Persbericht 17-03-2005
Nieuwe krant in klein formaat, unieke bundeling van internationaal,
landelijk en regionaal nieuws, 24-uurs nieuwssite, dagelijks sterk
sportaanbod, verschijning voorzien voor eind augustus
Zes kranten gaan gezamenlijk ingrijpend vernieuwen
Koninklijke Wegener en PCM Uitgevers zijn van plan om samen een nieuwe
krant uit te geven. In de joint venture worden vijf regionale
dagbladen, de Haagsche Courant/Goudsche Courant, Utrechts
Nieuwsblad/Amersfoortse Courant, Rotterdams Dagblad, Rijn en Gouwe, en
De Dordtenaar en het landelijke Algemeen Dagblad ingebracht. Zoals
aangekondigd op
8 december 2004 hebben PCM en Wegener een gezamenlijke studie
verricht. Deze studie leidde tot een businessplan, een uitgeefconcept,
een formule voor de nieuwe krant en een uitwerking van de organisatie
en de sociale gevolgen.
Voor de formule van de nieuwe krant is uitgebreid lezersonderzoek
gedaan. Uit dat onderzoek blijkt dat lezers steeds meer behoefte
hebben aan een toegankelijke krant die overzicht, een scherpe selectie
en verdieping biedt wegens het grote aantal beschikbare nieuwsbronnen.
Tachtig procent van de lezers gaf aan doordeweeks de voorkeur te geven
aan een compacte en snel leesbare nieuwskrant in tabloidformaat. Een
derde van de ondervraagden onder de 40 jaar geeft aan weinig tijd te
hebben om de krant te lezen. De top drie van de meest gewenste
onderwerpen in de krant is: binnenlands nieuws, grootstedelijk nieuws
en nieuws uit de lokale omgeving.
Het nieuwe krantenconcept speelt nadrukkelijk in op de
informatiebehoeften van de lezers. De krant die zes dagen in de week
's ochtends (en in Rotterdam en Den Haag ook in de middag) verschijnt,
zal zich meer dan tot nog toe concentreren op het nieuws op
verschillende niveaus: internationaal/nationaal, regionaal en lokaal.
Deze verschillende `nieuwslagen' worden in de krant en op de daarbij
behorende 24-uurs nieuwssite op het internet herkenbaar gepresenteerd.
Nieuwsfeiten worden toegelicht, er wordt aangegeven wat de
persoonlijke betekenis voor de lezers kan zijn en er wordt gemeld wat
lezers in de toekomst aan berichtgeving kunnen verwachten. Daarbij
staat betrouwbaarheid hoog in het vaandel.
De nieuwe krant heeft de grootste landelijke nieuwsredactie van
Nederland. Hierdoor zullen lezers meer eigen en uniek landelijk nieuws
krijgen, dat beter wordt uitgediept. Daarnaast krijgen de huidige
AD-lezers in het zuidelijk deel van de Randstad uitgebreider nieuws
uit hun eigen omgeving erbij en blijft voor de huidige regionale
dagbladlezers het fijnmazige editiestelsel in stand. Ook zal er een
inhoudelijke opwaardering plaatsvinden, met een meer diepgaande en
aansprekende behandeling van het regionale nieuws. De krant zal verder
bouwen op het sportaanbod van het huidige AD, dat nu het sterkste van
Nederland is, aangevuld met sportnieuws uit de regio.
Het nieuwe redactionele concept is in hoge mate interactief. De
informatiebehoeften en de agenda van de lezer staan centraal. De krant
is niet gebaseerd op een politieke of religieuze overtuiging en wil
nadrukkelijk een onafhankelijke en betrouwbare informatiepartner van
de moderne burger zijn.
Door de toegankelijkheid van krant en nieuwssite krijgen lezers de
kans om snel te reageren, reacties die voor de redactie waardevol
zijn. Ook zullen lezers worden uitgenodigd zelf delen van de site of
krant te maken.
Inspelend op lezerswensen om een handige, compacte leesbare
nieuwskrant te ontvangen zal de nieuwe krant in tabloidformaat
verschijnen. Een compacte journalistieke aanpak met een helder
nieuwsoverzicht, maar ook met dagelijks een aantal hoofdonderwerpen
die worden uitgediept. Foto's en infographics zullen veelvuldig worden
gebruikt.
Over de titel van de nieuwe krant is nog geen beslissing genomen. Deze
keuze zal in de komende maanden worden gemaakt op basis van
lezersonderzoek. Het is de bedoeling dat de nieuwe krant eind augustus
verschijnt.
Met de nieuwe krant ontstaat tevens een zeer aantrekkelijke
advertentiepropositie. De krant wordt hét medium voor de Randstad,
maar is ook voor het realiseren van nationaal en diepgaand regionaal
bereik een versterking van het huidige medialandschap. De nieuwe krant
wordt gelezen door een doorsnee van Nederlandse gezinnen
(boodschappers) en heeft een jonge, vooruitstrevende uitstraling. Het
klassieke verschil tussen advertenties op een redactiepagina
(Ingezonden Mededelingen) en een gewone advertentiepagina vervalt.
Hierdoor krijgt de adverteerder meer mogelijkheden en grotere
flexibiliteit. Voor de zomer zal overleg plaatsvinden met
adverteerders en bureaus over de realisatie van dit nieuwe
advertentieaanbod.
De zeggenschapsverhouding in de beoogde joint venture van
aandeelhouders Wegener en PCM zal 50/50 zijn, terwijl de economische
eigendomsverhouding naar rato van de respectievelijke inbreng zal
zijn, dat wil zeggen circa 65% PCM en 35% Wegener.
De nieuwe organisatie zal bestaan uit circa 800 arbeidsplaatsen waarin
begrepen ongeveer 500 redacteuren (inclusief online). Het hoofdkantoor
en de centrale redactie worden gevestigd in Rotterdam. Daarnaast
blijven er regionale redacties in Rotterdam, Den Haag (Rijswijk),
Utrecht (Houten), Alphen a/d Rijn, Dordrecht en Amersfoort. Bij deze
verandering zijn sociale gevolgen onvermijdelijk. Het verlies aan
arbeidsplaatsen wordt geschat op circa 325. Voor de betrokken
medewerkers zal in overleg met de vakbonden een sociaal plan worden
opgesteld.
Aan het betrokken vertegenwoordigend overleg is vandaag advies
gevraagd. Ook de vakbonden en de Sociaal Economische Raad zijn
ingelicht. De joint venture zal ook door de mededingingsautoriteiten
worden beoordeeld. Een definitieve beslissing van de Raden van Bestuur
van Wegener en PCM wordt genomen na afsluiting van de adviesronden.
Amsterdam/Apeldoorn, 17 maart 2005
Raad van Bestuur Raad van Bestuur
Koninklijke Wegener NV PCM Uitgevers BV
Voor nadere informatie/
Wegener NV