Steenbergen, 15 maart 2005
Wethouder Zijlmans en R.B.C. speler Hellemons verzorgen
Uitreiking sporttitels 2004 in Steenbergen
Op vrijdag 18 maart a.s. worden de sporttitels 2004 bekend gemaakt en
uitgereikt door wethouder Zijlmans en R.B.C.-speler Eric Hellemons uit
Kruisland. Deze feestelijke gebeurtenis vindt plaats in de Burgerzaal
van het Stadskantoor aan de Westdam 22 in Steenbergen.
De werkgroep sportverkiezingen heeft in het jaar 2004 meerdere
personen genomineerd die naar hun mening in aanmerking komen voor één
van de sporttitels en aanmoedigingsprijs van de gemeente Steenbergen.
Uit deze lijst van genomineerden, aangevuld met de door de
plaatselijke verenigingen en individuele personen ingediende
voordrachten, heeft de werkgroep per categorie voordrachten gedaan aan
de commissie Inwonerszaken.
In de categorie sportman zijn voorgedragen:
Piet Delhez, Mike Joossens, Peter Suijkerbuijk, Gijs Tuinman, Tim
Zwiep.
In de categorie sportvrouw zijn voorgedragen:
Sanne Raats, Moniek Rotmensen, Angelique Simons-Kools, Suzanna Simons,
Adrianne Zwiep.
In de categorie sportploeg zijn voorgedragen:
Bonnefooi Dinteloord: Dartsteam, Dames 1 team van 2004 van sv Diomedon
afd. Volleybal, Charissa van Dipte en Remco Bastiaanse Dutch
Exhibition Dancers, F-voetbalteam van 2004 van voetbalvereniging SC
Kruisland, De grote groep sectie B van majorette- en twirlvereniging
The Striene Stars.
In de categorie sportanimator zijn voorgedragen:
Rien Dam van voetbalvereniging Val Aan, Piet Delhez van sportschool
Knappers, Rien Ruijten van voetbalvereniging SC Kruisland, Egidius
Smout van voetbal-vereniging SC Welberg, John de Weert van
voetbalvereniging SC Welberg.
In de categorie aanmoedigingsprijs zijn voorgedragen:
Het jeugdviertal van ponyclub Graaf Engelbrechtjes, Mike Joossens,
Roparunteam van de stichting Door Dik en Dun, Survivalafdeling van sv
Diomedon.
De commissie Inwonerszaken heeft uit deze voordrachten in elke
categorie een sporttitel toegekend. Op vrijdag 18 maart om 20.00 uur
wordt bekend gemaakt aan wie deze sporttitels zijn toegekend. U bent
van harte welkom om bij de uitreiking aanwezig te zijn. Deze vindt
plaats in de Burgerzaal van het Stadskantoor, Westdam 22 in
Steenbergen. De zaal is open vanaf 19.30 uur.
# # #
persbericht
Steenbergen, 11 maart 2005
Kinderen in Steenbergen planten 100 bomen
Op woensdag 16 maart geven de wethouders Van der Ploeg en Zijlmans om
9.00 uur in Nieuw-Vossemeer en Steenbergen het startsein voor de
viering van de nationale boomfeestdag. Deze dag staat in het teken van
'Bomen & Dieren'.
In Steenbergen worden aan de Afgeslechtedijk, ter hoogte van het
Welbergswegje, 34 Lindebomen aangepland. Bij 'Arcadia', in de
boerderij van de familie Meesters, ontvangt wethouder Van der Ploeg de
kinderen van groep 7 en 8 van basisschool Maria Regina.
In Nieuw-Vossemeer wordt een begin gemaakt met de inrichting van het
plan Molenweg/Tolsedijk. Hier worden 66 Populieren gepland wat in de
toekomst zal leiden tot een Populierenbos. Samen met wethouder
Zijlmans helpen de kinderen van groep 7 en 8 van basisschool Merijntje
hier met het planten van de bomen.
Thema
Het thema van 2005 is 'Bomen en Dieren'. Deze twee onderwerpen zijn op
vele manieren met elkaar verbonden. Dieren zijn vaak afhankelijk van
bomen, zoals bladeren, vruchten en zaden die bomen leveren als
voedselvoorziening, maar ook als schuil-, rust- of nestplaats. Dode
bladeren zijn een belangrijke voedselbron voor kleine insecten, die
vervolgens door hun uitwerpselen weer voor een vruchtbare grond
zorgen. Maar bomen zijn ook afhankelijk van dieren als het gaat om
bestuiving en verspreiding van zaden. De deelnemende scholen ontvangen
het nieuwe lespakket 'Bomen & Dieren', een poster, buttons en linialen
van het thema.
# # #
persbericht
Steenbergen, 11 maart 2005
Samenwerkingsproject levert hulp op maat
Gemeente Steenbergen en Traverse slaan handen ineen
De afdeling Sociale Zaken van de gemeente Steenbergen en het Algemeen
Maatschappelijk Werk van Traverse zijn op 1 maart 2005 een gezamenlijk
project gestart. Beide organisaties willen meer en beter inzicht
krijgen in de aard en omvang van de problemen, waarmee mensen te maken
krijgen die (langdurig) afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering.
Zo kan, daar waar nodig, hulp en advies worden geboden.
Tijdens een huisbezoek worden, in een rustige sfeer, alle belangrijke
aspecten doorgesproken. Zowel huidige problemen van persoon en gezin,
als ook situaties en ontwikkelingen vanuit het verleden worden
doorgenomen. Het gesprek geeft inzicht in de vragen en problemen waar
individuele mensen of gezinnen mee zitten. In overleg met betrokkenen
kunnen andere hulpverleners of ondersteuners (ook de gemeente en
Traverse) direct aan de slag. Het doel is om zo'n veertig huisbezoeken
af te leggen.
Cliëntenraad
De cliëntenraad Sociale Zaken bewaakt mede de voortgang en
zorgvuldigheid van dit project. Omdat het hier een nieuw project
betreft kan het nodig zijn dat onderdelen worden aangepast of
bijgesteld. Het project wordt betaald door de gemeente Steenbergen.
Hiervoor worden gelden gebruikt die van de rijksoverheid zijn
ontvangen, speciaal voor de activering van deze groep mensen.
Afhankelijk van de resultaten van dit project wordt onderzocht of de
aanpak kan worden voortgezet of uitgebreid. Voor meer informatie kunt
u contact opnemen met Traverse: (0164) 237056 of gemeente Steenbergen:
543434
# # #
persbericht
Steenbergen, 21 februari 2005
Woonwensenonderzoek gemeente Steenbergen voltooid
In het najaar van 2004 is een woonwensenonderzoek gedaan in de
gemeente Steenbergen. Door middel van een enquête is inzicht gevraagd
in de woon-wensen van de inwoners van de verschillende kernen.
Daarnaast is de tevredenheid ten aanzien van de woning en de
woonomgeving (leefbaarheid) onderzocht.
Op dinsdagavond 1 maart om 20.00 uur worden de resultaten van dit
onderzoek gepresenteerd tijdens een openbare informatieavond die wordt
gehouden in de Burgerzaal van het Stadskantoor. Voor deze avond zijn
vertegenwoordigers van de dorpsraden, instellingen actief op het
gebied van wonen en zorg, de Ouderen Advies Raad, makelaars en
gemeenteraadsleden uitgenodigd.
Informatieavond
Doel van de informatieavond is het informeren in brede zin over de
uitkomsten van de woonwensenenquête, het verkrijgen van een eerste
reactie van de betrokken partijen en het voeren van een eerste
gedachtewisseling met de aanwezigen over de resultaten van de enquête.
Naar aanleiding van de presentatie kunnen bezoekers van deze avond
vragen stellen en opmerkingen maken.
Woonvisie
Het woonwensenonderzoek en de resultaten van de informatieavond worden
door het college van burgemeester en wethouders vertaald in een
woonvisie. In deze woonvisie wordt ook de toekomstige
woningbouwprogrammering van de gemeente vastgelegd. In deze
woningbouwprogrammering staan het aantal woningen, de soort en de
locaties omschreven. De woonvisie wordt vervolgens aan de gemeenteraad
ter vaststelling aangeboden. Het woonwensenonderzoek is door het
adviesbureau RBOI uitgevoerd in opdracht van de gemeente,
Woningstichting Dinteloord en Woningstichting Wonen West-Brabant.
# # #
persbericht
Steenbergen, 18 januari 2005
Aanvragen reisdocument voor ouderen in verzorgingstehuizen
Gemeente Steenbergen levert dienstverlening op maat
Twee medewerkers van de afdeling Burgerzaken gaan langs alle
verzorgings-tehuizen om de aanvragen reisdocument van de ouderen die
daar wonen te regelen. Als eerste komt op dinsdag 18 januari
zorgcentrum de Vossemeren
in Nieuw-Vossemeer aan bod.
Sinds de invoering van de identificatieplicht per 1 januari 2005 is er
een massale aanvraag van identiteitskaarten. De afdeling burgerzaken
van de gemeente Steenbergen biedt daarom eenmalig deze service aan
ouderen woonachtig in verzorgingstehuizen.
Verzorgingstehuizen
In de verzorgingstehuizen worden de aanvragen van de ouderen in
behandeling genomen. De tehuizen regelen zelf een fotograaf om
pasfoto's van de aanvragers te maken. Twee weken later worden de
documenten aan de personen uitgereikt door een medewerker van de
afdeling burgerzaken.
Service
Deze service zorgt ervoor dat de bewoners niet tweemaal naar het
gemeentehuis hoeven te gaan om een identiteitskaart aan te vragen en
af te halen. Normaal dient een aanvraag op het gemeentehuis ingediend
te worden en ook persoonlijk te worden afgehaald.
Wet identificatieplicht
Dinsdag 25 januari wordt zorgcentrum De Nieuwe Haven in Dinteloord
bezocht.
Om 14.00 kunnen de bewoners van dit tehuis terecht voor een aanvraag
reisdocu-ment. Vele ouderen vragen een Nederlandse identiteitskaart
aan in verband met
de invoering van de Wet Identificatieplicht per 1 januari 2005. De
ouderen krijgen
ter plaatse informatie over deze wet.
# # #
persbericht
Steenbergen, 14 januari 2005
Burgemeester Hoogendoorn: "Bezoekers moeten weten of een inrichting
brandveilig is."
Brandveilige inrichtingen krijgen sticker
Burgemeester J.J. Hoogendoorn reikt op 19 januari a.s. de eerste
zogenaamde APK-sticker brandveilig-gebruik uit aan de voorzitter van
de horeca vereniging Steenbergen de heer Jongenelen. Daarmee is zijn
café de Babbelaar het eerste café dat dit keurmerk verkrijgt.
Op 4 oktober adviseerde de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties de tweede kamer over Brandveilig-gebruik
bouwwerken. In het kader van het veiligheidsbewustzijn adviseert de
minister om op gebruiksvergunningsplichtige inrichtingen een merkteken
aan te brengen zodat de bezoekers kunnen zien of de inrichting over
een gebruiksvergunning beschikt en dus brandveilig is.
Merkteken
De gemeente Steenbergen was al vergevorderd met de ontwikkeling van
een merkteken voor inrichtingen die in het bezit zijn van een
gebruiksvergunning brandveiligheid. Dit met het oog op transparantie
richting de burger. Het advies van de minister sluit hier naadloos op
aan. Burgemeester Hoogendoorn: "Bezoekers moeten weten of een
inrichting brandveilig is." Ook brandweercommandant Hagenaars
onderschrijft dit belang. Voor de horeca-eigenaren is het predikaat:
Brandveilig een visitekaartje. Zij hebben vaak aanzienlijk
geïnvesteerd om hun gebouw aan de huidige brandveiligheidseisen te
laten voldoen. Dit merkteken biedt de ondernemers de mogelijkheid om
te laten zien dat zij hun verantwoordelijkheid nemen op dit gebied.
Gebruiksvergunning
Van de momenteel 98 horeca-inrichtingen binnen de gemeente zijn alle
inrichtingen gecontroleerd en hebben 92 de gebruiksvergunning
inmiddels ontvangen. De verwachting is dat ook de overige zes binnen
enkel maanden hun gebruiks-vergunning krijgen. De inhaalslag
gebruiksvergunningen voor prioriteit 1 en 2 inrichtingen (
horeca-logiesverblijven-zorginstellingen-scholen-kinderdagverblijven)
is daarmee zo goed als afgerond. Momenteel wordt gewerkt aan de
zogenaamde prioriteit 3 objecten zoals winkels, kantoor- en
industriegebouwen. Met name de Inspectie VROM, die vorig jaar in veel
gemeenten hebben gecontroleerd, had grote waardering voor de wijze
waarop de gemeente Steenbergen en de brandweer de uitvoering en
procedures rondom de gebruikvergunningen hebben opgepakt.
Periodieke controle
Vanaf 1 januari 2005 zijn de eerste horeca-inrichtingen weer aan de
beurt om periodiek gecontroleerd te worden. Het afgeven van de
gebruiksvergunning is een momentopname. De voorwaarden die zijn
gesteld gelden continu. Periodieke controle maakt daarom onderdeel uit
van het brandveiligheidsbeleid dat door de gemeenteraad is
vastgesteld. Na de 1e controle worden de inrichtingen voorzien van een
merkteken op een sticker. Deze sticker wordt op of direct nabij de
toegangsdeur van het gebouw aangebracht. Het merkteken is door de
brandweer Steenbergen ontwikkeld. Brandweercommandant Hagenaars vond
het belangrijk dat het een herkenbaar teken werd, gerelateerd aan de
brandveiligheid. Inmiddels is er vanuit meerdere gemeenten en vanuit
de nieuwe veiligheidsregio Midden- en West Brabant belangstelling
getoond om met dit merkteken te gaan werken.
# # #
persbericht
Steenbergen, 18 december 2004
Primeur in de gemeente Steenbergen
wethouder Zijlmans reikt eerste geboortekoffer uit
De gemeente Steenbergen reikt vanaf 1 januari 2005 als één van de
eerste gemeenten in West-Brabant een geboortekoffer uit aan ouders die
de geboorte van hun kind aangeven bij de burgerlijke stand. De
geboortekoffer bevat allerlei praktische informatie die de ouders
ondersteunt bij hun rol als opvoeder.
De geboortekoffer is een gezamenlijk initiatief van de gemeente
Steenbergen en Thuiszorg West-Brabant. Ook de provincie Noord-Brabant
neemt een deel van de kosten voor haar rekening. Vanuit de gedachte
'opvoeden doe je samen' willen de gemeente Steenbergen en Thuiszorg
West-Brabant inspelen op de wens van jonge ouders om na de geboorte
van hun kind geïnformeerd te worden over heel concrete zaken die met
de opvoeding van een kind te maken hebben.
Geboortekoffer
Door de informatie in de geboortekoffer kunnen ouders van jonge
kinderen in een vroeg stadium kennis nemen van de producten en
voorzieningen die de gemeente Steenbergen en Thuiszorg West-Brabant
hen te bieden heeft. Zo informeert Thuiszorg West-Brabant ouders over
kraamzorg, de jeugdgezondheidszorg (consultatiebureaus), spreekuren,
cursussen en themabijeenkomsten. De gemeente Steenbergen informeert de
ouders over belangrijke voorzieningen zoals kinderopvang en
peuterspeelzalen.
O-magazine
In de geboortekoffer treffen de ouders het eerste nummer aan van het
O-magazine. De O staat voor: opvoeding, ondersteuning, ouderschap,
ontwikkeling en onderzoek. In het magazine komen allerlei onderwerpen
aan bod die voor ouders belangrijk zijn bij de verzorging en opvoeding
van hun kind gedurende de eerste drie maanden. Er staan onder meer
artikelen in over slapen, de ontwikkeling van het kind en het
consultatiebureau. Na het eerste nummer ontvangen de ouders om de drie
maanden op het consultatiebureau een nieuw nummer van het O-magazine.
De inhoud is steeds afgestemd op de leeftijd van hun kind en op de
dingen die ouders zelf meemaken. In totaal ontvangen de ouders vijf
nummers waarvan een van de laatste nummers een enquête bevat.
Primeur
De uitgifte van de geboortekoffer is door de provincie uitvoerig
getest in Den Bosch. Omdat ouders erg enthousiast waren, is besloten
de geboortekoffer in heel Brabant in te voeren. Thuiszorg West-Brabant
is met diverse gemeenten in gesprek over de uitreiking van de
geboortekoffer als welkomstgeschenk voor de ouders van een
nieuwgeborene in de gemeente. Steenbergen heeft als één van de eerste
gemeenten de primeur!
# # #
persbericht
Steenbergen, 9 december 2004
'De Vliet in zijn waarde'
Wethouder Lambers neemt toekomstvisie in ontvangst
Tijdens een bijeenkomst op woensdag 8 december heeft de heer Maier,
regiohoofd van Natuurmonumenten de toekomstvisie Steenbergse Vliet
2004-2022 aangeboden aan wethouder Lambers.
Het rapport met als titel: 'De Vliet in zijn waarde' geeft een visie
over de ontwikkelingen in de komende 20 jaar. Deze ontwikkelingen
hebben betrekking op het westelijke gedeelte van de Steenbergse Vliet
(van fort Henricus tot aan de Benedensas). In het rapport staat
omschreven hoe de natuurontwikkelingen, waterberging en recreatie goed
kunnen worden gecombineerd.
# # #
persbericht
Steenbergen, 2 december 2004
Per 1 januari 2005
Wijziging openingstijden gemeentehuis
Op 2 november jl. heeft het college van burgemeester en wethouders
besloten om net als in bijvoorbeeld Tholen, Halderberge, Woensdrecht
en Rucphen te werken met beperkte openingstijden. Dit besluit is
genomen om een efficiëntere dienstverlening te bereiken. Uit onderzoek
is namelijk gebleken dat het grootste aantal bezoekers met name in de
ochtenduren en tijdens de avondopenstelling naar het gemeentehuis
komen.
Per 1 januari 2005 gelden voor alle afdelingen de volgende
openingstijden:
Van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 13.00 uur en op vrijdag
van 9.00
tot 12.00 uur. Op donderdagavond is de afdeling Burgerzaken (ingang
via de Visserstraat) van 17.30 tot 19.30 uur geopend voor zaken die
betrekking hebben op de aanvraag van een paspoort, rijbewijs en/of
uittreksels. De openingstijden voor de milieustraat blijven
ongewijzigd.
Gemeentelijke organisatie
De nieuwe openingstijden gelden voor de gehele gemeentelijke
organisatie, deze is verspreid over de volgende vier locaties:
Westdam 22 : Sociale Zaken, Financiën, Facilitaire Zaken
Kaaistraat 47 : College van b en w, Algemeen Bestuurlijke Zaken,
Burgerzaken, Welzijn, Personeel en Organisatie
Havenpad : Bouwkunde/Bouw en Woning Toezicht, Openbare Werken,
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM)
Van Andelstraat:Gemeentelijke werkplaats en Milieustraat
Bekendmaking
Via posters (in de vier gebouwen, bij de bibliotheek bij de
informatiepunten en folderposten), flyers (bij de balies) en artikelen
in de krant en op de website worden zoveel mogelijk mensen op de
hoogte gebracht van de gewijzigde openingstijden. Ook op de borden bij
de ingang worden de nieuwe openingstijden vermeld.
# # #
persbericht
.Steenbergen, 29 november 2004
.27 miljoen voor A4-Zuid
.Raad doet uitspraak in november
Gemeente Steenbergen