ECA/05/04
Luxemburg, 17 maart 2005
Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende speciaal verslag
nr. 10/2004 over de deconcentratie van het externe-steunbeheer van de EG ten
gunste van de delegaties van de Commissie
In mei 2000 kondigde de Commissie aan, het beheer van haar programma
voor externe steun ingrijpend te zullen hervormen, met als
belangrijkste doelstellingen de externe steun van de EG drastisch te
versnellen en te verbeteren, en daarbij te zorgen voor solide
financiële procedures. Een hoofdelement van de hervorming bestaat in
de omvangrijke deconcentratie van taken en bevoegdheden inzake
steunbeheer ten gunste van de delegaties van de Commissie. Als gevolg
van deze deconcentratie zijn de delegaties nu verantwoordelijk voor de
voorbereiding van projecten, het sluiten van contracten, en de
financiële en technische uitvoering; zij hebben hiervoor aanzienlijke
extra personele en technische middelen ontvangen. De deconcentratie
heeft ook belangrijke consequenties voor de centrale Dienst voor
samenwerking EuropeAid (ofwel: EuropeAid) in Brussel, aangezien zijn
rol verschuift van rechtstreeks projectbeheer naar toezicht op en
ondersteuning van delegaties.
De Rekenkamer heeft de centrale diensten te Brussel alsmede tien
delegaties bezocht om te onderzoeken of de Commissie het
deconcentratieproces succesvol heeft beheerd en of het
gedeconcentreerde beheer bij de delegaties tot de beoogde resultaten
begint te leiden.
De deconcentratie van bevoegdheden op het gebied van steunbeheer ten
gunste van 78 delegaties hield een ingrijpende hervorming in van de
diensten van de Commissie op het gebied van externe steun. De
tenuitvoerlegging hiervan - bijna alle delegaties zijn tegen eind van
2004 verzelfstandigd - is een hele prestatie.
Wat betreft het beheer van het deconcentratieproces door de Commissie
heeft de Rekenkamer geconstateerd dat de delegaties over het algemeen
redelijk goed waren voorbereid op de uitoefening van gedeconcentreerd
beheer, maar dat de voorbereiding van de diensten van het hoofdkantoor
minder goed was gepland; analyse en overleg ontbraken.
Wat betreft de resultaten van de deconcentratie is het, na minder dan
twee jaar van gedeconcentreerd beheer, nog te vroeg om de beoogde
verbeteringen te constateren in het tempo en de kwaliteit van de
externe steun van de EG. Ook is het moeilijk, de voortgang bij de
verwezenlijking van de hoofddoelstellingen te meten, doordat in een
vroeg stadium van het deconcentratieproces een volledige reeks
prestatie-indicatoren ontbrak.
De verwachte resultaten van de deconcentratie - sneller en beter
projectbeheer - zijn tot dusverre beperkt gebleven door problemen bij
de werving van personeel met relevante expertise en bij de optimale
benutting van deze expertise, moeilijkheden op het hoofdkantoor bij de
ondersteuning van de delegaties, vooralsnog ontoereikende
financiële-informatiesystemen en gecompliceerde procedures.
Het merendeel van de bezochte delegaties vertoont echter tekenen dat
het met het gedeconcentreerde beheer de goede kant opgaat wat betreft
het bereiken van de beoogde resultaten. De toegenomen capaciteit van
de operationele eenheden van de delegaties en de aanwezigheid ter
plaatse van personeel van de eenheid Financiën en contracten komen het
tempo en de kwaliteit van het projectbeheer ten goede. Dit vergroot
het probleemoplossend vermogen binnen de delegatie en leidt tot
intensievere contacten met begunstigden en andere belanghebbenden, en
tot meer begrip van de lokale omstandigheden, risico's en
mogelijkheden. In het kader van de deconcentratie is over het algemeen
gezorgd voor solide financiële procedures, maar deze zijn nog niet
voldoende ontwikkeld wat betreft het financiële toezicht op de
uitvoerende organisaties.
Op grond van haar opmerkingen doet de Rekenkamer de volgende
aanbevelingen:
- de Commissie dient geschikte indicatoren in te voeren, die
betrekking hebben op de snelheid en de kwaliteit van de steun en
waarmee van jaar tot jaar de vorderingen ten opzichte van nader vast
te stellen normen worden gemeten;
- de Commissie dient ervoor te zorgen dat haar wervingsprocedures,
salarissen en overige arbeidsvoorwaarden personeel aantrekken met de
gewenste expertise, teneinde te voorzien in de toegenomen behoefte aan
personeel bij haar delegaties;
- de thematische expertise binnen de diensten van het hoofdkantoor
moet worden georganiseerd om de delegaties op efficiënte wijze goede
kwaliteitsondersteuning te verlenen;
- de toezichthoudende en ondersteunende rol van het hoofdkantoor dient
te worden ontwikkeld, met name door de financiële informatiesystemen
te verbeteren en te voorzien in de nog steeds actuele behoeften aan
opleiding;
- teneinde de resultaten van de deconcentratie te optimaliseren, dient
de Commissie bijzondere aandacht te blijven besteden aan de
vereenvoudiging, harmonisering en verduidelijking van financiële en
contractprocedures.
Speciaal verslag nr. 10/2004:
http://www.eca.eu.int/audit_reports/special_reports/docs/2004/rs10_04n
l.pdf
---
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar
internetsite (http://www.eca.eu.int) en zal binnenkort in het
Publicatieblad van de Europese Unie, serie C, verschijnen.
European Union