VPRO

Ministerie OC&W blind voor belangenverstrengeling

Rol van ministerie afgezwakt in definitieve versie onderzoeksrapport

In een onafhankelijk onderzoek naar belangenverstrengeling bij de reorganisatie van blindenbibliotheken binnen het ministerie van OC&W is de rol van het departement sterk afgezwakt. In een conceptversie van het rapport over de zogenaamde Daisy-Affaire, dat VPRO Radio Argos afgelopen december openbaar maakte, worden harde conclusies getrokken over de rol van het departement. In het conceptrapport concluderen de onderzoekers dat het departement zich mede schuldig zou hebben gemaakt aan belangenverstrengeling. Maar in de definitieve versie van het onderzoek van Twynstra Gudde zijn juist die conclusies verdwenen. Dat blijkt uit een vergelijking die Argos maakte tussen de twee versies.

Hoogleraar bestuurskunde Ben Hoetjes van de universiteit van Maastricht zegt in Argos over die verschillen: 'Het ministerie heeft natuurlijk meegekeken naar de gang van zaken bij het onderzoek. Het resultaat is geweest dat hier een onderzoek ligt, waarin ernstige missers met naam worden genoemd zonder dat het ministerie al te nadrukkelijk als degene wordt aangewezen die hiervoor verantwoordelijk is.' Hoetjes heeft ook felle kritiek op de manier waarop de onderzoekers van Twynstra Gudde te werk zijn gegaan. De hoofdrolspeler in de affaire, extern projectleider Leo Welters, was formeel geen rijksambtenaar, maar trad wel op als woordvoerder en beleidsmaker namens het ministerie: 'Een belangrijke misser in het onderzoek is dat men niet de regels voor publieke ambtsdragers heeft gehanteerd. Wanneer dat wel was gebeurd, dan was dit rapport veel harder geweest.'

In Argos blijkt ook dat de verantwoordelijke ambtenaar voor de reorganisatie van de blindenbibliotheken geen enkel probleem had met belangenverstrengeling. Ex-topambtenaar H.Kramer schrijft in een brief aan de onderzoekers van Twynstra Gudde op 6 december 2004, waaruit Argos citeert: 'Dat zich hier iets onoorbaars heeft voorgedaan, wordt op geen enkele manier bewezen.(...) Ik lees u voor uit Van Dale: Belangenverstrengeling is 'verstrengeling van belangen bij iemand die meer dan een functie bekleedt.' Er moeten elementen van opzet, verwijtbaarheid en schade aanwezig zijn om tot een negatief oordeel te komen. Zolang die elementen niet worden aangetoond, is er niets mis met belangenverstrengeling. Daarom draait heel bestuurlijk, zakendoend en industrieel Nederland rustig door, ondanks alle belangenverstrengeling in de polder.' Hoogleraar bestuurskunde Hoetjes zegt hierover: 'Hier zie je wat er kan gebeuren als een ambtenaar gaat ondernemen. Men heeft gedacht: we maken die klus snel in orde en dat die functionaris van ons daarbij zijn persoonlijke netwerk inzet is des te beter. Dat is voor het aanzien van de overheid en de zuiverheid en zorgvuldigheid van beleid een heel slechte zaak.'

In opdracht van het parlement liet het Ministerie van OCenW Twynstra Gudde onderzoek doen naar de rol van de extern aangetrokken projectleider, Leo Welters. Hij had namens het ministerie de dagelijkse leiding bij een reorganisatie van de Nederlandse Blindenbibliotheken en gaf zijn eigen BV de opdracht delen van de reorganisatie uit te voeren. Door middel van de door het ministerie goedgekeurde oprichting van de stichting Stivor, werd feitelijk, en met medeweten van alle partijen, een dekmantel gecreëerd, waaronder de belangenverstrengeling plaats kon vinden. Dat is vrij vertaald, een conclusie van Twynstra Gudde in het conceptrapport, waar verder uit af te leiden valt dat niemand een bevredigende verklaring heeft kunnen geven waartoe Stivor anders had gediend. De vier pagina's over Stivor zijn echter geschrapt in het eindrapport.

Dat het ministerie zelf blind was voor de problemen die de constructie rondom Welters met zich meebracht blijkt uit brieven van ex-topambtenaar Kramer (verantwoordelijk voor de reorganisatie van de Blindenbibliotheken) aan Twynstra Gudde. Hij reageert onder meer op de conclusies dat projectleider Welters zich schuldig heeft gemaakt aan belangenverstrengeling en dat het ministerie heeft verzuimd Europees aan te besteden. Hij zegt dat er niet bewezen kan worden dat er onoorbare dingen zijn gebeurd en maakt een onderscheid tussen belangenverstrengeling met en zonder kwade opzet. 'Bestuurlijk Nederland zou bij toepassing van uw definitie geheel worden platgelegd.(...) Als je iets wilt oplossen moet je geen stiptheidsacties organiseren. Overigens was de opdracht van en het toezicht op de heer Welters buitengewoon helder. Er was sprake van dagelijks of wekelijks overleg en fiattering van handelen vooraf of achteraf.' Met andere woorden, de belangenverstrengeling van Welters was niet alleen bekend bij het ministerie, maar werd ook gefiatteerd door de hoogst verantwoordelijke ambtenaar.

Uitzending: vrijdag 18 maart, 11.00-12.00 uur, Radio 1

De uitzendingen zijn ook te beluisteren op www.vpro.nl/ochtenden.

18 mrt 05 09:57