Gemeente Hoorn
Inloopbijeenkomst over verkeersmaatregelen Draafsingel
Persbericht d.d.: 8 maart 2005
B en W hebben besloten dat de Draafsingel een weg met een maximale
rijsnelheid van 50 kilometer per uur moet blijven. Die keuze vraagt om
een andere inrichting van de Draafsingel en om een formeel verkeers-
besluit. de omwonenden zijn uitgenodigd voor een inloopbijeenkomst
over dit onderwerp op donderdag 17 maart.
Draafsingel blijft 50km/u
In de Nota Verkeer en Parkeren uit het jaar 2000 is de Draafsingel
aangewezen als erftoegangsweg B, beter bekend onder de naam 30km-zone.
De gemeenteraad heeft op 1 februari jl. besloten de Draafsingel aan te
wijzen als een erftoegangsweg A, waar een maximumsnelheid van 50km/u
geldt. Daar zijn verschillende redenen voor.
De Draafsingel is een belangrijke ontsluitingsweg. Voor hulpdiensten
zoals politie en brandweer is de Draafsingel belangrijk om op tijd op
de plaats van bestemming te komen. Over de Draafsingel rijden meerdere
buslijnen, waarvoor het moeilijk is een alternatieve route te vinden.
Daarnaast heeft de Draafsingel een functie voor automobilisten die een
parkeerplek bij de binnenstad zoeken. Ten slotte is de Draafsingel een
belangrijke fietsroute.
B en W willen de verschillende verkeersdeelnemers zoveel mogelijk
beschermen. Op een 30km-weg worden de verschillende verkeerssoorten
(fietser/bromfietser - auto/vrachtwagen) niet van elkaar gescheiden.
Op 50km-wegen gebeurt dat wel. Omdat de verkeersdruk op de Draafsingel
hoog is vinden B enW het veiliger om niet meer uit te gaan van een
30km-weg maar de weginrichting af te stemmen op de verkeersdruk. Dat
betekent dat de Draafsingel 50km/u wordt waarbij de fietser een eigen
plek in het profiel krijgt door aanleg van fietsstroken.
Benodigde maatregelen
De inrichting van de Draafsingel wordt als volgt:
* Aan twee zijden komen fietsstroken van 1,25 a 1,50 meter breed.
Fietsers krijgen zo een eigen plek. Op deze stroken is parkeren
niet toegestaan;
* Op de kruisingen met de Oosterpoort, Venenlaan en Eikstraat komen
plateaus waarbij uitgegaan wordt van een ontwerpsnelheid van
40km/u. De voorrangssituatie blijft zoals nu: verkeer op de
Draafsingel heeft voorrang;
* Er komen poortconstructies op de aansluitingen van de
Kruitmolenstraat, J.P. Coenstraat, Van Beijerenstraat,
Boelisstraat en de Van Blocqueriestraat met de Draafsingel (zie
foto).
Verkeersbesluit
Om de Draafsingel aan te passen moeten B en W een verkeersbesluit
nemen op de volgende punten:
* Intrekken van het parkeerverbod langs de noord- en oostzijde van
de Draafsingel tussen de Koepoortsweg en de J.P. Coenstraat;
* Aanbrengen van fietsstroken langs de noord- en oostzijde van de
Draafsingel. Op een fietsstrook mag niet gestopt worden, zo
ontstaat een stopverbod op de hele Draafsingel;
* Intrekken van de voorrangsregelingen van meerdere kruisingen.
Doordat er poortconstructies worden gemaakt (zie voorbeeldfoto)
blijft de voorrangssituatie gelijk. Het betreft de kruisingen van
de Draafsingel met de Kruitmolenstraat, de J.P. Coenstraat, de Van
Beijerenstraat en de kruisingen van de Willemsweg met de
Boelisstraat, en de Van Blocqueriestraat;
* Aanpassen van de bebording voor het eenrichtingsverkeer op de
Draafsingel, voor wat betreft het gedeelte tussen de Johan
Messchaertstraat en de Koepoortsweg. Dit eenrichtingsverkeer is nu
nog met oude bebording aangegeven en moet vernieuwd worden.
Indienen zienswijzen verkeersbesluit en inloopavond
Voordat B en W het verkeersbesluit nemen willen zij belanghebbenden in
de gelegenheid stellen om hun zienswijze op het verkeersbesluit te
geven. Dit kan schriftelijk of mondeling, tot 6 weken na publicatie in
de gemeentelijke pagina `Hoorn op 5' in het Westfries Weekblad.
Op donderdag 17 maart vindt van 19:30 tot 21:00 uur een inloopavond
plaats in de raadzaal van het stadhuis, Nieuwe Steen 1.
Vervolgprocedure
Nadat verwerking van de zienswijzen zullen B en W een verkeersbesluit
nemen. Tegen dit besluit is bezwaar mogelijk. Het verkeersbesluit
wordt zoals gebruikelijk gepubliceerd in het Westfries Weekblad en op
de gemeentelijke website.
Uitvoering van de maatregelen is gepland voor oktober 2005.
---