Gemeente Zeist

Postbus 513 3700 AM Zeist telefoon (030) 6987911 fax fax (030) 6914944 envelop zeist@zeist.nl Brandveiligheidloosalarm

Brandveiligheid: Het voorkomen van loos alarm

Om de brandveiligheid in gebouwen met een verhoogd risico op (ongevallen bij) brand te vergroten, zijn deze veelal voorzien van een brandmeldinstallatie. Doel van de installatie is een eventuele brand vroegtijdig te ontdekken en de organisatie in het gebouw, alsmede de brandweer tijdig te alarmeren. Beoogd wordt een brand snel meester te zijn, slachtoffers voorkomen en de schade te beperken. Jaarlijks voorkomen brandmeldinstallaties in Zeist zo'n dertig keer dat een brand onopgemerkt uitgroeit tot een grotere brand. Het nut van brandmeldinstallaties is alleen daarmee al aangetoond.

De risico's

Keerzijde van de medaille is dat de brandweer 400 tot 500 keer per jaar uitrukt voor een loos alarm. Met alle risico's van dien. Personeel spoedt zich naar de kazerne, rijdt met spoed en dus met de nodige risico's naar een adres. Immers het kan ook een van die dertig branden zijn. Bovendien is de brandweer op dat moment niet beschikbaar voor andere noodhulp. Tenslotte brengen deze aantallen uitrukken uiteraard hoge kosten met zich mee. De gemeenteraad van Zeist heeft daarom besloten tot een strikter handhavingsbeleid voor loze meldingen. Met ingang van 2004 leiden overtredingen van de norm voor uitvoering, kwaliteit, onderhoud, beheer en aantal loze meldingen tot bestuursrechtelijke maatregelen.

De kosten

Wat kost de paraatheid van de brandweer de gemeenschap? De totale uitrukdie nst van de gemeente Zeist kost ruim EUR 1.000.000,- per jaar. Daarbij zijn dan opgeteld de kosten voor personeel, materieelbeheer, opleidingen, oefeningen, de kazerne en overhead van de brandweerorganisatie. Met in 2002 een kleine duizend uitrukken, is de rekensom uit het hoofd te maken. Eén uitruk, alles inbegrepen, kost de gemeenschap een kleine

EUR 1.000,-.

Alleen aan personele kosten (voor noodhulp worden gemiddeld 15 personen gealarmeerd) is per uitruk een bedrag van EUR 400,- nodig. De totale kosten t.g.v. nodeloze alarmeringen van de brandweer belopen circa EUR 500.000,-. De helft daarvan kan worden beschouwd als overtreding volgens de norm (zie ook paragraaf over de norm).

De overlast

Behalve de kosten en de genoemde risico's in het verkeer zorgen nodeloze uitrukken ook nog eens voor flinke overlast.

Geluidsoverlast voor omwonenden en anderen. En overlast voor het brandweerpersoneel dat op de gekste tijden van huis wordt weggeroepen. Voor noodhulp staat het personeel van de brandweer graag klaar. Maar op loos alarm zit niemand te wachten.

Het zal duidelijk zijn dat de Brandweer er alles aan gelegen is om loze meldingen terug te dringen. Reeds vele jaren wordt een actief voorlichtings- en adviesbeleid gevoerd. Bij vele instellingen met succes. Maar de loze meldingen worden hiermee nog altijd onvoldoende teruggedrongen. In deze informatiebrochure treft u aan wat u kunt doen om loze alarmen te voorkomen en wat met ingang van 2004 de gevolgen zijn, wanneer de norm wordt overschreden.

Wat is nodeloos alarm?

De norm voor brandmeldinstallatie (NEN 2535) onderscheidt meldingen naar oorzaak:

o brand: de melder doet zijn werk en meld een brand(je)

o ongewenst: er zijn weliswaar rook- of vuurverschijnselen, maar er is geen brand. De melder doet dus waar deze voor is bestemd, maar wordt onterecht aangesproken. Voorbeelden zijn roken onder een melder, bakken en braden of kaarsen.

o onecht: geen rook of vuur, maar andere oorzaken die de melder in alarm zetten. Denk aan stof, werkzaamheden, atmosferische invloeden, vocht, vervuiling of storing.

De laatste twee zijn beïnvloedbare loze meldingen en verder onder te verdelen in storingen, baldadige of moedwillige meldingen, bakken en braden, onvoldoende onderhoud en werkzaamheden. Veel loze alarmeringen zijn te voorkomen, door de gedragingen van bewoners en/of gebruikers te beï nvloeden.

De norm

De Bouwverordening stelt dat een brandmeldinstallatie moet voldoen aan de Nederlandse norm NEN 2535. Daarin zijn eisen opgenomen voor de uitvoering en de projectie van melders en aangesloten voorzieningen. Ook is in de norm opgenomen dat een installatie afhankelijk van de functie van een gebouw en het aantal melders een aantal loze meldingen mag veroorzaken. Voor een slaapgebouw bijvoorbeeld met duizend melders, zijn 15 loze brandmeldingen naar de brandweer acceptabel. De gedachte is dat loze meldingen nooit geheel zijn uit te bannen en dat met de in het voorbeeld genoemde 15 meldingen per jaar de instellingen een redelijke inspanning heeft geleverd om de loze meldingen te beperken. Wanneer in een jaar bij de brandweer meer meldingen binnenkomen, is in beginsel s prakevaneenovertreding.

Voorkomen van nodeloos alarm

U als (hoofd)gebruiker en de gebruikers van uw gebouw zijn direct betrokken bij de afhandeling van brandalarmen. Het naleven van de bovengenoemde voorschriften is dan ook grotendeels uw verantwoordelijkheid. Hieronder worden de belangrijkste eisen op een rij gezet. Waar mogelijk worden ook adviezen gegeven.

Zorg voor een goede interne organisatie

De interne organisatie is vooral bedoeld om als eerste op te treden in noodsituaties, zoals bij brand. Bedrijfshulpverleners of vergelijkbare functionarissen spelen een cruciale rol bij brand. Zij kunnen het verschil maken tussen leven en dood, door adequaat op te treden. Er moet een goede alarmopvolging zijn, die gebaseerd is op een doordacht plan. Een goedgekeurd en actueel ontruimingsplan moet beschikbaar te zijn. Bij loze meldingen dient dezelfde organisatie op te treden, met dezelfde doortastendheid. De afhandeling van loze meldingen door de interne organisatie is maatgevend voor de kwaliteit van die organisatie in noodsituaties. Wanneer de interne organisatie niet toereikend is bij brand of bij nodeloos alarm, wordt dat beschouwd als een ernstige overtreding van de gebruiksvoorschriften in de gebruiksvergunning en de Bouwverordening.

Advies: De brandweer adviseert gratis over ontruimingsplannen. Maak daar gebruik van. Dan is namelijk ook de afstemming met de uitrukeenheden van de brandweer gegarandeerd.

Garandeer de kwaliteit van de installatie

Aan brandmeldinstallaties worden hoge eisen gesteld. De werking van de installatie moet jaarlijks worden geïnspecteerd door NCP-erkende bedrijven. De brandweer moet geïnformeerd worden over de inspectieresultaten. De gemeenteraad van Zeist heeft besloten het toezicht op de loze meldingen te intensiveren. De beoordeling van inspectierapporten maakt onderdeel uit van het toezicht. Laat uitsluitend gekwalificeerd personeel aan de installatie werken.

Advies: Laat de bestaande installatie certificeren (een informatiebrochure over dit onderwerp is verkrijgbaar). Voor nieuwe en vernieuwde installaties geldt dat als eis. Voor bestaande installaties nog niet.

Zorg voor deskundig personeel

Voor het eerstelijns onderhoud en het beheer van de brandmeldinstallatie moet bij elke instelling een zogenaamde "Opgeleide persoon" aanwezig zijn. Deze volgt een korte cursus en mag dan een beperkt aantal handelingen verrichten, zoals melders of meldergroepen buiten werking stellen (en later weer in werking!), melders vervangen, e.d.

Advies: Maak met het onderhoudende bedrijf afspraken om uw personeel in te werken en bij te scholen op de brandmeldinstallatie. Wanneer mensen de installatie niet kennen, belemmerd dat de organisatie in noodsituaties.

Voor de hoger gekwalificeerde werkzaamheden aan de installatie dient gebruik gemaakt te worden van de deskundigheid van installatiebedrijven. Zij behoren daartoe zogenaamde "Deskundige persoon" in dienst te hebben.

De gebruikers van de brandmeldinstallatie dienen goed geïnformeerd zijn over wat zij moeten, mogen en kunnen. Dit werd al betoogd in de paragraaf over de interne organisatie.

Zorg voor adequaat onderhoud en beheer

De "Opgeleide persoon" kan binnen uw organisatie optreden als eerstelijns onderhoudsmonteur, beheerder en aanspreekpunt voor installatiebedrijven en brandweer. Bovendien kan hij of zij belast worden met de organisatorische aspecten van de installatie en de registratie (zie hierna).

Advies: - Deze persoon is ook een goede vertegenwoordiger richting brandweer.


- Om invloed te kunnen uitoefenen op de organisatie is het van belang niet de jongste bediende met een dergelijke klus op te zadelen.


- Kies een persoon die doorgaans in het pand aanwezig is.

Registreer brandmeldingen systematisch en uitgebreid

De gebruiker van een brandmeldinstallatie is verplicht om alle interne en externe brandmeldingen te registreren. Het installatiebedrijf beschikt over logboeken waarin dat kan worden bijgehouden. Het is vereist dat ook meldingen in de avonduren correct en volledig worden geregistreerd. Zowel interne als externe meldingen moeten worden vastgelegd. Ook voor het aantal interne meldingen geldt een norm. Deze wordt echter niet door de brandweer gecontroleerd.

Advies: - Registreer niet alleen tijdstip en datum van de melding in een logboek, maar ook meldernummer, inhoud van overleg met de brandweer, oorzaak en andere bijzonderheden. Systematische registratie leidt tot beter inzicht in oorzaken en dus mogelijke oplossingen.


- De brandweer adviseert gratis over wijzigingen aan de installatie.


- Registreer even uitvoerig de interne meldingen als de externe. Deze geven veelal een beter beeld van de achterliggende oorzaken


- Doe een melding niet te snel af als een storing. Als de oorzaak onbekend is, registreer dat dan als zodanig. Het is niet per definitie een storing.

Pas de praktische tips toe

o Voorkom roken onder een melder (maak zo nodig een rookruimte).

o Laat werkzaamheden melden bij bijvoorbeeld een opgeleide persoon. Hij of zij kan zorgen voor uitschakeling en later inschakeling van een groep melders. Dat geldt niets slechts voor brandgevaarlijke werkzaamheden zoals verf afkrabben of bitumen vervangen, maar ook voor linoleum plakken, stofveroorzakende activiteiten (zagen, bladblazen, en dergelijke)

o Denk op de bijvoorbeeld de feestdagen aan de rook van gourmet, kaarsen, sterretjes en dergelijke.

o Houd er rekening mee dat rookmelders het verschil tussen stoom en rook niet kennen. Stoom veroorzaakt geregeld nodeloos alarm.

o Advies: Maak met aannemers de afspraak dat zij opdraaien voor de kosten, zodra zij een loos alarm veroorzaken.

Toezicht door de gemeente

Voor het toezicht op de loze meldingen zijn toezichthouders en inspecteurs van de brandweer aangesteld. Deze herkent u aan een brandweeruniform en het legitimatiebewijs dat zij op aanvraag kunnen tonen. Deze personen zijn aangesteld door het college van Burgemeester en Wethouders als toezichthouders volgens de Algemene Wet Bestuursrecht. De constateringen van deze functionarissen vormen de basis voor bestuursrechtelijke stappen, zoals die hierna worden vermeld. Toezichthouders controleren voortdurend of de voorschriften voor brandmeldinstallaties en daarmee de nodeloze alarmeringen worden nageleefd. Tevens worden alle loze alarmeringen uitgebreid gedocumenteerd.

Gevolgen van het niet naleven van de voorschriften

Wat gebeurt er als u als (hoofd)gebruiker de regels overtreedt? Overtreding van de voorschriften in de Bouwverordening levert een strafbaar feit op. Daarnaast kan het gemeentebestuur de naleving van voorschriften bestuursrechtelijk afdwingen. Overtredingen van regels worden in eerste instantie gevolgd door een waarschuwing en zo nodig adviezen en voorlichting door toezichthouders of preventie-inspecteurs. Wanneer dat onvoldoende resultaat oplevert, kunnen en zullen dwangmiddelen worden ingezet.

In 2003 heeft de gemeenteraad besloten tot een strikt handhavingsbeleid voor nodeloze alarmeringen. Dat beleid kent de volgende stappen:


1. Na elke nodeloze alarmering brengt de brandweer aan u een bezoek. De gegevens over de melding worden doorgenomen, adviezen worden verstrekt en voorlichting wordt gegeven. Uw informatie wordt vergeleken met die van de brandweer om te proberen de oorzaak te achterhalen en herhaling te voorkomen. Tevens brengen toezichthouders u op de hoogte van het aantal meldingen van dat jaar en het percentage dat u boven de norm zit.


2. Wanneer u halverwege de norm voor loze meldingen bent, ontvangt u een voorwaarschuwing.


3. Zodra u het aantal acceptabele nodeloze alarmering overtreft krijgt u een officiële waarschuwing, het zogenaamde voornemen tot opleggen van dwangmiddel: de zogenaamde last onder dwangsom.


4. Indien opnieuw een loze melding wordt veroorzaakt zal het gemeentebestuur besluiten tot het opleggen van de last onder dwangsom, tenzij er een gegronde reden is hiervan af te zien.


5. Elke volgende constatering van onvolkomenheden leidt dan tot het verbeuren van de dwangsom. De hoogte van de dwangsom staat in relatie met de opbrengsten en de kosten van de overtreding. Praktisch gezien krijgt u aansluitend op elke volgende loze melding boven de norm een rekening gepresenteerd. De rekening kunnen oplopen tot EUR 1.000,- per overtreding. Ook of aansluitend kan de gemeente, op kosten van de eigenaar van de brandmeldinstallatie, zorg dragen voor naleving van de voorschriften. Ook kan opnieuw bestuursdwang worden toegepast.


6. De resultaten van de voorgaande jaren (periodes) kunnen leiden tot meer sancties.

Kortom, elke nodeloze alarmering boven de norm leidt tot het verbeuren van de dwangsom

Tot slot

Vooralsnog vertrouwt het gemeentebestuur op uw
verantwoordelijkheidsgevoel. Hoe minder de gemeente dwangmiddelen moet opleggen, hoe hoger de brandveiligheid. Met uw medewerking beperken wij de opbrengsten uit deze sancties tot een minimum. De brandweer wenst u brandveilig gebruik toe en rekent op een plezierige samenwerking.

Meer informatie

Neem contact op met de Brandweer Zeist afdeling Preventie (030-69876883) en/of bezoek de website van de gemeente Zeist: www.zeist.nl. Raadpleeg voor de wijkindeling of contactpersonen de speciale brochure. Ook kunt u contact opnemen met het Nationaal Centrum voor Preventie (NCP) in Houten: postbus 261, 3990 GB, tel. 030-2296000.

Tevens verkrijgbaar:

Brandveiligheid: Gebruik van gebouwen;

Brandveiligheid: De gebruiksvergunning;

Brandveiligheid: Voorkomen van loze meldingen;

Brandveiligheid: Overzicht gebruiksvoorwaarden;

Procedure brandmeldinstallaties

Bouwverordening (deze is tegen betaling verkrijgbaar)

Publicatie: Brandweer Gemeente Zeist

(in samenwerking met Bureau Communicatie)

Druk: Repro Gemeente Zeist

Uitgave: Maart 2005