SCHARRELPOLITIE: LIDL KOOPT PER ABUIS KOOIEIEREN
IN
Persbericht - 18 maart 2005
Amsterdam 18 maart 2005 - Supermarkt LIDL heeft een grote order van
legbatterij-eieren geannuleerd nadat de scharrelpolitie van Wakker
Dier deze week constateerde dat de Lidl-supermarkten stunten met
legbatterij-eieren. Dit was tegen de afspraak in die Wakker Dier met
alle supermarkten heeft gemaakt over een volledig scharrel-ei-schap
per 2005. LIDL heeft aan Wakker Dier aangegeven dat de inkoop van de
batterij-eieren een vergissing was en heeft de nog te leveren
kooi-eieren onmiddellijk geannuleerd. Wakker Dier stelde vorig jaar
een scharrelpolitie in die eierencontroles houdt in supermarkten. Over
het algemeen is Wakker Dier tevreden over de verkoop van
scharreleieren in supermarkten. Door het convenant met de supermarkten
is de verkoop van scharreleieren en biologische eieren met ongeveer
anderhalf miljard per jaar toegenomen en het aantal kippen in
legbatterijen spectaculair gedaald. Volgende week viert Nederland het
eerste scharrelpaasfeest.
Veel boeren zijn afgelopen 2 jaar omgeschakeld naar scharrelstallen.
Agrarische bladen melden dat de legbatterijbedrijven hun eieren aan de
straatstenen niet meer kwijt kunnen. Het aantal kippen in
legbatterijen is binnen 2 jaar spectaculair gedaald van 80% naar
minder dan 50%. De geproduceerde kooieieren worden geëxporteerd of
worden verwerkt in producten als koekjes, salades, cakes of mayonaise.
Het aantal scharrelkippen en biologische kippen is met naar schatting
10 miljoen toegenomen. Kippen in een legbatterij zitten op minder dan
een A4tje (550 cm2) in een kale draadgazen kooi. Scharrelkippen kunnen
vrij fladderen in een stal en hebben stro, zitstokken en legnesten.
Biologische kippen hebben extra ruimte en kunnen naar buiten.
Sinds Wakker Dier in 2002 haar legbatterijcampagne startte, zijn al
vele tientallen bedrijven overgeschakeld van legbatterijeieren naar
scharreleieren. Alle supermarkten verkopen geen batterijeieren meer.
Ook diverse horecagroothandels, cateringbedrijven en ei-verwerkende
bedrijven zijn gaan scharrelen. Makro, Lucas Klamer, Ben & Jerry's,
Multivlaai, Bakkersland, Deli XL, Marktbakker 't Stoepje, Sligro,
Sodexho, Maître Paul, Supervlaai, Quorn, Zwarte Kip, Ben en Jerry's,
Valess en Bakker Bart.
Veel boeren schakelden ondertussen om naar scharrelkippen. Naast een
enorme stap voorwaarts voor het welzijn van miljoenen kippen is dit
ook een gunstige ontwikkeling voor Nederlandse boeren; uit diverse
onderzoeken blijkt dat Nederlandse boeren beter kunnen concurreren op
een markt van kwaliteitsproducten (scharreleieren) in plaats van
bulkproducten (batterijeieren). Daarnaast zijn voor een volwaardig
boereninkomen ongeveer de helft minder scharrelkippen nodig dan
batterijkippen en kunnen hier dus tweemaal zoveel boeren hun brood mee
verdienen. Een groei van deze kwaliteitsmarkt is dus niet alleen
omwille van dierenwelzijn maar ook voor boeren zeer gewenst. De
miljoenen kippen die nog in legbatterijen zitten in Nederland leveren
eieren aan de koekjes, cake en mayonaise industrie en voor de export
naar landen waar nog wel batterij-eieren in de schappen liggen. Wakker
Dier blijft zich via company-campaigning op deze markten richten om zo
spoedig mogelijk een einde te maken aan het martel-ei uit de
legbatterij.
Stichting Wakker Dier