Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

Datum

17 maart 2005
Ons kenmerk
DIZ/2005/174
Doorkiesnummer

Bijlage(n)

1 (niet elektronisch)
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Advies Raad voor Verkeer en Waterstaat "De EU: nu en straks. Dé sturende factor voor Nederland"

Geachte voorzitter,

Hierbij bied ik u het advies aan van de Raad voor Verkeer en Waterstaat: 'De EU: nu en straks. Dé sturende factor voor Nederland'.

De kwaliteit en kwantiteit van nationale èn EU-regelgeving staan de laatste jaren hoog op de politieke agenda. Ook binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW) wordt serieus over de mogelijkheden voor verbetering van de efficiency en effectiviteit van EU-regelgeving nagedacht. De ondernomen acties en maatregelen door VenW zijn vooral gericht op het (verder) verbeteren van het totstandkomingsproces van

EU-regelgeving. Dit gebeurt door voorstellen al in een zo vroeg mogelijk stadium te signaleren en tijdig af te stemmen wat de Nederlandse positie inzake Europese

initiatiefwetgeving zal zijn. Tevens worden de consequenties van nieuwe EU wet- en

regelgeving voor nationale wetgeving zo tijdig mogelijk in kaart gebracht, alsmede de gevolgen voor uitvoering, inspectie en handhaving.

Door de toetreding van 10 nieuwe lidstaten afgelopen mei 2004 en de steeds verder-gaande zeggenschap van de EU op steeds meer beleidsterreinen, is het des te meer zaak om alert te blijven op de kwaliteit en kwantiteit van EU regelgeving. Mede in dit licht heeft VenW de Raad voor Verkeer en Waterstaat verzocht een advies uit te

brengen.
De Raad constateert in haar advies dat Europa steeds meer een sturende factor wordt in de beleidsvorming van Nederland èn van VenW en dat we ons daar bewust van moeten zijn. Hoewel de Raad constateert dat VenW het de afgelopen jaren in Brussel zeker niet slecht gedaan heeft, komt hij met een viertal adviezen:
Maak de EU hèt sturende principe voor geheel VenW en voor alle VenW

medewerkers.
VenW zou in een nog vroeger stadium dan nu op hoog politiek en ambtelijk niveau de strategische doelstellingen voor Nederland èn VenW moeten be-

palen, zowel intrádepartementaal als in het interdepartementale speelveld. Het elan, de kracht en de dynamiek die binnen VenW zijn ontstaan tijdens het EU Voorzitterschap onder het motto 'grensverleggend in verbindingen'

moeten worden vastgehouden en verankerd in de organisatie De top van VenW moet actief blijven communiceren (zowel intern als extern) waarom de EU leidend is voor het VenW-beleid en dat de inzet daarbij is om de EU-wetgeving zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de Nederlandse belan-gen en doelen.

De genoemde aanbevelingen van de Raad zal ik ter harte nemen teneinde de stroom-lijning van het EU-werkproces binnen VenW te optimaliseren.

De grote(re) aandacht voor Europa van 2004 zal ik tevens in mijn communicatie met de Kamer vasthouden. In dat kader heb ik in de recent aan u verstuurde brief met de VenW-resultaten van het Nederlandse EU- voorzitterschap 2004 (kenmerk DIZ/2005/78) al aangegeven graag met u van gedachten te willen wisselen over het werkprogramma 2005 van de Europese Commissie en haar Mededeling inzake de

strategische doelen 2005-2009. Over de belangrijkste wet- en regelgevingsinitiatieven van de Europese Commissie voor mijn beleidsterrein en een eerste visie van mijn ministerie hierover, zal u binnenkort in een separate brief worden geïnformeerd. Het doel hiervan is om u vroegtijdig te informeren over op handen zijnde Europese wet- en regelgeving en meer strategisch om te kunnen gaan met voorstellen voor de iets verdere toekomst.

Vanuit het gedeelde perspectief van blijvend werken aan en met Europa, beveel ik het advies van de Raad voor Verkeer en Waterstaat van harte in uw aandacht aan.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs