkeer en Waterstaat op 16 september 2004 over het taxibeleid en op 26
januari 2005 inzake het openbaar vervoer, informeer ik u via deze brief
over de stand van zaken van mijn voornemen om voor bepaalde deelmarkten van
het taxivervoer tot een aanpassing van de regelgeving inzake het huidige
verplichte examen voor taxichauffeurs te komen. Daarnaast wil ik u via deze
brief informeren over de stand van zaken in de uitvoering van enkele andere
onderdelen van het taxibeleid.
Stand van zaken uitvoering examen taxichauffeur
Ingroeiregeling
Eind 2004 is met branchepartijen overlegd over de periode dat een in het
beroep beginnende chauffeur zonder diploma mag rijden, in aanloop naar het
examen of in afwachting van de papieren. Ik ben de branche tegemoetgekomen
in hun wens om die periode te verlengen. Inmiddels is deze periode opgerekt
van de oorspronkelijke 4 weken naar de thans met de branche overeengekomen
8 weken. De branche heeft zo naar mijn mening ruim de tijd om chauffeurs te
werven, op te leiden en eventueel examen te laten doen. Deze
"ingroeiregeling" geldt tot 1 januari 2006, zoals ik begin 2004 bij de
totstandkoming van het huidig verplichte examen met de branche ben
overeengekomen. Vanaf die datum zouden voldoende gediplomeerde
taxichauffeurs beschikbaar dienen te zijn.
Beschikbare capaciteit CBR
Via branchepartijen hebben mij geluiden bereikt dat er sprake zou zijn van
een capaciteitsprobleem bij het CBR ten aanzien van het afnemen van het
taxi-examen. Uit overleg dat mijn ministerie onlangs met het CBR heeft
gevoerd, blijkt dat het CBR op alle examenlocaties voldoende capaciteit ter
beschikking heeft. Op basis van de beschikbare capaciteit kan een chauffeur
binnen 4 weken het examen hebben afgelegd. Wel constateert het CBR dat het
aantal examenaanvragen achterblijft bij de verwachting. Om die reden heeft
het CBR inmiddels via dagbladen de chauffeurs opgeroepen om tijdig examen
af te leggen, juist om te voorkomen dat eind 2005 wél een
capaciteitsprobleem ontstaat.
De geografische spreiding van de examenlocaties is op dit moment zodanig
dat iedere chauffeur in de eigen regio examen kan doen. Op dit moment is
mijn ministerie in overleg met het CBR en branchepartijen om eventuele
witte vlekken ten aanzien van de gekozen examenlocaties te identificeren en
de wenselijkheid en noodzaak te bekijken om op korte termijn het aantal
examenlocaties uit te breiden. Ook bekijk ik op dit moment samen met het
CBR de mogelijkheden om bij het onderdeel stratenkennis een betere
koppeling te leggen met de locatie waar daadwerkelijk taxivervoer wordt
verricht.
Voortgang aangepast examen voor taxichauffeurs
Aanleiding
Sinds 1 juli 2004 geldt een zogenaamde "eis van vakbekwaamheid" voor
taxichauffeurs, die vorm heeft gekregen door middel van een verplicht
examen. Het met goed gevolg afleggen van dit examen geldt per 1 juli 2004
als aanvullende voorwaarde, naast het overleggen van een kopie van het
rijbewijs, een verklaring omtrent gedrag en een geneeskundige verklaring,
om in het bezit te komen van de chauffeurspas (Besluit van 2 juni 2004,
houdende wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 in verband met de
invoering van het vereiste van vakbekwaamheid voor de taxibestuurder (Stb.
2004, 252)). Na de invoering van die regelgeving is uit overleg met de
branche-organisaties naar voren gekomen dat bepaalde eisen van het examen
voor taxichauffeurs onvoldoende aansloten op de dagelijkse (werk)praktijk
in bepaalde deelmarkten binnen het contractvervoer.
In het algemeen overleg met uw Vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat
op 16 september 2004 (Kamerstukken II 2004/2005, 25 910, nr. 53) heb ik
toegezegd dat voor een afgebakende categorie taxivervoer bepaalde
exameneisen zouden komen te vervallen. In de regelgeving zal hiertoe alsnog
onderscheid worden gemaakt tussen een regulier chauffeursexamen en een
beperkter chauffeursexamen.
Stand van zaken
Direct na het overleg van 16 september 2004 heb ik overleg gevoerd met
enkele branchepartijen om tot een aanpassing van het sinds 1 juli 2004
verplichte examen voor taxichauffeurs te komen. De wenselijkheid van een
garantie van een basiskwaliteit door het alleen toelaten van ervaren en
gekwalificeerde chauffeurs wordt door deze partijen erkend en
onderschreven. Duidelijk is geworden dat veel van de algemene vaardigheden
ook voor het contractvervoer nodig zijn en dat de wens voor een aangepast
examen zeker niet alle contractvervoer betreft. Samen met de
branchepartijen zijn enkele criteria opgesteld voor bepaalde vormen van
contractvervoer waarvoor het aangepaste examen moet gaan gelden. Er moet
sprake zijn van vervoer:
volgens vaste routes;
op vaste tijden;
van vaste klanten/passagiers;
waarbij niet wordt afgerekend met klanten.
Met de branche is inmiddels overeenstemming bereikt over de inhoud van een
aangepast examen, waardoor dit examen nu beter op de dagelijkse
(werk)praktijk is afgestemd. Het met goed gevolg afleggen van het
aangepaste examen blijft wel als voorwaarde gelden om binnen deze
deelmarkten van het contractvervoer als taxichauffeur werkzaam te zijn.
Hiervoor zal door mijn inspectie een chauffeurspas met apart kenmerk worden
afgegeven. Deze specifieke chauffeurspas geeft uitsluitend recht op het
mogen verrichten van taxivervoer dat voldoet aan bovenstaande criteria.
Hierop zal door mijn inspectie intensief worden gehandhaafd.
Inhoudelijke aanpassingen ten opzichte van huidig verplichte examen
Uit overleg met verschillende partijen uit de branche zijn voor bepaalde
deelmarkten van het contractvervoer ten opzichte van het huidige verplichte
examen de volgende onderdelen komen te vervallen:
1. stratenkennis;
2. technische kennis van de auto (bijv. rijklaarcontrole, opheffen van
storingen);
3. te maken routekeuze;
4. bepalen van de ritprijs en het verrichten van betalingshandelingen;
5. bepalen van de rijtijd.
Doelgroep aangepast examen
Een deel van de bestaande chauffeurs is vrijgesteld van de
examenverplichting op basis van historische vakbekwaamheid; zij zijn in het
bezit van een chauffeurspas die is afgegeven vóór 1 juli 2001. Het deel van
de chauffeurs dat thans werkzaam is in de deelmarkten van het
contractvervoer waarvoor het aangepaste examen gaat gelden, wordt geschat
op 5000. Daarnaast gaat het aangepaste examen ook voor alle nieuwe
chauffeurs binnen deze deelmarkten van het contractvervoer gelden.
Gelet op de invoering (en de inhoudelijke onderdelen) van het aangepaste
examen wordt door mijn ministerie op dit moment ook de wenselijkheid en
noodzaak bekeken of de huidige erkenningsregeling van bestaande diploma's
en certificaten, zoals het diploma voor touringcar-/en buschauffeur, (op
onderdelen) aanpassing (verruiming) behoeft. Ook hierover vindt overleg met
branchepartijen plaats. Als tot aanpassing (verruiming) van de huidige
erkenningsregeling wordt besloten, komen chauffeurs die over een dergelijk
diploma/certificaat beschikking (alsnog) in aanmerking voor gehele of
gedeeltelijke vrijstelling van het examen. Ik verwacht hierover op korte
termijn met de branche overeenstemming te bereiken.
Planning en beoogde invoeringstermijn
Om het aangepaste examen in te voeren dient de huidige regelgeving te
worden gewijzigd. Mijn streven is erop gericht om het aangepaste examen
voor de zomervakantie (van 2005) in te voeren. Dat is de snelst haalbare
procedure, ervan uitgaande dat zich tijdens de behandeling van de concept-
regelgeving geen onvoorziene problemen voordoen. Behandeling van de
benodigde regelgeving in de ministerraad is voorzien voor medio maart 2005,
waarna de regelgeving voor advies aan de Raad van State kan worden
voorgelegd.
Stand van zaken bij overige actuele onderwerpen in het taxibeleid
De afgelopen maanden is binnen het taxibeleid op diverse terreinen
voortgang geboekt. De belangrijkste wil ik hier kort noemen.
Kenbaarheid van klachtenbehandeling en tarieven
Vanaf 1 januari 2005 gelden nieuwe regels voor het bekendmaken van de wijze
waarop klachtenbehandeling plaatsvindt en het kenbaar maken van de tarieven
voor de straattaxi. Er is daarvoor een vernieuwde modeltariefkaart
ontwikkeld, die goede leesbaarheid van de daarop vermelde informatie
waarborgt. Vooralsnog wordt deze modelkaart kosteloos aan de branche
beschikbaar gesteld en heeft een groot deel van de taxibedrijven inmiddels
van dat aanbod gebruik gemaakt. Mijn inspectie handhaaft hierop.
Transparante tariefstructuur voor de straattaxi
Bij de ontwikkeling van een transparante tariefstructuur voor straattaxi en
de voorbereiding van de daarmee verband houdende wetswijziging is goede
vooruitgang geboekt. De planning is gericht op behandeling van het
wijzigingsvoorstel in de ministerraad medio april 2005 waarna het voor
advies aan de Raad van State kan worden aangeboden. Indiening bij uw Kamer
zal direct na verwerking van het advies van de Raad van State plaats kunnen
vinden.
Hoogte Maximumtarief in 2005
Conform de afspraken met u gemaakt tijdens het algemeen overleg van 16
september 2004 heeft er geen indexering van het niveau van het
maximumtarief voor het straattaxivervoer in 2005 plaatsgevonden. In casu
heb ik het maximumtarief voor dit jaar bevroren op het niveau van 2003.
Overleg G4
Met de vertegenwoordigers van de vier grote steden (G4) is en wordt overleg
gevoerd over (de aanpak van) de problematiek van het taxivervoer in deze
steden. Er is een probleemanalyse uitgevoerd en de verschillende
oplossingsrichtingen zijn verkend. Er wordt op dit moment toegewerkt naar
de fase van het maken van concrete afspraken. De afspraken worden
vastgelegd in convenanten met de vier steden. Handhaving van de wettelijke
eisen vormt een prominent onderdeel van die convenanten. Een ander
belangrijk onderdeel hierin betreft afspraken over het beheer van de
standplaatsen. Die afspraken zijn gericht op beter toezicht, de goede
toegankelijkheid van en de ordehandhaving op de standplaatsen. Mijn streven
is erop gericht om de convenanten voor de zomer van 2005 te ondertekenen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat